Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2016

ΟΑΣΘ: Blame game με φόντο ...τον πακτωλό επιδοτήσεων.



  • O ΟΑΣΘ είναι μία ιδιαίτερα κοστοβόρος εταιρεία που παρότι είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου τη διαφορά εσόδων-εξόδων (της τάξης των 100 εκατ. ευρώ) καλύπτει το Δημόσιο ως αντισταθμιστική οφειλή ώστε τα κόμιστρα να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι, οι μέτοχοι του Οργανισμού - μεταξύ των οποίων 1.900 μικρομέτοχοι αυτοκινητιστές- διαθέτουν "εγγυημένη" ετήσια κερδοφορία ....παρότι τα έξοδα του ΟΑΣΘ είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα!

Ένα συνηθισμένο, για τα ελληνικά "ήθη", παίγνιο μετατόπισης ευθυνών λαμβάνει χώρα τις τελευταίες ημέρες.. σχετικά με το επ’αόριστον χειρόφρενο στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Το συνδικάτο εργαζομένων στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης κατηγορεί την κυβέρνηση και τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη για το οικονομικό αδιέξοδο του ΟΑΣΘ που έχει ως αποτέλεσμα την μη καταβολή, εδώ και δύο μήνες, των δεδουλευμένων αποδοχών.
Ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης κατηγορεί τον υπουργό Χρ.Σπίρτζη για την ανυπαρξία διαλόγου και ταυτόχρονα προτίθεται - σήμερα θα φανεί εάν θα το πράξει -να καταθέσει αγωγή κατά των εργαζομένων προκειμένου η επ’αόριστον επίσχεση εργασίας να κηρυχθεί καταχρηστική. Και ο Χρ.Σπίρτζης επιρρίπτει ευθύνες στη διοίκηση του ΟΑΣΘ "που έχει εθιστεί, για δεκαετίες, στη χωρίς έλεγχο ικανοποίηση των πρόσθετων διεκδικήσεων".
Όλα αυτά περίπου 14 μήνες μετά τις εξαγγελίες Σπίρτζη στη Βουλή (22.06.2015) ότι η σύμβαση παραχώρησης του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης θα αλλάξει "με στόχο την εξοικονόμηση πόρων από την τροποποίηση του νόμου για τη σκανδαλώδη επιδότηση του ΟΑΣΘ, όπου έχουμε πενταπλάσια επιδότηση από τον ΟΑΣΑ".

Οι επιδοτήσεις
Πράγματι, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από το 2009 έως και τον Αύγουστο του 2016 ο ΟΑΣΘ έχει λάβει επιχορήγηση ύψους 866,7 εκατ. ευρώ. Ακόμη, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, φέτος ο ΟΑΣΘ έχει λάβει 73,2 εκατ. ευρώ, ενώ για το διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2016 έχει προϋπολογιστεί το ποσό των 15,6 εκατ. ευρώ. Ο κ. Στεφανίδης υποστηρίζει ότι ο ΟΑΣΘ έχει λαμβάνειν από το Δημόσιο περίπου 133 εκατ. ευρώ, με τον οργανισμό να "εισπράττει 13% ΦΠΑ και να αποδίδει 24%", κάτι που διαψεύδει το ΥΠΟΜΕΔΙ.
Τα νούμερα φανερώνουν ότι ο ΟΑΣΘ είναι μία ιδιαίτερα κοστοβόρος εταιρεία που παρότι είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου τη διαφορά εσόδων-εξόδων (της τάξης των 100 εκατ. ευρώ) καλύπτει το Δημόσιο ως αντισταθμιστική οφειλή ώστε τα κόμιστρα να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι, οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ - μεταξύ των οποίων 1.900 μικρομέτοχοι αυτοκινητιστές- διαθέτουν "εγγυημένη" ετήσια κερδοφορία παρότι τα έξοδα του ΟΑΣΘ είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα.
Στο πλαίσιο αυτό, ο προκάτοχος του Σπίρτζη, Μ.Χρυσοχοΐδης το 2013 είχε ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να μειώσει τις λειτουργικές δαπάνες, καθώς "δεν μπορεί με κοινωνική επιδότηση κάποιοι να συνεχίζουν να έχουν τόσο υψηλές αμοιβές". Έτσι, κατά την τελευταία τριετία, και δεδομένου ότι ο οργανισμός δεν έχει προχωρήσει σε εξορθολογισμό των μεγεθών του, η συμφωνία Δημοσίου - ΟΑΣΘ δεν εφαρμόζεται ή μάλλον εφαρμόζεται αφότου ο οργανισμός προσφύγει στη διαιτησία και δικαιωθεί για τη διεκδίκηση των οφειλών. Ή αφότου οι εργαζόμενοι προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας ώστε το "κράτος των Αθηνών"-τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών- να υποχωρήσει υπό το βάρος της παράλυσης της συμπρωτεύουσας και να...στείλει χρήματα.
Τη δοκιμασμένη μέθοδο της επίσχεσης εργασίας εφάρμοσαν και αυτή τη φορά οι εργαζόμενοι. Ωστόσο, η έλλειψη πόρων και η μνημονιακή υποχρέωση για μείωση της επιχορήγησης, ύψους 100 εκατ. ευρώ, κατά το ήμισυ μετατρέπουν την κατάσταση σε δυσεπίλυτη εξίσωση.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο χρόνος πιέζει: χωρίς εισροή κεφαλαίων ο ΟΑΣΘ μετρά αντίστροφα, ενώ η πραγματοποίηση της 81ης ΔΕΘ σε τρεις εβδομάδες καθιστά επιτακτική την άμεση υλοποίηση της εξαγγελίας Σπίρτζη του περυσινού Ιουνίου.πηγή capital.gr.

Toυ κ.Δ.Δεβελέγκου

Blog Widget by LinkWithin