Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2016

Xωρίς λεωφορεία επ'αόριστον από σήμερα η Θεσσαλονίκη.

  • Πρωτοφανής ταλαιπωρία περιμένει εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες του μο-να-δι-κού μέσου μαζικής μεταφοράς του πολεοδομικού συγκροτήματος του 1,2 εκ. κατοίκων
  • Αδιαφορία από την κυβέρνηση...

Ταλαιπωρία επ’ αόριστον περιμένει τους Θεσσαλονικείς, οι οποίοι από σήμερα Δευτέρα θα σταματήσουν.. εκ νέου να εξυπηρετούνται από το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς που διαθέτει η πόλη, καθώς οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες αποφάσισαν να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.

Οι εργαζόμενοι του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), όπως αποφάσισαν στη χθεσινή συνέλευση του διοικητικού συμβουλίου του συνδικάτου τους, θα προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας επ’ αόριστον, διεκδικώντας να τους καταβληθούν δεδουλευμένα δύο και πλέον μηνών.

Την ίδια ώρα η διοίκηση του Οργανισμού και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων συνεχίζουν να ερίζουν για την οικονομική συμφωνία μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΑΣΘ, ενώ το μάρμαρο της κόντρας αυτής θα πληρώσουν για ακόμη μία φορά οι ίδιοι οι πολίτες, οι οποίοι από Δευτέρα δεν θα έχουν τρόπο να μετακινηθούν ούτε καν προς και από την εργασία τους.

Νομικές ενέργειες

Από σήμερα Δευτέρα η διοίκηση του ΟΑΣΘ αποφάσισε να κάνει πράξη την προειδοποίηση που απηύθυνε ήδη από την περασμένη εβδομάδα περί άσκησης όλων των προβλεπόμενων ένδικων μέσων, ώστε να σταματήσει η διαδικασία της επίσχεσης εργασίας από μέρους των εργαζομένων.

Η κατάθεση αγωγής και αίτησης ασφαλιστικών μέτρων είχε προαναγγελθεί από τις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας, όταν οι εργαζόμενοι είχαν ανακοινώσει πως θα προχωρούσαν σε επίσχεση εργασίας για τρεις ημέρες. Ωστόσο η περασμένη εβδομάδα παρήλθε χωρίς να γίνει καμία νομική ενέργεια, αν και το θέμα αυτό είχε συζητηθεί σε επάλληλες συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του οργανισμού.

Χειρόφρενο διαρκείας

Οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συνδικάτου τους Δημήτρης Τσερμενίδης, εμφανίζονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους μέχρι να οριστεί συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη και να τους καταβληθούν τα διεκδικούμενα δεδουλευμένα τους.

Καθώς πρόκειται για επίσχεση εργασίας και όχι για απεργία, στους δρόμους της πόλης καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας δεν θα κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο. Κανονικά θα λειτουργεί μόνο η νυχτερινή λεωφορειακή γραμμή ΚΤΕΛ - Αεροδρόμιο καθώς και το ειδικά διασκευασμένο λεωφορείο για τη δωρεάν μετακίνηση των ατόμων με αναπηρίες.

«Ασκούμε το δικαίωμα της επίσχεσης εργασίας, που τυπικά μεν φαίνεται ότι ασκείται για τη μη πληρωμή των μισθών μας των τελευταίων τριών μηνών, πραγματικά όμως πρόκειται για απεγνωσμένη και έσχατη λύση για εμάς, γιατί ο ΟΑΣΘ εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα συστηματικά καθυστερεί την καταβολή των μισθών μας, γεγονός για το οποίο διαμαρτυρηθήκαμε», επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση του συνδικάτου των εργαζομένων του ΟΑΣΘ.

Αδυναμία πληρωμής

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης επικαλείται αδυναμία του οργανισμού να καταβάλει 6,3 εκατ. ευρώ στους εργαζόμενους, όταν το ελληνικό δημόσιο του οφείλει περί τα 133 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΘ, το ελληνικό δημόσιο δεν έχει τηρήσει τους όρους της οικονομικής συμφωνίας που έχει υπογραφεί ανάμεσα στις δύο πλευρές, με αποτέλεσμα να έχουν συσσωρευτεί σημαντικές οφειλές.

Εξάλλου, όπως επισημαίνει ο ΟΑΣΘ, τα οικονομικά προβλήματα οξύνθηκαν, καθώς τα αρμόδια υπουργεία δεν καταβάλλουν τα ποσά που αντιστοιχούν στις ετήσιες απώλειες εσόδων του οργανισμού εξαιτίας των μειωμένων ή των μηδενικών κομίστρων που πληρώνουν συγκεκριμένες ομάδες πολιτών, όπως οι μαθητές ή οι άνεργοι.

Παράλληλα, ζητείται να εκδοθεί άμεσα νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα τακτοποιεί τις εκκρεμότητες που προέκυψαν μετά την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23% και μετέπειτα σε 24%. «Εισπράττουμε ΦΠΑ 13% και αποδίδουμε 23% από τις 20 Ιουλίου 2015 και 24% από την 1η Ιουνίου 2016», υπογραμμίζεται σε ανακοίνωση που εκδόθηκε για το θέμα.


Δημόσιος φορέας αστικών συγκοινωνιών


Την καθιέρωση ενός δημόσιου φορέα αστικών συγκοινωνιών, ο οποίος θα περιλαμβάνει το λεωφορείο σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση και την επέκταση του δικτύου μετρό, τη γραμμή τραμ και συμπληρωματικά τη θαλάσσια συγκοινωνία, προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης.

«Με κύριο αίτημά του την καταβολή των δεδουλευμένων, το σωματείο των εργαζομένων του ΟΑΣΘ ουσιαστικά ζητά από την κυβέρνηση την επιπλέον χρηματοδότηση του οργανισμού. Αυτό όμως που δεν λέει είναι πως το κράτος, σύμφωνα με δήλωση του αρμόδιου υπουργού, δεν χρωστά ούτε ένα ευρώ στον ΟΑΣΘ και πως υπεύθυνη για την τρίμηνη καθυστέρηση πληρωμής των εργαζομένων είναι αποκλειστικά η διοίκηση της εταιρείας. Μιας ιδιωτικής και όχι δημόσιας εταιρείας, η οποία είναι και η μόνη υπεύθυνη για τη μισθοδοσία των εργαζομένων», σημειώνεται μεταξύ των άλλων σε σχετική ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης.

Στην ίδια ανακοίνωση τονίζεται ακόμη ότι «το πρόβλημα με τις συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη, οι κακές υπηρεσίες που προσφέρονται και η εντεινόμενη δυσαρέσκεια των πολιτών είναι αποτέλεσμα της εκμετάλλευσης από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ της μονοπωλιακής θέσης που κατέχει».

Λάβρος κατά του ΟΑΣΘ ο Χρ. Σπίρτζης


Με μια μακροσκελή ανακοίνωση που επιγράφεται «Όλη η αλήθεια για τα ψέματα του ΟΑΣΘ» απαντά το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη να εμφανίζεται εξαιρετικά αιχμηρός απέναντι στη διοίκηση του οργανισμού και στον πρόεδρο των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες.

Όπως επισημαίνεται στην εν λόγω ανακοίνωση, το υπουργείο δεν έχει απολύτως καμία ληξιπρόθεσμη υποχρέωση προς τον ΟΑΣΘ. Στο ίδιο κείμενο γίνεται αναφορά σε «ψέματα και παραπληροφόρηση, χωρίς κανένα όριο και φραγμό τα τελευταία 24ωρα» και σημειώνεται: «Η απάντησή μας σε όλους εκείνους που έχουν παραλύσει μια πόλη και έχουν ταλαιπωρήσει τους κατοίκους της δεν θα δοθεί μέσω έωλων μικροπολιτικών αντιπαραθέσεων. Θα δοθεί με στοιχεία και αριθμούς από τις αρμόδιες υπηρεσίες, που καταδεικνύουν ότι ο ΟΑΣΘ όλα τα τελευταία χρόνια επιβιώνει εις βάρος των ελλήνων φορολογουμένων, χωρίς καν να παρέχει ποιοτικό συγκοινωνιακό έργο και χωρίς το υπουργείο να του οφείλει ούτε ένα ευρώ».

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη σχετική ανακοίνωσή του, το υπουργείο έχει καταβάλει εμπρόθεσμα και στο ακέραιο τις αντισταθμιστικές καταβολές που προβλέπονται έως και τον τρέχοντα μήνα. Το συνολικό ποσό που έχει καταβληθεί από το 2009 μέχρι και σήμερα ανέρχεται σε 866.609.724,48 ευρώ. Με βάση τα στοιχεία που παρατίθενται, για το τρέχον έτος έχουν καταβληθεί 73.283.121,48 ευρώ, ενώ για το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου - Δεκεμβρίου 2016 έχει προϋπολογιστεί ένα πρόσθετο ποσό των 15.680.387,26 ευρώ. Η συνολική χορηγηθείσα αντισταθμιστική καταβολή, δηλαδή, θα ανέλθει στα 88.963.508,5 ευρώ.
«Για να αντιληφθεί κανείς το ύψος της επιδότησης, αρκεί μια σύγκριση με την ετήσια επιχορήγηση προς την ΟΣΥ ΑΕ, η οποία για το 2016 ανέρχεται στα 86 εκατομμύρια ευρώ. Τηρουμένων των αναλογιών, η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΘ είναι πολλαπλάσια από αυτή που εισπράττει η ΟΣΥ ΑΕ για πενταπλάσιο αριθμό εργαζομένων, λεωφορείων και πολιτών», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του υπουργείου.

Επίσης επισημαίνεται ότι πέραν των επιδοτήσεων ο οργανισμός μέσω διαιτητικών αποφάσεων «έβαζε στα ταμεία του εκατομμύρια ευρώ, λόγω των ανισοβαρών συμβάσεων που οι προηγούμενες κυβερνήσεις αποδέχονταν σε βάρος του έλληνα φορολογούμενου. Είναι ενδεικτικό ότι από το 1957 ως σήμερα το ελληνικό δημόσιο δεν έχει δικαιωθεί ούτε σε μία διαιτησία». Το υπουργείο προειδοποιεί ότι «το πάρτι των ανεξέλεγκτων επιδοτήσεων έλαβε τέλος και θα αναδειχθούν πολύ σύντομα ποιοι συμμετείχαν, με ποιον τρόπο και ποιοι έχουν ευθύνες».

Στην ανακοίνωση του υπουργείου γίνεται αναφορά σε «επιδοτήσεις-μαμούθ που έκρυβαν κάτω από το χαλί την κακοδιαχείριση και τη σπατάλη από την πλευρά της διοίκησης του ΟΑΣΘ, την οποία -οψίμως- τα στελέχη της τώρα θέλουν να τη χρεώσουν στην κυβέρνηση και στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, μεθοδεύοντας σκηνικό πολέμου και ψευδών εντυπώσεων, ενόψει της ΔΕΘ».

Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η αναφορά που γίνεται στο πρόσωπο του προέδρου των εργαζομένων, ο οποίος καλείται «να ξεκαθαρίσει και να επιλέξει μεταξύ των δύο ρόλων του: του πρόεδρου του σωματείου εργαζομένων ή του οιονεί εκπροσώπου μετόχων που μετέχουν στη διοίκηση του ΟΑΣΘ. Και πρωτίστως να απευθυνθεί στους εργοδότες του και να ρωτήσει γιατί μετά από τόσες εξωφρενικές επιχορηγήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ οι εργαζόμενοι παραμένουν απλήρωτοι».

Αναφορικά με τις μετακινήσεις ανέργων, φοιτητών και μαθητών το υπουργείο αναφέρει ότι «ο ΟΑΣΘ δεν έχει δώσει στοιχεία για το κοινωνικό έργο, τον αριθμό των εξυπηρετούμενων πολιτών που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες, το σύστημα που πιστοποιεί τις μετακινήσεις. Αυτό δεν είναι κάτι ασύνηθες για τον ΟΑΣΘ. Δεν δίνει στοιχεία ούτε για το αν τηρεί την ως σήμερα ισχύουσα οικονομική συμφωνία». Όσο για τις δημόσιες τοποθετήσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ περί ύπαρξης κενού 12 έως 15 εκατ. ευρώ από τη διαφορά της αύξησης του ΦΠΑ τον τελευταίο χρόνο, από μέρους του υπουργείου επισημαίνεται ότι «η πραγματικότητα είναι διαφορετική, την οποία μάλιστα παραδέχονται και οι ίδιοι, καθώς υπολογίζουν τη διαφορά από τον ΦΠΑ στα εισιτήρια μέχρι τις 31-5-2016 σε 4.075.072,33 ευρώ».

Στην ανακοίνωσή του το υπουργείο αναφέρει ότι το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, που είναι το αρμόδιο ελεγκτικό όργανο για την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ, «επανειλημμένα έχει εγκαλέσει τον οργανισμό για κατ’ εξακολούθηση αποφυγή έγκαιρης προσκόμισης των νομίμων ζητηθέντων στοιχείων, παρακωλύοντας σημαντικότατα το έργο του ΣΑΣΘ, όπως αυτό οριοθετείται από τη νομοθεσία». Μάλιστα, όπως έγινε γνωστό, το ΣΑΣΘ έχει καλέσει τους εκπροσώπους του ΟΑΣΘ σε κλειστή συνάντηση τη Δευτέρα 29 Αυγούστου, ώστε να δοθούν απαντήσεις για «τις αιτίες μη συμμόρφωσης του ΟΑΣΘ με τη διαδικασία παροχής στοιχείων προς το ΣΑΣΘ».


Ρεπορτάζ: Βαρβάρα Ζούκα
Πηγή: εφημερίδα "Μακεδονία"

Blog Widget by LinkWithin