Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2016

Γεμίζουν με διόδια την Εγνατία

  • Στη δημοπράτηση κατασκευής 4 νέων σταθμών διοδίων προχώρησε η Εγνατία Οδός, λόγω και της επικείμενης παραχώρησης της στο νέο επενδυτή.
  • H Eγνατία Οδός και οι τρεις κάθετοι άξονες θα παραχωρηθούν για διάστημα 30 με 35 χρόνια


Σύμφωνα με την απόφαση οι νέοι σταθμοί διοδίων θα κατασκευαστούν στην... Παμβώτιδα (στα Ιωάννινα), στη Μέστη (στην Ξάνθη) καθώς και στα συνοριακά περάσματα Ιεροπηγής (στην Καστοριά) και Εύζωνοι (κάθετος άξονας Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι).
Η δημοπράτηση θα διεξαχθεί στις 16 Νοεμβρίου 2016. Το συνολικό κόστος κατασκευής τους είναι 6,9 εκ.ευρώ ενώ συνολική προθεσμία περαίωσης των σταθμών είναι 6 μήνες από τη υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Σήμερα τα έσοδα της Εγνατίας Οδού ανέρχονται σήμερα στα 67 εκατ.ευρώ, νώ ο παραχωρησιούχος που θα αναλάβει την ελμετάλλευση του οδικού άξονα θα προχωρήσει σε αύξηση της τιμής των διοδίων, με αποτέλεσμα τα έσοδα να ξεπερνάνε τα 150 εκατ. τον
χρόνο.
Να σημειώσουμε ότι μόλις πριν λίγες μέρες το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε τη διαδικασία αποκρατικοποίησης του κύριου άξονα της Εγνατίας Οδού (Ηγουμενίτσα-Θεσσαλονίκη-Κήποι Έβρου) και 3 κάθετων αξόνων (Σιάτιστα-Καστοριά-Ιεροπηγή, Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας).
Συνολικά θα περιλαμβάνουν 18 σταθμούς διοδίων από τους μόλις 8 που λειτουργούν σήμερα σε Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλο, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη, Ίασμο και Προμαχώνα,. Επί της ουσίας η κατασκευή των 4 νέων σταθμών διοδίων είναι μέρος της κατασκευής και λειτουργίας των σταθμών διοδίων που θα αποτελέσουν τη βασική πηγή εσόδων του παραχωρησιούχου.
Λόγω των σημαντικών εσόδων, εκτιμάται ότι το ενδιαφέρον για στο διαγωνισμό για την παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα είναι μεγάλο, και εκτός από τους εγχώριους μεγάλους κατασκευαστικούς Ομίλους θα υπάρξει ενδιαφέρον και από ξένα funds.
H Eγνατία Οδός και οι τρεις κάθετοι άξονες θα παραχωρηθούν για διάστημα 30 με 35 χρόνια.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους υποψήφιους επενδυτές, η Εγνατία Οδός ΑΕ θα θέσει και τις προοπτικές αξιοποίησης του άξονα και με άλλες συμβατές δραστηριότητες όπως την εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) σε εκτάσεις που θα παραχωρηθούν μαζί με τον οδικό άξονα.
Μάλιστα ήδη εκπονείται μελέτη για τη δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου ή και εξωτερικά της οροφής σηράγγων, ενδεχομένως και ανεμογεννητριών σε κατάλληλα σημεία.
Η Εγνατία ξοδεύει ετησίως περί τα 5 εκατ. για ενεργειακό κόστος, το οποίο, με τον τρόπο αυτό, θα μπορούσε να καλυφθεί σε σημαντικό βαθμό, εάν όχι υπερκαλυφθεί.
Παράλληλα η παραχώρηση, φέρνει και την δημιουργία επιπλέον 15 σταθμών διοδίων, εκ των οποίων οι τέσσερις έχουν ήδη δρομολογηθεί και θα κατασκευαστούν μέχρι τον Ιανουάριο του 2017.
Ο ανάδοχος πάντως θα «κληρονομήσει» και το 16ετές της Εγνατίας Οδού από την Τράπεζα Πειραιώς αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ, που είχε δοθεί το 2006 για την ολοκλήρωση των έργων του οδικού άξονα με ενέχυρο τα διόδια και χωρίς την εγγυοδοσία του Δημοσίου.
Σημειωτέον ότι η δανειακή σύμβαση, η οποία εξυπηρετείται από τα διόδια, έχει καταγγελθεί από την τράπεζα και τα δύο μέρη βρίσκονται σε διαδικασία διαιτησίας, καθώς η διαφορά τους ανέρχεται στα 37 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο στελέχη της Εγνατίας Οδού εκτιμούν ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί συμβιβασμός τμε την Τράπεζα Πειραιώς μέσω του φιλικού διακανονισμού.

Blog Widget by LinkWithin