Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2016

Kατάφεραν να τινάξουν στον αέρα -και- την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ!

  • Οριστικό ναυάγιο στις συζητήσεις 
  • Aποχωρούν Αζέροι και Ιταλοί επενδυτές.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του.. υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η Κυβέρνηση δεν έκανε αποδεκτές τις προτάσεις των εταιρειών SOCAR και Snam με αποτέλεσμα να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

Τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση ήταν σε συνεχείς συζητήσεις με εκπροσώπους των εταιρειών SOCAR και Snam για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Το κλίμα στις συζητήσεις ήταν εποικοδομητικό. Εντούτοις, η πρόταση που κατατέθηκε από την πλευρά των υποψηφίων αγοραστών, σχετικά με απομείωση του τιμήματος (αποπληρωμή σε δόσεις), ήταν νομικά ανέφικτη και θα ακύρωνε τον διαγωνισμό.

Εξετάστηκαν εναλλακτικές προτάσεις που έκαναν οι υποψήφιοι αγοραστές, για τη βελτίωση της αξίας μέσω εγγυοδοτικών μηχανισμών, οι οποίες διαπιστώθηκε, τελικά, ότι είναι ανεφάρμοστες εντός του κοινοτικού θεσμικού πλαισίου. Οι προτάσεις της κυβέρνησης αποσκοπούσαν στη βελτίωση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, με βάση την αύξηση της ανακτήσιμης διαφοράς των παρελθόντων ετών, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας. Οι προτάσεις αυτές δεν έγιναν αποδεχτές, με αποτέλεσμα οι συζητήσεις να ολοκληρωθούν.



Νωρίτερα,τελεσίγραφο να κάνει δεκτά μέχρι το βράδυ όσα έχουν συμφωνηθεί στις μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις για το ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να ανανεώσουν την εγγυητική τους επιστολή, έδωσαν οι Αζέροι στην ελληνική πλευρά.

Σε επιστολή που απέστειλαν προς τους εμπλεκόμενους, επισημαίνουν ότι αν δεν γίνουν δεκτές οι προτάσεις που συζητήθηκαν κατά τις επαφές του τελευταίου μηνός με την ελληνική πλευρά (Γ. Σταθάκης, Δ. Λιάκος, ΤΑΙΠΕΔ), τότε η εγγυητική δεν πρόκειται να ανανεωθεί και το ναυάγιο θα είναι οριστικό.

Δίχως να είναι γνωστό το ακριβές περιεχόμενο της επιστολής, πληροφορίες αναφέρουν ότι καθιστά σαφές πως η τελευταία βελτιωτική πρόταση που τους απέστειλε το υπουργείο Ενέργειας, δεν περιελάμβανε όσα είχαν συζητηθεί κατά τις διαπραγματεύσεις του τελευταίου μήνα.

Το κλειδί βρίσκεται στο θέμα της ανακτήσιμης διαφοράς που δικαιούται ο ΔΕΣΦΑ για επενδύσεις της περιόδου 2005-2016, και η προσπάθεια να αυξηθεί το ποσό αυτό με κάποιο τρόπο. Σύμφωνα με κάποιες πηγές του liberal.gr, το υπουργείο Ενέργειας ψαλίδισε προς τα κάτω αντίστοιχη πρόταση που είχε ετοιμάσει το ΤΑΙΠΕΔ για βελτίωση όσων έχει "λαμβάνειν" από παρελθόντα έτη ο ΔΕΣΦΑ.

Θυμίζουμε ότι η ρύθμιση του πρώην υπουργού Ενέργειας Π. Σκουρλέτη είχε περιορίσει την ανακτήσιμη διαφορά από τα 829 εκατ. ευρώ στα 285 εκατ. ευρώ, το οποίο ανέβηκε στα 326 εκατ. ευρώ έπειτα από αλλαγές τις οποίες επέφερε η ΡΑΕ.

Το ποσό αυτό ήταν άτοκο, σύμφωνα με το μέχρι τώρα πλαίσιο. Λέγεται ότι εδώ και ημέρες, η ελληνική πλευρά έριξε στο τραπέζι την ιδέα αυτό να τοκίζεται με ένα χαμηλό επιτόκιο, που θα έχει σαν συνέπεια να αυξηθεί η ανακτήσιμη διαφορά κατά περίπου 50 εκατ. ευρώ. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα επηρεαστεί ανοδικά και η ταρίφα της χρήσης δικτύου του διαχειριστή.

Σύμφωνα πάλι με άλλη γραμμή ενημέρωσης, οι επενδυτές έχουν καταλάβει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο και πιέζουν για όλο και μεγαλύτερη αποζημίωση.

Έπειτα πάντως και από τη σημερινή επιστολή των Αζέρων, η ελληνική πλευρά καλείται να συντάξει τη δική της απάντηση. Σύμφωνα με πηγές του liberal.gr, κυβέρνηση και αγοραστές (SOCAR, SNAM) συνεχίζει ακόμη να χωρίζει απόσταση στο οικονομικό –άλλοι μιλούν για 50, και άλλοι για πάνω από 100 εκατ. ευρώ- σε σχέση με το αρχικό τίμημα των 400 εκατ. ευρώ.

Τόσο φέρονται να αποτιμούν οι επενδυτές τη ζημιά που έχει επιφέρει στην αξία του ΔΕΣΦΑ η επίμαχη τροπολογία Σκουρλέτη, για την οποία επιμένουν ότι δεν έχει «θεραπευθεί» πλήρως από τις πρόσφατες αποφάσεις της ΡΑΕ.

Τυχόν επιπλοκές σε περίπτωση ναυαγίου

Εάν πάντως οδηγηθούμε σε ναυάγιο, θα προκύψουν εκτός απροόπτου μια σειρά από επιπλοκές. Αφενός σε σχέση με τους δανειστές, καθώς η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αποτελεί «ουρά» της πρώτης αξιολόγησης, αφετέρου ως προς την επενδυτική εικόνα της χώρας.

Άλλωστε στις 12 Δεκεμβρίου κυβερνητικά στελέχη, όπως οι Σταθάκης, Παπαδημητρίου, Χαρίτσης, Κουντουρά, μαζί με πληθώρα Ελλήνων επιχειρηματιών θα παρευρεθούν στο συνέδριο Capital Link, που θα διεξαχθεί στο Metropolitan Club της Νέας Υόρκης, όπου μήνυμα θα αποστείλει και ο Πρωθυπουργός. Σίγουρα θα βρεθούν σε δύσκολη θέση όταν ερωτηθούν για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων εφόσον λίγες ημέρες πριν έχει ναυαγήσει η συμφωνία του ΔΕΣΦΑ. Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και το γεγονός ότι το θέμα παρακολουθεί από κοντά και ο αμερικανικός παράγοντας.

Τι εξετάζουν


Αν και είναι παρακινδυνευμένο να προδικάσει κανείς την εξέλιξη, η αλήθεια είναι ότι στην κυβέρνηση εξετάζουν ήδη διάφορα σενάρια σε περίπτωση ναυαγίου.

Αυτά αφορούν την άμεση προκήρυξη νέου διαγωνισμού, δίχως ωστόσο να είναι σαφές αν θα πωληθεί το ίδιο ποσοστό (66%) ή μικρότερο με την πλειοψηφία να παραμένει υπό Δημόσιο έλεγχο. Αν δηλαδή η κυβέρνηση θα επιλέξει ένα μοντέλο «αλά ΑΔΜΗΕ», όπου το 51% παραμένει στο Δημόσιο, το 24% διατίθεται σε στρατηγικό επενδυτή, ενώ ένα άλλο ποσοστό εισάγεται στο χρηματιστήριο.

Ένας από τους φερόμενους ως νέους ενδιαφερόμενους είναι το κοινό σχήμα των εταιρειών διαχείρισης του βελγικού και ρουμανικού δικτύου φυσικού αερίου Fluxys και Transgas αντίστοιχα. Η Fluxys είναι μέτοχος με 19% του αγωγού TAP, όπως επίσης η SOCAR με 20%, καθώς και η SNAM με επίσης 20%.

Τα παραπάνω φυσικά εξαρτώνται και από τι θα πουν οι δανειστές, ενέχουν επομένως μια αρκετά μεγάλη δόση αβεβαιότητας. Το μόνο βέβαιο είναι ότι τυχόν ναυάγιο θα πυροδοτήσει ένα αγνώστων διαστάσεων blame game μεταξύ αγοραστών και ελληνικής κυβέρνησης, παρόμοιο με εκείνο που είχαμε δει επί θητείας Π.Σκουρλέτη.

Blog Widget by LinkWithin