Το χειρότερο φθινόπωρο στα χρόνια της κρίσης... - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016

Το χειρότερο φθινόπωρο στα χρόνια της κρίσης...


  • Στο αναιτιολόγητα πιο δύσκολο φθινόπωρο της κρίσης, που ήδη μετρά έξι χρόνια, εξελίσσεται το φετινό σε ό,τι αφορά τους εμπόρους της χώρας, προκαλώντας την έκπληξη και τον αιφνιδιασμό τους καθώς δεν περίμεναν τόσο μεγάλη δυσκολία. 


Οπως αναφέρουν επιχειρηματίες της λιανικής, πρόκειται για ιδιαίτερα αρνητική...συνθήκη που όμοιά της δεν υπήρξε ούτε πέρυσι, όπου η χώρα βρισκόταν σε πολιτικό αδιέξοδο και μετρούσε τις συνέπειες του δημοψηφίσματος, των capital controls και των ακόλουθων εθνικών εκλογών.

Οπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος γνωστής αλυσίδας τεχνολογίας, από αυτές μάλιστα που δεν δείχνουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα, «τόσο αρνητικό φθινόπωρο δεν περίμενε κανένας. Η αγορά παρουσιάζει πρωτόγνωρη καθίζηση από τα τέλη Σεπτεμβρίου και μετά και εάν δεν υπάρξει μια θετική αλλαγή εντός των εορταστικών ημερών, πολύ φοβάμαι ότι θα έχουμε ανεξέλεγκτα λουκέτα». Είναι αλήθεια ότι η κατάσταση στην αγορά κάθε άλλο παρά εφησυχασμό επιτρέπει.

Δεν είναι τυχαίο μάλιστα το γεγονός πως ακόμα και μεγάλες αλυσίδες με πολυεθνικό χαρακτήρα, οι οποίες δεν παρουσιάζουν προς το παρόν κακή εικόνα, έχουν αναγκαστεί να κλείσουν καταστήματά τους, όπως π.χ. η Folli Follie στον Πειραιά, όπου διατηρούσε κατάστημα για πολλά χρόνια.

Η ανάλυση του αντιπροέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος Αντώνη Ζαΐρη κινείται ακριβώς στην ίδια λογική. Ο ίδιος διαπιστώνει ότι όντως η κατάσταση αυτό το διάστημα είναι απρόσμενα κακή. «Ξεκάθαρα αυτή τη στιγμή η αγορά παρουσιάζει ανησυχητική εικόνα. Η υπερφορολόγηση, σε συνδυασμό με τη συρρίκνωση των εισοδημάτων αλλά και τη μείωση των συντάξεων αφαίρεσαν χρήματα που σε έναν βαθμό κινούσαν την αγορά.

Παράλληλα, το γεγονός ότι από 1/1/2017 έρχεται ακόμα πιο σκληρή φορολόγηση, με τους έμμεσους φόρους σε σειρά προϊόντων, δημιούργησε πάγωμα στο καταναλωτικό ενδιαφέρον. Ας είμαστε όμως ρεαλιστές. Το αποκαλούμενο "λίπος των Ελλήνων" μετά από έξι χρόνια κρίσης έχει καταναλωθεί. Οι οικονομίες ετών δεν μπορούν πλέον να χρηματοδοτήσουν την αγορά και για τον λόγο αυτό πιστεύω ότι βρισκόμαστε στην αρχή μιας σύνθετης πορείας, όπου αν και δεν υπάρξει κάποιος εξωγενής παράγοντας (της αγοράς, πολιτικός ή κοινωνικός), θα σημειωθεί κάμψη της ζήτησης», αναφέρει.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, αυτή τη στιγμή λόγω της ιδιαίτερα αρνητικής συγκυρίας βρίσκονται σε μεγάλο κίνδυνο δέκα γνωστές επιχειρήσεις (κυρίως από τον χώρο της ένδυσης - υπόδησης) και μία αλυσίδα αξεσουάρ.

Ηδη οι πιο υγιείς επιχειρήσεις, όπως η Public, η Κωτσόβολος ή η Media Markt, προχώρησαν σε εκπτώσεις και προσφορές. Αίσθηση είχε προκαλέσει μάλιστα η πρόσκληση του διευθύνοντος συμβούλου των «Public» Χρήστου Καλογεράκη για υιοθέτηση -εκτός από τη γνωστή αλυσίδα τεχνολογίας και ειδών πολιτισμού- και από άλλους των επονομαζόμενων Black Fridays, ενέργεια την οποία τελικά ακολούθησε και ο ανταγωνισμός.

Οπως και να έχει, όμως, το πρόβλημα παραμένει και δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναφέρονται σε κάμψη των πωλήσεων συγκριτικά με πέρυσι κατά 15%, ακόμα και 20%!
Θα πρέπει να θυμίσουμε επίσης ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που πρόσφατα έδωσε στη δημοσιότητα η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), δύο στις τρεις επιχειρήσεις δεν έμειναν καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις στην περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή.

Σύμφωνα με την έρευνα, 4 στις 5 επιχειρήσεις (78%) συμμετείχαν στο εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, όμως τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Το 29% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς, να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και μόλις το 4% σε καλύτερο επίπεδο σε σύγκριση με το 2015. Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο οικιακού εξοπλισμού, με το ποσοστό αυτών που είχαν μικρότερες πωλήσεις να ανέρχεται στο 71%.

Επίσης, 8 στις 10 επιχειρήσεις με έδρα τη Μακεδονία εμφανίζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ πιο ανθεκτικές φαίνονται να είναι αυτές με έδρα την Κρήτη και τα υπόλοιπα νησιά της Ελλάδας. Πάντως, εκτιμήσεις αναφέρουν ότι εάν δεν υπάρξει ανοδική -συγκριτικά με την περυσινή χριστουγεννιάτικη περίοδο- κίνηση στα μαγαζιά, το πρόβλημα των πτωχεύσεων θα λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις και θα παρασύρει δεκάδες επιχειρήσεις με τραγικά αποτελέσματα για την απασχόληση.


Του κ.Δ.Μαρκόπουλου
Bookmark and Share