Νέο χάρτη της Ελλάδας «χαράσσουν» οι οδικοί άξονες. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Σάββατο 15 Απριλίου 2017

Νέο χάρτη της Ελλάδας «χαράσσουν» οι οδικοί άξονες.



  • Δρόμοι καρμανιόλες, χιλιόμετρα εργοταξίων και οι απίστευτες ουρές χιλιομέτρων, αποτελούν πλέον παρελθόν, μετά και την παράδοση στους χρήστες των ολοκληρωμένων λειτουργικά αυτοκινητοδρόμων.


Τη... Μ. Τρίτη παραδόθηκε επίσημα ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Πατρών από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, μήκους 120 χλμ. με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, κεντρική διαχωριστικά νησίδα και λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ενώ σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη, προγραμματίζεται να δοθεί στην κυκλοφορία η σήραγγα Κλόκοβας.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος προσφέρει ασφάλεια και άνεση στους χρήστες, μειώνοντας την απόσταση Αθήνας - Πάτρας σε περίπου 1 ώρα και 40 λεπτά. Στο νέο τμήμα του αυτοκινητόδρομου από Κόρινθο έως Πάτρα υπάρχουν 12 καινούργια τούνελ, από τα οποία τα 10 έχουν ήδη δοθεί στην κυκλοφορία και τα δύο παραδόθηκαν στα εγκαίνια. Συνολικά 16 χλμ από καινούργια τούνελ και το υπόλοιπο τμήμα είναι στην υπάρχουσα οδό με διαπλατύνσεις και βελτίωση όλης της χάραξης.

Ο αυτοκινητόδρομος είναι λειτουργικά ολοκληρωμένος για την κυρίως αρτηρία και για τους χρήστες. Το έργο είναι στο 95%, καθώς παραμένουν κάποια σημεία στα οποία υπήρχαν ιδιαίτερες δυσκολίες, όπως για παράδειγμα η διασταύρωση με τον σιδηρόδρομο, με αποτέλεσμα να παραμένουν κάποιες εργασίες αλλά είναι έξω από το πλάτος του δρόμου που κυκλοφορείται, όπως και κάποιες εργασίες σε κόμβους, όπως είναι ο κόμβος του Ρίου, ένας πολύπλοκος κόμβος.

Η Ολυμπία Οδός συνδέει τις τρεις Περιφέρειες και την Αθήνα με τη σημαντικότερη πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Πάτρας. Ο νέος, σύγχρονος και άνετος αυτοκινητόδρομος προσφέρει αναβαθμισμένη και ασφαλέστερη σύνδεση προς το νοτιοδυτικό τμήμα της Ελλάδας και συγκεκριμένα προς και από το λιμάνι της Πάτρας, τους αρχαιολογικούς χώρους και τις τουριστικές περιοχές, ενισχύοντας τις εξαγωγές και την αγροτική παραγωγή.

Από την ημέρα Έναρξης Παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008, μέχρι και σήμερα οι προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας έχουν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα, με το συνολικό αριθμό θανατηφόρων ατυχημάτων να παρουσιάζει σημαντική μείωση, της τάξης του -60% (13 θανατηφόρα ατυχήματα το 2016 έναντι 33 το 2008). Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευαζόταν σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονταν σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη.

Στο τμήμα αυτό υπάρχουν 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ. Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα.

Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο. Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).

Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%. Οι 43 από αυτές είναι μεγαλύτερες από 25 μ. και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.

Αντίρριο - Ιωάννινα στην τελική ευθεία
Στην τελική ευθεία για την λειτουργική ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου βρίσκεται η Ιόνια Οδός, καταγράφοντας αλματώδη πρόοδο κατασκευής σε όλο του το μήκος. Ήδη δύο νέα μεγάλα αυτοτελή τμήματα, η παράκαμψη Αμφιλοχίας και το τμήμα Καμπή - Πέρδικα, έχουν δοθεί σε κυκλοφορία μαζί με τα ήδη σε λειτουργία τμήματα της Παράκαμψης Αγρινίου και Άρτας - Φιλιππιάδας.

Πρόκειται για τμήματα που καλύπτουν το 57% του συνολικού μήκους του άξονα της Ιόνιας Οδού που είναι περίπου 196 χιλιόμετρα. Πέραν των 196 χλμ. νέου αυτοκινητοδρόμου, κατασκευάζονται ανάμεσα σε άλλα: 24 γέφυρες, 4 σήραγγες, 74 κάτω διαβάσεις και 36 άνω διαβάσεις. Θέμα ημερών αποτελεί το τμήμα Γαβρολίμνη-Κεφαλόβρυσο μήκους 33χλμ., ενώ το δυσκολότερο τμήμα αναδεικνύεται το Αμφιλοχία - Άγιος Δημήτριος μήκους 27χλμ. που θα αποτελέσει την μεγαλύτερη πρόκληση στην προσπάθεια για την λειτουργική Ιόνια. Τα 2 άκρα του αυτοκινητόδρομου Αντίρριο - Γαβρολίμνη και Πέρδικα-Κοσμηρά (Εγνατία) είναι επίσης τμήματα που θα γίνει αγώνας για να δοθούν στην κυκλοφορία. Στο τέλος Ιανουαρίου του 2017, η συνολική πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών στην Ιόνια Οδό άγγιζε το 89,23%. Στα εργοτάξια, στο τέλος Ιανουαρίου απασχολούνταν περισσότερα από 1.457 άτομα, ενώ ο συνολικός αριθμός των μηχανημάτων και των φορτηγών που χρησιμοποιούνταν (ιδιόκτητα, κατασκευαστικής κοινοπραξίας αλλά και μισθωμένα από την τοπική αγορά) ανερχόταν σε 1.045. Με την ολοκλήρωση του έργου το ταξίδι από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου ως τα Ιωάννινα θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά, την ώρα που σήμερα απαιτούνται 3 ώρες!

Αθήνα - Θεσσαλονίκη με τη μεγαλύτερη σήραγγα των Βαλκανίων

Ριζικά αλλάζουν και οι μετακινήσεις από την πρωτεύουσα προς τη βόρειο Ελλάδα, μετά και την επίσημη παράδοση του τμήματος που περιλαμβάνει τη Μεγάλη Σήραγγα Τεμπών μήκους 6 χλμ. αλλά και τις δύο άλλες (μία στα Τέμπη και μία στον Πλαταμώνα), μειώνοντας τη χρονοαπόσταση Αθήνας-Θεσσαλονίκης σε 4 ώρες και 15 λεπτά.

Το έργο θεωρείται εντυπωσιακό από τεχνικής άποψης, καθώς οι 3 μεγάλες Σήραγγες αντικαθιστούν το σημερινό επικίνδυνο πέρασμα της Κοιλάδας των Τεμπών αλλά και των στροφών του Πλαταμώνα. Το τμήμα κατασκευής περιλαμβάνει αυτοκινητόδρομο 25 χιλιομέτρων, ενώ οι σήραγγες έχουν μήκος περίπου 11 χιλιόμετρα. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η σήραγγα των Τεμπών, η οποία είναι 6 χιλιόμετρα και θεωρείται η μεγαλύτερη των Βαλκανίων.

Η σήραγγα διαθέτει δύο κλάδους, με τον κάθε κλάδο να έχει διάμετρο 14,8 μέτρα, διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας 3,60 εκ και μια ΛΕΑ, με συνολικό πλάτος οδοστρώματος 10,5 μέτρα. Επίσης διαθέτει 2 κατακόρυφα φρεάτια και μια οριζόντια σήραγγα αερισμού/εκκαπνισμού. Κάθε κλάδος διαθέτει ανά 300 μέτρα έξοδο διαφυγής/διασυνδετήρια σήραγγα με τον διπλανό κλάδο, ενώ κάθε 900 μέτρα η διασυνδετήρια σήραγγα είναι κατάλληλη για τη διέλευση οχημάτων των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης.
Για την κατασκευή της σήραγγας εργάστηκαν περίπου 400 άτομα, διαφόρων ειδικοτήτων, όπως χειριστές μηχανημάτων, σιδεράδες, καλουπατζήδες, εργάτες, εργοδηγοί, μηχανικοί κ.λπ. Η εκσκαφή της σήραγγας έγινε στο μεγαλύτερο μήκος της με ελεγχόμενες εκρήξεις και σε μικρότερο με μηχανικά μέσα. Οι εργασίες εκσκαφής που ολοκληρώθηκαν εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος έχουν συνολικό όγκο πάνω από 1.620.000 κυβικά. Για την προσωρινή υποστήριξη χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 80.000 κυβικά σκυροδέματος, ενώ για την τελική επένδυση χρησιμοποιήθηκαν πάνω από 350.000 κυβικά σκυροδέματος (όσο δηλαδή περίπου απαιτείται για την κατασκευή 1600 μονοκατοικιών).

Κεντρική Οδός - E65

Μολονότι βρισκόμαστε σε πυρετώδεις προετοιμασίες για την ολοκλήρωση και παράδοση σε λειτουργία του τμήματος Ξυνιάδα-Τρίκαλα κεντρικού κομματιού του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65, συνεχίζεται η προετοιμασία για την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου για το νότιο τμήμα Λαμία - Ξυνιάδα. Το μεσαίο τμήμα του Ε65 Ξυνιάδα - Τρίκαλα, έχει μήκος περίπου 80 χλμ. μειώνοντας την απόσταση από/προς τα Τρίκαλα κατά περίπου 30 λεπτά. Το νότιο τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα μήκους 32,5χλμ έχει ανατεθεί από το υπουργείο και αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή μέσα στο 2017 και να ολοκληρωθεί μέχρι το 2020. Το Τμήμα Τρίκαλα - Εγνατία προχωρά βήμα-βήμα με την κατασκευάστρια εταιρεία (του Ε65) να έχει λάβει από τις Επιτροπές Περιβάλλοντος των Περιφερειών Θεσσαλίας και Δυτικής Μακεδονίας την έγκριση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η πρόταση όπως αναφέρεται στον φάκελο, υποστηρίζει ότι η χάραξη αυτή είναι η καλύτερη δυνατή διότι δεν διέρχεται από περιοχές με περιβαλλοντικό ενδιαφέρον ενώ υπάρχει μικρότερο κατασκευαστικό κόστος (δεν έχει μεγάλα τεχνικά έργα) αλλά και μικρότερο κόστος συντήρησης (είναι σε χαμηλότερο υψόμετρο σε σχέση με την αρχική χάραξη που κινούνταν ορεινά). Το κόστος έχει εκτιμηθεί σε περίπου 400 εκατ. ευρώ.
Η επιλογή υπουργείου Υποδομών και παραχωρησιούχου είναι η χάραξη να ξεκινά από τα Τρίκαλα (όπου σήμερα σταματά ο αυτοκινητόδρομος) να περνά από Καλαμπάκα και μετά με βόρειο-ανατολική κατεύθυνση να «ακουμπά» στην Εγνατία στην περιοχή του Κηπουρειού Γρεβενών. Συνολικά το μήκος του είναι 62χλμ.
Bookmark and Share