Το επενδυτικό πλάνο Σαββίδη για τη νέα εποχή ΟΛΘ. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Δευτέρα 1 Μαΐου 2017

Το επενδυτικό πλάνο Σαββίδη για τη νέα εποχή ΟΛΘ.

  • Ο ομογενής επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, το γερμανικό fund Deutsche Invest Equity Partners και ο γαλλικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM ανέλαβαν πλέον τα ηνία του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αποκτώντας το 67% των μετοχών έναντι 231,9 εκατομμυρίων ευρώ.

Η κοινοπραξία που..πλειοδότησε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης -τα βασικά σημεία της οποίας παρουσιάζει η «Οικονομία» του «Εθνους της Κυριακής»- δεσμεύσεις για υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ σε βάθος επταετίας και αντάλλαγμα παραχώρησης που ανέρχεται σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ από 2% με την υφιστάμενη σύμ­βαση.

Μέσω του κυρωτικού νόμου προδιαγράφεται ότι το κόστος λειτουργίας της Αρχής Λιμένος θα καλύπτεται από το ετήσιο αντάλλαγμα το οποίο θα εισπράττει το Δημόσιο και εν συνεχεία το υπόλοιπο θα αποδίδεται στους παραλιμένιους δήμους με βάση την επιβάρυνσή τους από τις λειτουργίες του λιμανιού.

Η δεσμευτική προσφορά που κατέθεσε το ελληνογερμανογαλλικό σχήμα στο οποίο συμμετέχουν η «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», η «Belterra Investments Ltd.» του ομίλου Ιβάν Σαββίδη και η «Terminal Link SAS» του ομίλου CMA CGM, για το πλειοψηφικό πακέτο είχε μεγαλύτερη κατά 10% ποσοστιαία διαφορά από τον δεύτερο διεκδικητή.
Οι επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ που καλείται να πραγματοποιήσει ο νέος ιδιοκτήτης του ΟΛΘ στην πρώτη επταετία με την ολοκλήρωση της συμφωνίας είναι υποχρεωτικές και εξασφαλίζονται μέσω σχετικής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.
Εξειδικεύονται στην αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Δημοσίου και του ΟΛΘ, ενώ εάν δεν ολοκληρωθούν μέσα στο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, κατόπιν αξιολόγησης από ανεξάρτητο τεχνικό σύμβουλο, τότε το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να εκπέσει την εγγυητική καλής εκτέλεσης, ενώ προβλέπονται σημαντικές οικονομικές ρήτρες και κυρώσεις.
«Η συμφωνία αποτυπώνει ξεκάθαρα την εμπιστοσύνη ξένων και εγχώριων επενδυτών
στην ελληνική οικονομία και στις προοπτικές της», δήλωσε στην «Οικονομία» η Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, εντεταλμένη σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ.
«Η συμφωνία αποτυπώνει ξεκάθαρα την εμπιστοσύνη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην ελληνική οικονομία και στις προοπτικές της», δήλωσε στην «Οικονομία» η Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, εντεταλμένη σύμβουλος

Επέκταση
Τμήμα των απολύτως υποχρεωτικών επενδύσεων είναι η επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (λιμενικές υποδομές και εξοπλισμός), τα έργα αποκατάστασης του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού και έργα γενικής ανάπτυξης του λιμένος.
Με την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου στην επταετία, η εικόνα του λιμένος της Θεσσαλονίκης και η λειτουργία των επιμέρους δραστηριοτήτων του θα έχουν αναβαθμιστεί πλήρως, ενισχύοντας δραστικά τη δυναμικότητα και βελτιώνοντας τη λειτουργικότητα του λιμένος.

Από το τέλος της πρώτης επταετίας και μέχρι το τέλος της σύμβασης θα συνεχίσουν να γίνονται σημαντικές επενδύσεις, λαμβανομένου δε υπόψη ότι στο τέλος της περιόδου παραχώρησης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ένα πλήρως λειτουργικό λιμάνι, σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που απαιτεί το ελληνικό Δημόσιο.

Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας και συντήρησης των λιμενικών υποδομών και δεσμεύσεις ελάχιστου όγκου διακίνησης. Ο ΟΛΘ συμφωνεί και δεσμεύεται ότι το λιμάνι θα είναι σε ετοιμότητα να λειτουργεί με συγκεκριμένο ρυθμό που ανταποκρίνεται σε σύγχρονα πρότυπα έντασης λειτουργίας και εξυπηρέτησης.

Στο πλαίσιο αυτό τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι, που θα πρέπει να εκπληρωθούν μετά την πρώτη τριετία από την ισχύ της σύμβασης παραχώρησης, ενώ μετά την πρώτη πενταετία το Ελληνικό Δημόσιο, κατόπιν αξιολόγησης, θα μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις.

Ειδικότερα οι στόχοι διακίνησης που έχουν τεθεί έχουν ως ακολούθως:

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο τέλος κάθε έτους ο ΟΛΘ οφείλει να κάνει απολογισμό και υποχρεούται να δηλώνει ακριβή στοιχεία, αλλά παραμένει το δικαίωμα του Δημοσίου να ελέγχει την ακρίβεια και την ορθότητα των στοιχείων που θα του παρέχονται από τον ΟΛΘ.
Η τιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών γίνεται με ιδιωτικά κριτήρια, με εξαίρεση την ακτοπλοΐα, όπου δεν μπορεί να υπάρξει αύξηση των κοστολογήσεων ή νέες χρεώσεις χωρίς την έγκριση του ελληνικού Δημοσίου.
Η δομή και όλο το διοικητικό κομμάτι που αφαιρείται από τον ΟΛΘ θα περάσει στον έλεγχο και την ευθύνη της Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ) υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η έκδοση κανονισμών για τη λειτουργία του λιμένος και ο έλεγχος εφαρμογής τους θα είναι αρμοδιότητα της Δημόσιας Αρχής Λιμένος.
Με τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, η διαχείριση όλων των λιμενικών υποδομών και εξοπλισμού, πλήρως λειτουργικών, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο μαζί με όλες τις επενδύσεις, τις υποδομές και τον εξοπλισμό που έχουν αναπτυχθεί και υλοποιηθεί και απαιτούνται για τη λειτουργία του λιμένος. Ο ΟΛΘ θα διατηρήσει τα εταιρικά του περιουσιακά στοιχεία (καταθέσεις, δάνεια, ακίνητα).

«Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με την επιτυχία του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ, τόσο με τη διεθνή συμμετοχή επενδυτικών σχημάτων, όσο και με το ιδιαίτερα υψηλό τίμημα. Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει ξεκάθαρα την εμπιστοσύνη ξένων και εγχώριων επενδυτών στην ελληνική οικονομία και τις προοπτικές της», τονίζει η Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, εντεταλμένη σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ, στο «Εθνος της Κυριακής».

Δεσμεύσεις

Οπως επισημαίνει η κ. Τσιτσογιαννοπούλου, «η κοινοπραξία που πλειοδότησε στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έχει αναλάβει σημαντικές δεσμεύσεις για υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ και αντάλλαγμα παραχώρησης με ποσοστό στον κύκλο εργασιών του ΟΛΘ.
Η εισροή νέων κεφαλαίων στο λιμάνι αναμένουμε ότι όχι μόνο θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας εντός της ΟΛΘ ΑΕ, αλλά και θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση της ανεργίας στην πόλη.
Η αναβάθμιση των υποδομών του λιμένος αναμένεται να οδηγήσει σε επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με έμφαση στην υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, θα φέρει την ακτοπλοϊκή επανασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Αιγαίου, θα ενισχύσει θεαματικά τα μεγέθη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και θα αποτελέσει τη γεωπολιτική σύνδεση της Ανατολικής Ευρώπης με τις χώρες της ΕΕ.
Επίσης, σύμφωνα με τη σύμβαση, από το δικαίωμα παραχώρησης και την αρμοδιότητα του ΟΛΘ, εξαιρούνται επί του Προβλήτα 1 μια σειρά κτιρίων, που δεν απαιτούνται για την παροχή λιμενικών υπηρεσιών. Παράλληλα εξασφαλίζεται ότι θα διατηρηθούν οι σημερινές χρήσεις και λειτουργίες του Προβλήτα 1, η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτόν και η εξακολούθηση της χρήσης του για την υλοποίηση πολιτιστικών και δημόσιων δράσεων, που θα πραγματοποιούνται κατόπιν διαβούλευσης με τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα κτίρια δημοσίων υπηρεσιών εξαιρούνται του δικαιώματος παραχώρησης του ΟΛΘ, σύμφωνα με τους όρους της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης. Η ΟΛΘ αναλαμβάνει την υποχρέωση να τηρήσει το ιστορικό αρχείο του Οργανισμού σε κατάλληλους χώρους οι οποίοι θα είναι ανοιχτοί και επισκέψιμοι από το κοινό.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥΣ


Η Belterra Ltd. είναι εταιρεία-επενδυτικό όχημα συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη.
Ο Ιβάν Σαββίδης μέσω διαφόρων επενδυτικών σχημάτων έχει τοποθετήσει σημαντικά κεφάλαια σε διάφορες εταιρείες και ακίνητα, όπως το ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς, η ΣΕΚΑΠ, η Σουρωτή, το ακίνητο Ξενία στο Παλιούρι Χαλκιδικής, η ΠΑΕ ΠΑΟΚ κ.ά.

Η Deutsche Invest Equity Part­ners (DIEP), θυγατρική της TransConnect Unter­nehmens­bera­tungs- und Beteiligungs AG (TCAG), εδρεύει στο Μόναχο και έχει επενδύσει στο παρελθόν στον τομέα της υγείας και της ακίνητης περιουσίας.

Η TCAG είναι ένα γερμανικό fund με συμμετοχές υπό τη μορφή private equity και venture capital σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε τομείς της νέας οικονομίας.
Μέσω της DIEP διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία αξίας άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ (2016).

Η Terminal Link SAS ανήκει στον γαλλικό κολοσσό CMA CGM (51%, μέσω της CMA Terminals Holdings) και στην China Merchants Holdings International (49%). Η εταιρεία διαχειρίζεται 14 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε Απω Ανατολή, Βόρεια Ευρώπη, Μεσόγειο, Δυτική Αφρική και Βόρειο Αμερική, μέσω των οποίων διακίνησε άνω των 14 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2014. Ιδρύθηκε το 2001 και εδρεύει στη Μασσαλία.

Η μητρική CMA CGM, μέσω της Terminal Link και της CMA Terminals, διακίνησε περισσότερα από 11,5 εκατ. κοντέινερ, ενώ η χωρητικότητα των σταθμών της αγγίζει τα 23,7 εκατ. κοντέινερ.
Η CMA CGM ιδρύθηκε το 1978 και συγκαταλέγεται στις κορυφαίες εταιρείες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως (15,6 εκατ. TEUs το 2016).

Τα έσοδά της υπερβαίνουν τα 16 δισ. δολάρια σε ενοποιημένη βάση. Δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 160 χώρες (πάνω από 420 εμπορικά λιμάνια) μέσω ενός δικτύου άνω των 600 αντιπροσώπων και εμπορικό στόλο 449 πλοίων (τον Μάρτιο 2017).
Επίσης, απασχολεί τουλάχιστον 29.000 εργαζομένους παγκοσμίως (εκ των οποίων 4.500 στη Γαλλία), σύμφωνα με τα στοιχεία του 2016.

πηγή Το Έθνος
Bookmark and Share