Εξι ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτρικού ρεύματος για τη πίτα της ΔΕΗ - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2010

Εξι ιδιωτικές εταιρείες ηλεκτρικού ρεύματος για τη πίτα της ΔΕΗ

Εξι ιδιωτικές εταιρείες πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος, εκ των οποίων οι τέσσερις μεγάλες για τη χώρα και δύο μικρότερες, έβαλαν πλώρη για την πίτα του 1,5 δισ. ευρώ που σήμερα ανήκει σχεδόν εξ ολοκλήρου στη...ΔΕΗ.
Η πίτα αυτή μεταφράζεται στον τζίρο του ρεύματος στην εμπορική κατανάλωση (εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, ρεστοράν, εμπορικά καταστήματα), στη λεγόμενη μέση τάση (τράπεζες, νοσοκομεία, αλυσίδες σουπερμάρκετ, κινηματογράφοι, βιομηχανίες) αλλά και σε οικιακά τιμολόγια υψηλής κατανάλωσης, δηλαδή σε βίλες ή γενικότερα μεγάλες μονοκατοικίες που καταναλώνουν περισσότερες από 3.000 κιλοβατώρες το τετράμηνο.
Σύντομα οι ιδιώτες σχεδιάζουν να επεκταθούν και στα νοικοκυριά Οι εταιρείες αυτές είναι η αυστριακή Verbund (που είναι η «ΔΕΗ της Αυστρίας»), η Ηρων Θερμοηλεκτρική του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, η ΕLΡΕDΙSΟΝ που ανήκει εξ ημισείας στα ΕΛΛΠΕ και στην ιταλική Εdison, η Αegean Ρower, θυγατρική της Αegean, συμφερόντων του κ. Δ.Μελισσανίδη, η ΕFΤ Ηellas και η ΑΤΕL Ηellas.
Τη μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά έχει επιτύχει μέχρι στιγμής η Verbund Εnerga Ηellas, η οποία διευθύνεται από τον κ. Α. Φλώρο, δραστηριοποιείται περίπου τρία χρόνια και διαθέτει σήμερα πελατολόγιο με 40.000 μετρητές. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας μεγάλος πελάτης (π.χ. μια αλυσίδα σουπερμάρκετ ή μια τράπεζα) μπορεί να διαθέτει ακόμη και 1.000 μετρητές, όσα τα καταστήματά της σε όλη τη χώρα.

Μερικοί από τους σημαντικότερους πελάτες της είναι τα σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, Μετρό, Σκλαβενίτης, Αρβανιτίδης, τα Μedia Μarkt, το Κηφισός Μall, τα καταστήματα Φωκάς και Ρεγκάτα, η βιομηχανία Αlex Ρac, τα ξενοδοχεία Κοθάλη και οι εταιρείες Regency, Φουρλής, Νotos Com, Ελληνικό Καζίνο και SΑΤΟ.

Η εταιρεία είχε κύκλο εργασιών το 2009 περίπου 50 εκατ. ευρώ και το 2010 «ετοιμάζεται» για κατακόρυφη άνοδο του τζίρου που θα φθάσει τα 150 εκατ. ευρώ. Πλην όμως το 2009 κατέγραψε κέρδη περίπου 2,5 εκατ. ευρώ, ενώ το 2010 το αποτέλεσμά της θα είναι περίπου μηδενικό ή πολύ ελαφρά κερδοφόρο.

Οι αιτίες μείωσης της κερδοφορίας
Οι αιτίες είναι δύο: η πρώτη ισχύει για ολόκληρο το ιδιωτικό κομμάτι του κλάδου και αφορά τις χρεώσεις κόστους δικτύου αλλά και το κόστος χρήσης του Συστήματος, που έχουν ακριβύνει σημαντικά μέσα σε έναν χρόνο από τον ΔΕΣΜΗΕ, με αποτέλεσμα το περιθώριο κέρδους από 5% να πέσει σε 2,5% και να σημειωθεί μείωση της κερδοφορίας, αφού υπό τις συνθήκες ανταγωνισμού σήμερα δεν μπορούν να γίνουν φυσικά αυξήσεις χρεώσεων στους καταναλωτές.

Η δεύτερη αιτία περιλαμβάνει και τη ΔΕΗ, είναι πολύ σοβαρή και αφορά την αγορά γενικότερα: έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα «φέσια» στην αγορά, δηλαδή οι πελάτες που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Το ποσοστό αυτό ήταν ως και πέρυσι περίπου 2%, το πολύ 2,5%, ενώ εφέτος διπλασιάστηκε και φθάνει το 5%, δηλαδή ο ένας στους 20 πελάτες «μέσης τάσης» δεν πληρώνει το ρεύμα στον πάροχό του, ακόμη και αν αυτός είναι η ΔΕΗ! Η ουσιαστική άρνηση πολλών επιχειρήσεων να πληρώσουν τον λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος, ανεξάρτητα αν πάροχος είναι η ΔΕΗ ή ένας από τους ιδιώτες, έχει ως συνέπεια τον έντονο προβληματισμό των προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος και τον πιθανό ανασχεδιασμό του προγραμματισμού τους για το μέλλον. Πολλά θα εξαρτηθούν από το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα πάρει σάρκα και οστά από τις αποφάσεις του ΥΠΕΚΑ με βάση τις προτάσεις της ΡΑΕ στο άμεσο μέλλον.

Η Αegean Ρower λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια. Ιδρύθηκε από τον κ. Β. Μηλιώνη και στην πορεία εξαγοράστηκε από την Αegean συμφερόντων Μελισσανίδη. Διαθέτει περίπου 20.000 μετρητές, ενώ μεταξύ των πελατών συμπεριλαμβάνονται οι Carrefour, Sprinder, Πλαίσιο, Καραϊσκάκη, η αλυσίδα Ζara, η αλυσίδα Χόντος και οι Μύλοι Ασωπού.

Η ΕLΡΕDΙSΟΝ Εμπορική ανήκει εξ ημισείας στα ΕΛΛΠΕ που διοικούνται από τους κκ. Τ.Γιαννίτση και Ι.Κωστόπουλο με βασικό πελάτη τη Εurobank, ενώ ασχολούνται μόνο με τη μέση τάση και όχι με την εμπορική κατανάλωση, στην οποία σκοπεύουν να εισέλθουν σύντομα.

Η Ηρων Θερμοηλεκτρική ανήκει στον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα που διοικείται από τους κκ. Γ. Κάμπα και Γ. Περιστέρη με βασικό πελάτη τη Sanyo Ηellas. Ούτε η εταιρεία αυτή ασχολείται προς το παρόν με την εμπορική κατανάλωση.

Η ΑΤΕL έχει ως βασικούς πελάτες τη Χαλυβουργία Ελλάδος και τη βιομηχανία παγωτού Κρι Κρι, ενώ η ΕFΤ δουλεύει με βασικούς πελάτες τη Βαρυτίνη και την Ρalco.

Στην αγορά πάντως δραστηριοποιούνται και εταιρείες με έδρα την Κύπρο, απλώς με ένα τηλέφωνο και χωρίς διεύθυνση ή κάποιον νόμιμο εκπρόσωπο με τον οποίο να μπορεί να συνεννοηθεί ο πελάτης. Στις περιπτώσεις αυτές, όπως λένε και οι άνθρωποι της ΡΑΕ και του ΔΕΣΜΗΕ, χρειάζεται μεγάλη προσοχή, διότι για τον πελάτη δεν υπάρχει εχέγγυο σε περίπτωση που ο... αόρατος προμηθευτής εξαφανιστεί.
Επίσης στην αγορά ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν τουλάχιστον τρεις γνωστές εταιρείες του ενεργειακού χώρου αλλά δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.

Πώς διεισδύουν οι ιδιώτες
Η εμπορική πολιτική των εναλλακτικών προμηθευτών συνεχίζεται να εστιάζεται στην ύπαρξη τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εκ μέρους της ΔΕΗ, τα οποία είναι πολύ υψηλότερα από το πραγματικό κόστος. Αυτά αφορούν πρωτίστως τους επαγγελματικούς καταναλωτές και δευτερευόντως οικιακούς με πολύ υψηλές καταναλώσεις. Μέσω των υψηλών εμπορικών τιμολογίων, η ΔΕΗ ως τώρα επιδοτούσε και επιδοτεί τα χαμηλά οικιακά τιμολόγια (σταυροειδής επιδότηση).
Ετσι οι εναλλακτικοί πάροχοι έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εκπτώσεις 10%-20% επί των τιμολογίων της ΔΕΗ σε αυτές τις κατηγορίες. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο με το ισχύον πλαίσιο η διαρροή πελατών από τη ΔΕΗ θεωρείται δεδομένη και η ίδια την προϋπολογίζει σε περίπου 3% στο τέλος του χρόνου. Η αντιμετώπιση της διαρροής επιδιώκεται να περιοριστεί με τη μείωση των εμπορικών τιμολογίων της, στο πλαίσιο της πλήρους αναδιάρθρωσης την οποία έχει προτείνει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Το Βήμα
Bookmark and Share