Αγώνα δρόμου προκειμένου να καταφέρει να υλοποιήσει τη μεγάλη συμφωνία με την Cosco και τη Hewlett-Packard (HP), για τη μετακίνηση εμπορευμάτων της τελευταίας διά μέσου του λιμανιού του Πειραιά με ελληνικά τρένα, θα πρέπει να κάνει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η συμφωνία, την οποία η κυβέρνηση χαιρέτισε με ιδιαίτερη θέρμη, θεωρώντας πως θα μπορούσε να αποτελέσει τον προπομπό και.... για άλλες αντίστοιχες κινήσεις, χρειάζεται πολλά και προσεκτικά βήματα για να ολοκληρωθεί, ενώ οι κακοτοπιές και τα προβλήματα δεν λείπουν.
Την ίδια ώρα, πληθαίνουν οι αναφορές ότι η προσπάθεια των ελληνικών σιδηροδρόμων να πάρουν μερίδιο από την πίτα των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών θίγει πολλά και μεγάλα συμφέροντα.
Πρώτο σοβαρό πρόβλημα είναι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού στο Ικόνιο του Πειραιά με το Θριάσιο και κατ’ επέκταση με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, που παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα. Πρόκειται για ένα έργο που είναι απαραίτητο για να ενεργοποιηθεί η συμφωνία καθώς, σε διαφορετική περίπτωση τα εμπορεύματα θα πρέπει να διανύουν μια διαδρομή οδικώς προκειμένου να φτάσουν σε σημείο προσβάσιμο από τρένο. Κάτι τέτοιο, όμως, όχι μόνο αυξάνει το χρονικό διάστημα για την ολοκλήρωση μιας μεταφοράς αλλά -και ίσως το σημαντικότερο- την επιβαρύνει και οικονομικά.
Η ολοκλήρωση και η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το λιμάνι του Ικονίου στον Πειραιά με το Θριάσιο, αναβαθμίζοντας σημαντικά τις δυνατότητες του σιδηρόδρομου σε ό,τι αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές, αναμένονταν, σύμφωνα τουλάχιστον με τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη τον περασμένο Νοέμβριο, ωστόσο, παρότι βρισκόμαστε ήδη στον Φεβρουάριο, δεν είναι ακόμη έτοιμη.
Από τα συνολικά 17 χιλιόμετρα της εν λόγω γραμμής τα 5 είναι πλήρως έτοιμα, ενώ στα υπόλοιπα 12 παραμένει σε εκκρεμότητα το στρώσιμο της γραμμής με σκύρα (πρόκειται για το χοντρό χαλίκι με το οποίο είναι στρωμένες όλες οι σιδηροδρομικές γραμμές). Η προμήθεια των σκύρων, που ήταν απαραίτητα για το στρώσιμο της γραμμής, είχε γίνει στο παρελθόν, ωστόσο πριν από περίπου έναν χρόνο ο ΟΣΕ χρησιμοποίησε τα σκύρα αυτά σε άλλο σημείο του δικτύου όπου υπήρχε ανάγκη, χωρίς όμως, προς το παρόν, να έχει φροντίσει για την αντικατάστασή τους!
Το αποτέλεσμα είναι ότι η γραμμή στο τμήμα που δεν είναι στρωμένο δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διενέργεια μεταφορών, παρότι δοκιμαστικά ένα συρμός μπορεί να διέλθει από αυτήν.
Το θέμα είναι σε γνώση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ κ. Θεοφανόπουλου, ο οποίος προχθές, συνοδευόμενος από σύμβουλό του, επισκέφτηκε το Ικόνιο, και εκείνο που αναμένεται τώρα είναι να προχωρήσει η προμήθεια των αδρανών υλικών για να ολοκληρωθεί η γραμμή. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τη στιγμή που παραληφθούν τα σκύρα απαιτείται διάστημα δύο εβδομάδων για να ολοκληρωθούν οι εργασίες στο σύνολό τους.
Η ακρίβεια από την ελληνική πλευρά σε ό,τι αφορά την τήρηση των όρων της συμφωνίας με την Cosco και τη HP είναι τουλάχιστον απαραίτητη, καθώς η επιτυχία της μπορεί να λειτουργήσει σαν κράχτης και για άλλες συμφωνίες. Ήδη πολλές μεγάλες εταιρείες, όπως η Lenovo, η Huawei ή η Hyundai, η Sharp, η Sony, η LG, η Dell κι η Samsung, έχουν δείξει ενδιαφέρον για τη συμφωνία αυτή και περιμένουν να δουν πώς θα λειτουργήσει, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν και οι ίδιες τη χώρα μας ως διαμετακομιστικό κέντρο για τη μεταφορά των εμπορευμάτων μέσω σιδηροδρόμου σε όλη την Ευρώπη.
Τα στοιχεία εξάλλου συνηγορούν υπέρ μια τέτοιας επιλογής. Σύμφωνα με μελέτη, η οποία έχει γίνει, το κόστος μετακίνησης ενός προϊόντος μέσω της χώρας μας προς την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη θα είναι το μισό σε σχέση με τους εναλλακτικούς εμπορικούς δρόμους. Προϋπόθεση όμως για κάτι τέτοιο είναι η σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο και η ύπαρξη αξιόπιστου τροχαίου υλικού που θα πραγματοποιεί τις μεταφορές των εμπορευμάτων στον τελικό τους προορισμό.
Ο Φεβρουάριος θεωρείται πολύ κρίσιμος μήνας, μέσα στον οποίο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να ολοκληρώσει το σύνολο των διαδικασιών ώστε να ξεκινήσει να τρέχει η συμφωνία με τη HP. Τυχόν αστοχίες ή καθυστερήσεις στη φάση αυτή δεν συγχωρούνται αφού πολλοί είναι οι μεγάλοι ανταγωνιστές που περιμένουν να διεκδικήσουν μερίδιο από τις μεταφορές μέσω σιδηροδρόμων.
Οι πληροφορίες φέρουν τους γερμανικούς σιδηροδρόμους να βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής, αλλά και πλήρους ετοιμότητας, να μπουν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Η ανάδειξη της χώρας μας σε διαμετακομιστικό κέντρο πλήττει σοβαρά την εμπορικότητα των λιμανιών της βόρειας Γερμανίας -και όχι μόνο-, που αναμένεται να χάσουν σημαντικό μέρος από τη σημερινή τους κίνηση.
Οι Γερμανοί, λοιπόν, εμφανίζονται διατεθειμένοι να προσπαθήσουν να κερδίσουν και πάλι ένα μέρος της κίνησης αυτής μέσω των σιδηροδρομικών μεταφορών δρομολογώντας τρένα στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς η δυνατότητα αυτή υπάρχει.
Υπό τις συνθήκες αυτές, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να ολοκληρώσει τις διαδικασίες ταχύτατα και να συνάψει τις συμφωνίες, όπου απαιτούνται, ώστε η συμφωνία με την Cosco και τη HP να υλοποιηθεί χωρίς προβλήματα.
Σε διαφορετική περίπτωση, ακόμη και το μέλλον της εταιρείας τίθεται εν αμφιβόλω αφού θεωρείται δύσκολο μια εταιρεία με ελάχιστο μερίδιο στις εμπορευματικές μεταφορές να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον στον επικείμενο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης.Πηγή Euro2dayς