Με χρεοκοπία κινδυνεύει ο πιο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος των Βαλκανίων. Τα δάνεια «πνίγουν» την Εγνατία Οδό, αναγκάζοντας σε παραίτηση τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Αναστάσιο Μουρατίδη...
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο καθηγητής του ΑΠΘ αποφάσισε να εγκαταλείψει το «καράβι που βυθίζεται». Η Εγνατία Οδος, βαρυνόταν στις... αρχές του 2011 με άμεσες υποχρεώσεις 255.000.000 ευρώ και με ομολογιακά δάνεια 500.000.000 ευρώ.
Το οξύμωρο είναι ότι η θητεία του κ. Μουρατίδη, επιλογή του πρώην υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, ανανεώθηκε από τον τέως υπουργό Γιάννη Ραγκούση, λίγο πριν εγκαταλείψει το υπουργείο Υποδομών. Η απόφαση παράτασης της θητείας του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας πάρθηκε τις ημέρες που ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Παπανδρέου διαπραγματευόταν την κυβέρνηση συνεργασίας με τα άλλα κόμματα.
Ο παραιτηθείς πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας φαίνεται ότι δεν άντεξε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη διαχείριση μιας καταχρεωμένης εταιρίας, όπως η Εγνατία Οδός.
Η Εγνατία Οδός των 670 χιλιομέτρων κόστισε περί τα 5,55 δισ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), εκ των οποίων ποσοστό 55,32% προήλθε από το ελληνικό Δημόσιο (3,07 δισ.) και 44,68% από την Ε.Ε. (2,48 δισ.)
Το ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να χρηματοδοτήσει την κατασκευή του οδικού άξονα, σύναψε δανειακές συμβάσεις (και) με εγχώρια τραπεζικά ιδρύματα. Κάποια από τα δάνεια συνήφθησαν με ενέχυρο μελλοντικά έσοδα από διόδια, αλλά και αναμενόμενες εισπράξεις από ΦΠΑ.
Εξαιτίας της τραγικής οικονομικής κατάστασης της εταιρίας, οι εισπράξεις από τα διόδια «πέρασαν» στα χέρια των τραπεζών. Η κατάσταση ξεκίνησε να σταθεροποιείται με τη λειτουργία των νέων σταθμών διοδίων. Ωστόσο, τα διόδια θα έπρεπε να λειτουργούν εδώ και μια τριετία (τουλάχιστον), κάτι το οποίο δεν έγινε. Ενδεικτικό είναι ότι μέσα σε δύο μήνες (Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2011) εγκαινιάστηκαν τέσσερις σταθμοί διοδίων.
Για την πρώτη διετία, τα έσοδα υπολογίζονται σε 70.000.000-80.000.000 ευρώ τον χρόνο και σε 120.000.000 σε καθεστώς πλήρους λειτουργίας των διοδίων (2015). Καθίσταται προφανές ότι τα διαφυγόντα έσοδα από τη μη λειτουργία διοδίων είναι τεράστια, δεδομένου ότι η Εγνατία είχε κύκλο εργασιών 5.000.000 ευρώ το 2010! Αλλωστε, τι μπορεί να καταφέρει μια εταιρία με ετήσιο κύκλο εργασιών 5.000.000 ευρώ, όταν μόνο για τη συντήρηση του οδοστρώματος χρειάζεται περί τα 70.000.000 ευρώ ετησίως
Η Εγνατία Οδός έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του υπουργείου Οικονομικών. Εντός του 2012 το Δημόσιο εκτιμάται ότι θα παραχωρήσει τη λειτουργία, τη συντήρηση, καθώς και τα δικαιώματά του από τα διόδια στον ιδιωτικό τομέα, με σύμβαση παραχώρησης.
Φώτης Φωτεινος,
Δημοκρατια.