Ελάφρυνση της φορολογίας, περισσότερους πόρους για έργα και ανάπτυξη και βαθιά ανάσα από τόκους και χρεολύσια, είναι μερικά από τα εμφανή και άμεσα αποτελέσματα που μπορεί να έχει το κούρεμα ομολόγων των ιδιωτών πιστωτών.
Με το κλείσιμο της συμφωνίας, το χρέος ανακουφίζεται κατά 100 δις κι ανοίγει ο δρόμος για το δεύτερο πακέτο βοήθειας. Από... 352 δις το 2011, το χρέος μειώνεται από το κούρεμα, διατηρείται όμως για δύο χρόνια υψηλά, λόγω του νέου δανείου και των κονδυλίων στήριξης των τραπεζών κι ύστερα αρχίζει την μεγάλη βουτιά, φτάνοντας στο βιώσιμο επίπεδο του 120% του ΑΕΠ ή €262 δις, το 2020.
Το 2011 η Ελλάδα πλήρωσε σε τοκοχρεολύσια 16,5 δις και φέτος οι υποχρεώσεις της άνευ κουρέματος είναι ακόμη 17,9 δισεκατομμύρια, ποσό βγαλμένο με αίμα και βαθιές βουτιές στις τσέπες συνεπών φορολογουμένων. Μετά το κούρεμα, για το 2012 οι τόκοι λιγοστεύουν κατά 5,1 δις ευρώ κι αναλόγως μειώνονται και τα επόμενα χρόνια, επιτρέποντας να χαλαρώσουν λίγο τα λουριά της εφορίας στα συνήθη υποζύγια και να ανέβουν οι στροφές της ανάπτυξης.
Εφόσον συμμετάσχουν στο κούρεμα, τα ασφαλιστικά ταμεία θα χάσουν την μισή από την αξία των ομολόγων ύψους 25 δις που διακραττούν. Το Δημόσιο δηλώνει πρόθυμο να καλύψει την ζημία τους, εκχωρώντας ίσης αξίας περιουσιακά στοιχεία, τα οποία φυσικά τα Ταμεία και θα μπορούν να εκποιήσουν, όποια ώρα χρειαστούν ρευστό.
Το μεγαλύτερο πλήγμα από όλους τους ιδιώτες πιστωτές θα δεχθούν οι ελληνικές τράπεζες, που εκτιμάται ότι μετά το κούρεμα θα κληθούν να αναπληρώσουν απώλειες άνω των 30 δις, ενώ θα πρέπει να βρουν κι άλλα 10 με 15 για να «ατσαλώσουν» το σαθρό, λόγω αφανών επισφαλειών χαρτοφυλάκιο τους. Οι λύσεις που έχουν: αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, προσφυγή στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας που η τρόικα προικοδοτεί για το σκοπό αυτό με 30 δις και η ενεργότερη συμμετοχή στο κεφάλαιο τους του Δημοσίου, μέσω της έκδοσης νέων μετοχών.
Με τα έως τώρα δεδομένα, φυσικά πρόσωπα που διακραττούν ομόλογα γλιτώνουν τις απώλειες. Αν χρειαστεί να συμμετάσχουν δεν θα το κάνουν εθελοντικά, αλλά δια νόμου, στον οποίο εκτιμάται ότι θα προβλέπονται και όρια πάνω από τα οποία θα ισχύει το κούρεμα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, η ωφέλεια της όποιας μείωσης χρέους και η συμβολή της στην διάσωση της χώρας εξαρτάται από τον ρυθμό ανάπτυξης της εθνικής οικονομίας, την δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος αντί ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό αλλά και τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.