Για τις νέα φορο-θύελλα.. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Σάββατο 30 Αυγούστου 2008

Για τις νέα φορο-θύελλα..

Aπό τον "Έλλην Φορολογούμενο".

"Οφείλουμε όλοι να παραδεχθούμε την ανωτερότητα του ανδρός , ένας σπουδαίος καθηγητής,πετυχημένος οικονομολόγος,οραματιστής και αποτελεσματικός υπουργός.Όσοι μιλούν περί του αντιθέτου, είναι εμπαθείς , μικρόψυχοι ή πασοκτζηδες..
Κάποιοι λένε ότι ,τότε που μας κάρφωσε ότι κλέβαμε ως κράτος στην ΕΕ έκανε μεγάλη μακακια, εγώ δεν το πιστεύω..Ότι εμφάνισε 25% μεγαλύτερο ΑΕΠ και έτσι βγήκαμε έξω από ένα κάρο επιδοτήσεις , ήταν μια κίνηση πνοής και όχι γκάφα ολκής που γι’ αυτήν , τον βράβευσε εγγλέζικο περιοδικό.
Όταν κατέθετε τον προϋπολογισμό πέρσι ήταν τόσο σίγουρος για την εκτέλεση του , όσο σίγουρος ήταν ο Τούγιας για τη γυναίκα του !!! Ο Γιώργος μας,είναι αστέρι ,και επειδή τον γουστάρουμε θα ξαναβάλουμε το χέρι στην τσέπη!
ΥΓ : έκανε παντού αυξήσεις 20% ( όσο το IQ του- σκέψου να είχε περισσότερο)..

6 σχόλια:

  1. Μεταφορά από:
    http://danagennisi.eu/theseis%20protaseis/i%20epivoli%20tekmartou%20forou%2027%208%2008.htm

    Η ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΕΚΜΑΡΤΟΥ ΦΟΡΟΥ

    Της Μαρίας Δελιβάνη, π. Πρύτανη Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Καθ. Οικονομίας


    Η εξαγγελία του υπουργού Οικονομίας να καταφύγει στην επιβολή τεκμαρτού φόρου στους αυτοαπασχολούμενους τροφοδοτεί, σε καθημερινή βάση, τους προβληματισμούς των ΜΜΕ, καθώς και τις αγωνιώδεις αντιδράσεις των επί μέρους κοινωνικοεπαγγελματικών κατηγοριών, που απειλούνται απ’ αυτόν. Πρόκειται, αναμφίβολα, για μέτρο απελπισίας, καθώς και για δραματική ομολογία μιας χρόνιας και παταγώδους αποτυχίας όλων των νεοελληνικών κυβερνήσεων να επιβάλλουν στοιχειώδεις όρους δημοσιονομικής ομαλότητας. Κάτω από το φάσμα της επικείμενης καταστροφής η πρωτοβουλία αυτή του κ. Αλογοσκούφη φαίνεται να είναι η μοναδική ελπίδα που μας απέμεινε πριν από την καταβαράθρωση. Ωστόσο, ο σαφέστατα εισπρακτικός του προσανατολισμός ακυρώνει, εκ των προτέρων, τα στοιχεία που θα μπορούσαν, γενικότερα, να βελτιώσουν τη ζοφερή κατάσταση της εισοδηματικής μας πολιτικής, αλλά και τις ευρύτερες επιπτώσεις της στην όλη πορεία της οικονομίας. Ειδικότερα, αυτήν την περίοδο που η τελευταία πετρελαϊκή κρίση, καθώς και η δραματική άνοδος της τιμής βασικών προϊόντων οδηγεί σε απόγνωση ολοένα μεγαλύτερες μάζες του πληθυσμού.

    Ι. Ποιο είναι το Πρόβλημα
    Το πρόβλημα τη φοροδιαφυγής δεν είναι καινούργιο. Πολυάριθμες ελληνικές κυβερνήσεις ήρθαν, υποσχέθηκαν ότι θα το αντιμετωπίσουν και απήλθαν έχοντας συμβάλλει στην επιδείνωσή του. Ένας εκρηκτικός συνδυασμός από τις έντονες ιδιομορφίες κατανομής της απασχόλησης, στην Ελλάδα, από τη μια πλευρά, καθώς και από τη συνεχή υιοθέτηση των πιο ακατάλληλων μέτρων για την περίπτωσή της από την άλλη (1)- με μικρή παρένθεση της περιόδου 1981-85- οδήγησαν στη σημερινή ανεξέλεγκτη κατάσταση.

    Αρκεί να αναφέρω ότι το επίσημο ΑΕΠ μας υπολείπεται κατά 50% περίπου του πραγματικού, και η διαφορά ανάμεσά τους ισούται με την τεράστια φοροδιαφυγή και την ανεξέλεγκτη παραοικονομία. Παρότι είναι ηλίου φαεινότερο ότι, με τέτοιες συνθήκες, οι πολιτικές λιτότητας εντείνουν και δεν επιλύουν τις διαρθρωτικές μας ανωμαλίες, ωστόσο οι εκάστοτε αρμόδιοι ακολουθούν, πειθήνια, τις εντολές του διευθυντηρίου της ΕΕ, που εξυπηρετούν ομαλότερες της δικής μας οικονομίες, και δεν τολμούν να επικαλεστούν τις απολύτως εμφανείς ιδιομορφίες μας. Αυτές εκκινούν από το εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό των μισθωτών, στη συνολική ελληνική απασχόληση, που δεν υπερβαίνει το 60% του αντίστοιχου μέσου της ευρωζώνης. Πρόκειται για παράγοντα κατεξοχήν ενθαρρυντικό της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας, αλλά φευ και της διαφθοράς, επιδόσεις στις οποίες η χώρα μας κατέχει εξέχουσα θέση στην Ευρώπη. Το ανώμαλα χαμηλό αυτό ποσοστό μισθωτών (2), σε συνδυασμό με τη φοροδιαφυγή, αλλά και με τη συνεχή λήψη μέτρων, κάθετα αντίθετων των ενδεδειγμένων, έχουν οδηγήσει σε μια σειρά από εξαιρετικά σοβαρές ανισορροπίες (3).

    Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο πρόβλημα που έχει τις ρίζες του στη μικρή «εμβέλεια» των μισθών, στην οικονομία, και που αυτοτροφοδοτείται και εντείνεται από τη συνεχή λήψη άτυχων μέτρων, και την αδιάκοπη εφαρμογή ακατάλληλης πολιτικής όπως, ανάμεσα και σε άλλα, ο περιορισμός της φορολογικής επιβάρυνσης στα υψηλά εισοδήματα ή η συνεχής εφαρμογή περιοριστικής εισοδηματικής πολιτικής, που συρρικνώνει ακόμη περισσότερο αποκλειστικά και μόνο μισθούς και συντάξεις. Η «εμβέλεια» των μισθών, δηλαδή η σπουδαιότητα του μεγέθους τους στο ΑΕΠ, αποτελεί τον σοβαρότερο προσδιοριστικό παράγοντα του ύψους της ζήτησης, του βαθμού υποκατάστασης εγχωρίων από εισαγόμενα προϊόντα, του είδους των εντολών που δίνονται από τους καταναλωτές στους παραγωγούς κλπ, κλπ. Οικονομίες με μικρή «εμβέλεια» μισθών είναι ασταθείς και προβληματικές, με συρρικνωμένη ζήτηση, υψηλό βαθμό υποκατάστασης εγχώριας παραγωγής από εισαγόμενα αγαθά, χαμηλή ροπή για παραγωγική επένδυση, υψηλή ροπή για κερδοσκοπία, σημαντική διαφθορά και στροφή της παραγωγής προς αγαθά και υπηρεσίες που προορίζονται για την ικανοποίηση μη βασικών αναγκών. Είναι, ακόμη, οικονομίες που στερούνται στοιχειώδους κοινωνικής συνοχής.

    Αυτή, ακριβώς, είναι η περιληπτική εικόνα της οικονομίας μας με σαφή διαχρονική επιδείνωση, εφόσον δεν λαμβάνονται μέτρα εξυγίανσης και οι ανώμαλες καταστάσεις παγιώνονται.

    Η έκταση του προβλήματος γίνεται κατανοητή αν ληφθεί υπόψη ότι μισθωτοί και συνταξιούχοι καταβάλλουν διπλάσιους άμεσους φόρους, από αυτούς που τους αναλογούν, με βάση το μέσο κατά κεφαλή εισόδημά τους, ενώ οι λοιπές κοινωνικοεπαγγελματικές κατηγορίες, τουλάχιστον, κατά 40% χαμηλότερους αυτών που θα όφειλαν (4). Συνεπώς, η σύλληψη της φοροδιαφυγής, αν θα γινόταν κάποτε εφικτή, θα μπορούσε να αυξήσει τα δημόσια έσοδα από άμεσους φόρους, τουλάχιστον, κατά 40%.

    Δυστυχώς, όμως, στο σημείο που περιήλθε η οικονομία μας, δεν προσφέρονται πια ορθόδοξες λύσεις στον συγκεκριμένο αυτό χώρο.

    ΙΙ. Κάποιες λύσεις

    Οι όποιες, λοιπόν, λύσεις, που είναι ακόμη, θεωρητικά, διαθέσιμες, είναι ανορθόδοξες και ως τέτοιες οφείλουν να εκληφθούν οι δύο επόμενες:

    Α. Επιβολή τεκμαρτού φόρου

    Η πρόθεση του κ. Αλογοσκούφη να επιβάλλει τεκμαρτό φόρο στους μη μισθωτούς και συνταξιούχους, αν και αυθαίρετη, βρίσκεται ωστόσο στη σωστή κατεύθυνση, είναι στα όρια του εφικτού και υπόσχεται κάποια βελτίωση, με την προϋπόθεση ότι δεν θα είναι μιας χρήσης. Να προσθέσω, ακόμη, ότι η πρόταση αυτού του μέτρου δεν γίνεται για πρώτη φορά, στην Ελλάδα. Πράγματι, ανάλογη πρόταση υπάρχει και δημοσιεύθηκε από το 1983, στα πλαίσια έρευνας που μου είχε ανατεθεί από το τότε Υπουργείο Συντονισμού. Κρίνοντας, από τότε, ότι δεν υπάρχει άλλη λύση, είχα προτείνει την επιβολή τεκμαρτού φόρου στις κοινωνικοεπαγγελματικές κατηγορίες εκτός των μισθωτών-συνταξιούχων, που παρέμεινε χωρίς συνέχεια επί ένα τέταρτο αιώνα. Φυσικά, στο μεταξύ, υπήρξε συνεχής επιδείνωση του προβλήματος. Παραθέτω, λέξη προς λέξη την πρότασή μου του 1983 (5):

    «Στη θέση όλων αυτών των μεθόδων, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «μη αποτελεσματικές-αστυνομικές», προτείνουμε ένα «παιχνίδι με ανοικτά χαρτιά», δηλαδή:

    1)Εξηγούμε στο λαό, χωρίς αιχμές εναντίον συγκεκριμένων κοινωνικοεπαγγελματικών ομάδων, τι ακριβώς συμβαίνει με τη φοροαποφυγή-φοροδιαφυγή και που αυτή οδηγεί.

    2)Επιβάλλουμε στους αυτοαπασχολούμενους φόρο, όχι με βάση τις δηλώσεις τους, αλλά με βάση αυτές προσααυξημένες κατά 35-40%.

    3) Ό,τι, επιπλέον, εξασφαλιστεί, με τον τρόπο αυτό, από φόρους, τους κατανέμουμε με τη μορφή μείωσης των φορολογικών συντελεστών, στους μισθωτούς, προσπαθώντας να ευνοήσουμε ιδιαίτερα τους χαμηλόμισθους.

    4)Αναγγέλλουμε από την αρχή ότι όποια κι αν είναι τα αποτελέσματα, το σύστημα θα εφαρμοστεί, τουλάχιστον για δύο χρόνια».

    Πρόκειται, ασφαλώς, και τότε όπως και τώρα, για άκρως ανορθόδοξη πρόταση, που κινδυνεύει επιπλέον να αδικήσει ή και να επιβαρύνει ορισμένες προβληματικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ωστόσο, τώρα, όπως και τότε δεν προβάλλει καλύτερη λύση στον ορίζοντα, ενώ η κατάσταση θα εξακολουθήσει να επιδεινώνεται αν, και πάλι, επιλεγεί η αδράνεια.

    Β. Κατάργηση του άμεσου φόρου και επιβολή φόρου επί της κατανάλωσης

    Ως δεύτερο ανορθόδοξο μέτρο θα μπορούσε να προταθεί η κατάργηση των άμεσων φόρων και η επιβολή, μόνο, φόρου επί της κατανάλωσης.

    Όπως είναι γνωστό, η προοδευτικότητα των άμεσων φόρων οδηγεί, φυσιολογικά, σε δικαιότερη κατανομή του εισοδήματος, σε αντίθεση με τους έμμεσους φόρους, που δεν έχουν αναδιανεμητικά αποτελέσματα και που είναι άδικοι, επειδή βαρύνουν το ίδιο πλούσιους και φτωχούς. Ωστόσο, και στο σημείο αυτό η ελληνική περίπτωση αποτελεί σκοτεινή εξαίρεση επειδή, εξαιτίας της τεράστιας φοροδιαφυγής, οι άμεσοι φόροι καταλήγουν σε αρνητική προοδευτικότητα, εφόσον οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, μη μπορώντας να αποκρύψουν τα εισοδήματά τους, καταβάλλουν και φόρους που όφειλαν να βαρύνουν τους αυτοαπασχολούμενους. Η Ελλάδα, λοιπόν, είναι η μοναδική αναπτυγμένη οικονομία, στην οποία η αρχική -λειτουργική- κατανομή του εισοδήματος είναι λιγότερη άνιση από αυτήν που προκύπτει μετά την επιβολή των φόρων και των κοινωνικών παροχών (6).

    Με τις συνθήκες αυτές είχα και παλαιότερα υποστηρίξει (7) ότι θα ήταν ενδεχόμενα ενδεδειγμένη, για την ιδιόμορφη ελληνική περίπτωση, η ολοκληρωτική κατάργηση της άμεσης φορολογίας και η επιβολή φόρου επί της κατανάλωσης, με αυξημένους συντελεστές επιβάρυνσης για τα είδη και τις υπηρεσίες πολυτελείας.

    Συμπερασματικές παρατηρήσεις

    Αν και ορθό το μέτρο του τεκμαρτού φόρου, εισάγεται ωστόσο με μεγάλη καθυστέρηση. Στο αναμεταξύ η διαφθορά έχει γενικευθεί και κορυφωθεί, έτσι που η φοροδιαφυγή έχει επικρατήσει, σχεδόν ως δικαίωμα εκ μέρους των αυτοαπασχολούμενων. Γι’ αυτό, και προβλέπονται αντιδράσεις τόσο έντονες, ώστε να κινδυνεύουν να πείσουν την κυβέρνηση να μην εφαρμόσει το μέτρο ή να το εφαρμόσει σε μικρή κλίμακα ή και να το εγκαταλείψει πρόωρα. Αλλά, το ασυγχώρητο λάθος του τεκμαρτού φόρου, με τη μορφή που φαίνεται ότι θα εφαρμοστεί, αυτό δηλαδή που του αφαιρεί τις, έστω, ισχνές δυνατότητες βελτίωσης της κατάστασης, αυτό που του προσδίδει απύθμενη κυνικότητα και που εξαφανίζει κάθε έννοια φορολογικής ηθικής και κάθε ιδεολογική δικαιολόγηση της επιβολής του, είναι ακριβώς το γεγονός ότι η κυβέρνηση καταφεύγει σ’αυτό, αποκλειστικά και μόνο για να βελτιώσει τη δημοσιονομική της εικόνα, στα μάτια των ιθυνόντων της ΕΕ. Διόλου, δηλαδή, δεν την απασχολεί η αδήριτη ανάγκη εξασφάλισης στοιχειώδους φορολογικής δικαιοσύνης. Ο θλιβερός αυτός προσανατολισμός του μέτρου θα αποδειχθεί, πιθανότατα, και ο κυριότερος λόγος της αποτυχίας του.

    Μαρία Νεγρεπόντη-Δελιβάνη
    Πρ. πρύτανης και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας 14.8.2008
    delimar@uom.gr


    (1) Που εκλαμβάνεται και ως δείκτης ανεπαρκούς οικονομικής ανάπτυξης

    (2) Βλ. Μ. Νεγρεπόντη-Δελιβάνη, «Τα αδιέξοδα της ελληνικής οικονομίας» Το Οικονομικόν 2007, σελ. 23-36

    (3) Οι εκτιμήσεις αυτές είναι προϊόν του συνυπολογισμού των μεριδίων μισθών και κερδών στο ΑΕΠ, και όχι αποκλειστικά και μόνο της λήψης υπόψη της ποσοστιαίας κατανομής των φορολογικών βαρών, μεταξύ μισθωτών και λοιπών κοινωνικοεπαγγελματικών κατηγοριών, , που είναι παραπειστική και ανίκανη να καταλήξει σε ουσιαστικά συμπεράσματα.

    (4) Βλ. Μ. Νεγρεπόντη-Δελιβάνη (και συνεργάτες), «Η προβληματική ελληνική βιομηχανία και κάποιες λύσεις της….», Παρατηρητής 1983, σελ. 225-226

    (6) Βλ. Μ. Νεγρεπόντη-Δελιβάνη και Β. Πορταρίτου-Κρεστενίτη, «Τα αρνητικά αναδιανεμητικά αποτελέσματα των κοινωνικών δαπανών στην Ελλάδα, Εξπρές της 22.10.2000

    (7) Βλ. Μ. Νεγρεπόντη-Δελιβάνη, «Για μια νέα οικονομική πολιτική», Επιχειρείν, Ιανουάριος 1994, σελ. 18-20.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κύριε Αλογοσκούφη,

    σας ευχαριστώ μέσα από τη καρδιά μου που μου δίνετε την ευκαιρία -ανακοινώνοντας τα νέα φορολογικά μέτρα - τα οποία δεν είναι φορολογικά μέτρα αλλά φορολογικά αντίμετρα για να κάνω ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια για φοροδιαφυγή.

    Τέτοιο κίνητρο ειλικρινά δεν το περίμενα από τη ΝΔ και από εσάς τον απόφοιτο Οικονομικής επιστήμης Αγγλικού πανεπιστημίου και ειλικρινά σας ευχαριστώ από βάθος καρδίας για το δώρο που μας προσφέρατε !!

    Βέβαια το παιχνίδι των εκλογών τελείωσε για εσάς και το κόμμα σας που και με ισχνή διαφορά να βγείτε πρώτοι από το κοιμισμένο ΠΑΣΟΚ , δεν θα κάνετε κυβέρνηση αυτοδύναμη.

    Ειλικρινά τέτοιο Οικονομικό επίτευγμα μόνο η κυβέρνηση Καραμανλή μπορούσε να επιτύχει.

    Αυτά τα μέτρα κύριε Αλογοσκούφη τα παίρνουν μόνο χώρες όπως η Νορβηγία που βρίσκονται 100 χρόνια μπροστά από την Ελλάδα και σας ενημερώνω ότι ούτε σε καιρό πολέμου δεν φορολογούνται τα εισοδήματα από το πρώτο ευρώ.

    Γειά σας κύριε Αλογοσκούφη και
    πάλι σας ευχαριστούμε πολύ !!



    Αν ξαναψηφίσω ξανά τον Αλογοσκούφη να μου κοπεί το χέρι.
    Αν ξαναψηφίσω ξανά ΝΔ να μου κοπεί και το άλλο χέρι.
    Αν ξαναψηφίσω ΠΑΣΟΚ να μου κοπεί το πόδι.
    Αν ψηφίσω ΚΚΕ,ΣΥΝ ή άλλο κόμμα να μου κοπεί και το άλλο πόδι.

    Αν ξαναψηφίσω κανένα γουρούνι από αυτούς που υποτίθεται κυβερνούν για το καλό των πολιτών και της χώρας να μου κοπούν
    τ'αρχίδια μου και ο πούτσος μου μαζί για να τους τα προσφέρω ως επιδόρπιο !!

    Αυτά δεν είναι φορολογικά μέτρα αλλά μέτρα υπέρ της Φοροδιαφυγής !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γ.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ:

    "Tα μέτρα σας είναι βαθύτατα άδικα. Aντί ενός συστήματος που να συλλαμβάνει την φοροδιαφυγή και να επιβραβεύει τους καλοπληρωτές, εσείς τιμωρείτε αδιάκριτα όλους τους επαγγελματίες, όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους θεωρείτε όλους φοροφυγάδες και επιβάλλετε 1.000 ευρώ κεφαλικό φόρο"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γ.ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ:

    "Tα μέτρα σας είναι βαθύτατα άδικα. Aντί ενός συστήματος που να συλλαμβάνει την φοροδιαφυγή και να επιβραβεύει τους καλοπληρωτές, εσείς τιμωρείτε αδιάκριτα όλους τους επαγγελματίες, όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους θεωρείτε όλους φοροφυγάδες και επιβάλλετε 1.000 ευρώ κεφαλικό φόρο"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. γιωργη , γερα παρε τα λεφτα !!!
    επειδη και εγω εχω φτασει στα ορια της χρεωκοπιας σκεφτομε να βαλω χερι , σε γνωστους , σε γειτονες , να κλεβω ρευμα απο τη δεη , νερο απο την ευαθ ,αλλα ειχα αναστολες τωρα ομως μας εδειξες τον δρομο . Να εισαι καλα λεβεντη μας . Μπρος εμεις και πισω δεν μαμεις !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Προέρχομαι από την Οικονομική Σχολή του ΑΠΘ,γνωρίζουμε το ήθος την Ευγένεια αλλά και την Επιστημονική Οντότητα της κ.Δελιβάνη.Αν η θέση της το επέτρεπε πιστεύω πως θα μας διαβεβαίωνε οτι
    ο Υπουργός εχει ανάγκη ταχύρυθμου ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟΥ. .
    Τό άτομο εκτός από νάρκισσος,ανεπαρκής ειναι επικινδυνα ΘΡΑΣΗΣ.Προσβάλει την νοη
    μοσύνη των πολιτων βάναυσα.Οταν επιτιθεται στο νούμερο ένα εργαλείο του νεαρού που κανει διανομένες-το μηχανάκι-θεορώντας το τακμήριο,και στη συνέχεια πιεζόμενος απο ΤΑ ΣΥΜΦΈΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΟΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ που διαπιστώνουν οτι τα ηλιθια αυτά μέτρα θα εχουν επιπτωση για τις επιχειρήσεις τους,προβάλει την Υποχρεωτικη απόσυρση των αυτοκινήτων.Αν αυτό δεν ειναι τρικυμία εν κρανίω,και προσβολή της νοημοσυνης των Πολιτών τι ειναι/?///ΚΑΙ ΤΕΡΜΑ Η ΠΛΑΚΑ !!!!Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΚΑΤΑΛΛΗΛΩΤΕΡΟΣ ,ΤΟΣΟ ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΝΑ ΣΑΛΤΑΡΕΙ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Bookmark and Share