Αυξάνονται τα τροχαία δυστυχήματα στην Ελλάδα, με θύματα κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας που τραυματίζονται από θανατηφόρα έως σοβαρά και εισάγονται για νοσηλεία σε μονάδες εντατικής θεραπείας.
Τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου αγοριών, ηλικιών 15-25 ετών, ενώ 80% των ατυχημάτων με σοβαρούς τραυματισμούς ατόμων των ίδιων ηλικιών, γίνονται με ταχύτητες μικρότερες των 60 χιλιομέτρων, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 30 χιλιόμετρα από το σπίτι τους κατά τις πρώτες τέσσερις πρωινές ώρες.
Η Ελλάδα βρίσκεται 10 χρόνια πίσω από τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των τροχαίων κατά...50% μέχρι το 2010», επισήμανε, σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή το 28ο συνέδριο της Ορθοπαιδικής και Τραυματολογικής Εταιρείας Μακεδονίας-Θράκης, ο πρόεδρος της Εταιρείας, Νικόλαος Βαχαβιόλος, αντλώντας στοιχεία από άρθρο του καθηγητή ορθοπαιδικής στο ΑΠΘ, Γεώργιου Καπετάνου.
Σύμφωνα με το άρθρο, οι θανατηφόροι τραυματισμοί από τροχαία στην Ελλάδα αυξήθηκαν σε ποσοστό 8,8% κατά τους πρώτους 8 μήνες του 2008, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007, ενώ το ποσοστό αύξησης των σοβαρών τραυματισμών από την ίδια αιτία, ανήλθε σε 7,8%.
Εξάλλου, έχει τεκμηριωθεί ότι 50% των θανάτων συμβαίνουν το πρώτο 24ωρο. Από αυτούς, σε ποσοστό 30-40% είναι ακαριαίοι ή επέρχονται την πρώτη ώρα μετά το ατύχημα, ενώ 30% των αναπηριών από κακώσεις της σπονδυλικής στήλης συμβαίνουν μετά το ατύχημα, κατά την προσπάθεια διάσωσης - απεγκλώβισης από το αυτοκίνητο και τη μεταφορά στο νοσοκομείο.
Στην Ελλάδα, κατά την 35ετία 1965-2000 τραυματίστηκαν σε τροχαία περιστατικά 1.200.000 άτομα και σκοτώθηκαν 75.000, δηλαδή κατά 5.000 περισσότερα από όσα έχασαν τη ζωή της σε όλους τους πολέμους των τελευταίων 100 ετών.
Ο καθηγητής Καπετάνος αποδίδει τα τροχαία στην παιδεία, που ξεκινά από τον τρόπο εκμάθησης οδήγησης στις σχολές οδηγών και «από το αρχαίο σύστημα, που βγάζει καλούς παρακαδόρους», αλλά και στον αμφίβολο και συζητήσιμο τρόπο χορήγησης διπλωμάτων. Όπως επισημαίνει, «είναι θέμα παιδείας η επιθετική και επιδεικτική οδήγηση, με το χέρι έξω από το παράθυρο, με το τσιγάρο ή το κινητό στο χέρι, χωρίς ζώνη ασφαλείας και με το παιδί στο μπροστινό κάθισμα».
Στις αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, ο ίδιος περιλαμβάνει τις πινακίδες, που είναι κρυμμένες πίσω από δέντρα, καθώς και τα χαμηλά όρια ταχύτητας (π.χ. 20 χλμ).
«Κανένας ΚΟΚ δεν μπορεί να βοηθήσει, αν δεν ελέγχεται και εφαρμόζεται και κυρίως αν στηρίζεται μόνο στο σωφρονισμό και δεν αποδίδει ταυτόχρονα παιδεία», υπογραμμίζει στο άρθρο του ο κ. Καπετάνος.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου επισημάνθηκε η ανάγκη δημιουργίας, στη Θεσσαλονίκη, ενός Τραυματολογικού Ορθοπαιδικού Κέντρου, αντίστοιχου του ΚΑΤ Κηφισίας, καθώς και η ανάγκη διπλασιασμού των κλινών στις Ορθοπαιδικές Κλινικές της πόλης για την εξυπηρέτηση των αναγκών.
Σύμφωνα με το άρθρο, οι θανατηφόροι τραυματισμοί από τροχαία στην Ελλάδα αυξήθηκαν σε ποσοστό 8,8% κατά τους πρώτους 8 μήνες του 2008, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2007, ενώ το ποσοστό αύξησης των σοβαρών τραυματισμών από την ίδια αιτία, ανήλθε σε 7,8%.
Εξάλλου, έχει τεκμηριωθεί ότι 50% των θανάτων συμβαίνουν το πρώτο 24ωρο. Από αυτούς, σε ποσοστό 30-40% είναι ακαριαίοι ή επέρχονται την πρώτη ώρα μετά το ατύχημα, ενώ 30% των αναπηριών από κακώσεις της σπονδυλικής στήλης συμβαίνουν μετά το ατύχημα, κατά την προσπάθεια διάσωσης - απεγκλώβισης από το αυτοκίνητο και τη μεταφορά στο νοσοκομείο.
Στην Ελλάδα, κατά την 35ετία 1965-2000 τραυματίστηκαν σε τροχαία περιστατικά 1.200.000 άτομα και σκοτώθηκαν 75.000, δηλαδή κατά 5.000 περισσότερα από όσα έχασαν τη ζωή της σε όλους τους πολέμους των τελευταίων 100 ετών.
Ο καθηγητής Καπετάνος αποδίδει τα τροχαία στην παιδεία, που ξεκινά από τον τρόπο εκμάθησης οδήγησης στις σχολές οδηγών και «από το αρχαίο σύστημα, που βγάζει καλούς παρακαδόρους», αλλά και στον αμφίβολο και συζητήσιμο τρόπο χορήγησης διπλωμάτων. Όπως επισημαίνει, «είναι θέμα παιδείας η επιθετική και επιδεικτική οδήγηση, με το χέρι έξω από το παράθυρο, με το τσιγάρο ή το κινητό στο χέρι, χωρίς ζώνη ασφαλείας και με το παιδί στο μπροστινό κάθισμα».
Στις αιτίες των τροχαίων ατυχημάτων, ο ίδιος περιλαμβάνει τις πινακίδες, που είναι κρυμμένες πίσω από δέντρα, καθώς και τα χαμηλά όρια ταχύτητας (π.χ. 20 χλμ).
«Κανένας ΚΟΚ δεν μπορεί να βοηθήσει, αν δεν ελέγχεται και εφαρμόζεται και κυρίως αν στηρίζεται μόνο στο σωφρονισμό και δεν αποδίδει ταυτόχρονα παιδεία», υπογραμμίζει στο άρθρο του ο κ. Καπετάνος.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου επισημάνθηκε η ανάγκη δημιουργίας, στη Θεσσαλονίκη, ενός Τραυματολογικού Ορθοπαιδικού Κέντρου, αντίστοιχου του ΚΑΤ Κηφισίας, καθώς και η ανάγκη διπλασιασμού των κλινών στις Ορθοπαιδικές Κλινικές της πόλης για την εξυπηρέτηση των αναγκών.