- Η Iδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ,
- η Ζώνη Καινοτομίας,
- οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μετρό,
- ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης,
- το αμφίβολο μέλλον της υποθαλάσσιας
- η ανάγκη για ένα νέο αεροδρόμιο και
- η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ δυτικά
Αναλυτικά:
ΕΥΑΘ: Πρόσφατα ανεστάλη η διενέργεια του νομικού ελέγχου της Εταιρίας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ) από τις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες. Οι εργαζόμενοι γιόρτασαν τη νίκη του ΠΑΣΟΚ θεωρώντας την προοίμιο για την ακύρωση των διαδικασιών. Αναμένεται η αποσαφήνιση των κυβερνητικών θέσεων επί του θέματος. Οι τρεις κοινοπραξίες που συμμετείχαν στη διαδικασία αποκρατικοποίησης και στον σχετικό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την απόκτηση του 23,02% της ΕΥΑΘ είναι οι: o Veolia Eau (Γαλλία) με 51%, MIG (Ελλάδα) με 44%, Ionios SA (Ελλάδα) με 5%, Suez Environment (Γαλλία) με 60%, Ellaktor (Ελλάδα) με 40%, Aqualia (Ισπανία) με 51%, GEK TERNA (Ελλάδα) με 49%. Υπενθυμίζεται ότι η καταλυτική ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών είχε προγραμματισθεί πριν από την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών για τις 13 Οκτωβρίου 2009. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, από την πώληση του 23,02% σε ιδιώτη θα προέκυπταν έσοδα 150 εκατ. ευρώ.
Μετεγκατάσταση της ΔΕΘ: Τη θετική γνώμη σχεδόν του συνόλου των κατοίκων και παραγόντων της Θεσσαλονίκης προκάλεσε η ανακοίνωση του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή για τη μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στο οικόπεδο του ΤΕΙ Σίνδου θεωρώντας ότι με τη μεταφορά της ΔΕΘ στη Σίνδο εξασφαλίζεται ισόρροπη ανάπτυξη στη Θεσσαλονίκη και αποδεσμεύονται για άλλες χρήσεις 200 στρμ., που σήμερα καταλαμβάνει η ΔΕΘ. Ωστόσο, η δήλωση του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου ότι το θέμα θα πρέπει να επανεξετασθεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού προκαλεί ένα ακόμη ερωτηματικό για το «καυτό» αυτό θέμα.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το μετρό Θεσσαλονίκης πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2012. Hδη όμως έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις ενός και πλέον έτους λόγω οικονομικών προβλημάτων μιας εκ των εταιριών που συμμετέχουν στην κατασκευαστική κοινοπραξία, εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών και της απουσίας συντονισμού μεταξύ της "Αττικό Μετρό Α.Ε." και της τοπικής "Μετρό Θεσσαλονίκης Α.Ε." που επιβλέπουν το έργο. Οι καθυστερήσεις υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τα δύο χρόνια και το μετρό πιθανόν να παραδοθεί στις αρχές του 2014. Ο πρόεδρος της εταιρίας Γιώργος Γιαννής επιμένει πως το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου θα τηρηθεί και το μετρό θα παραδοθεί στα τέλη του 2012, σε αντίθεση με όλες τις εκτιμήσεις, ακόμη και παραγόντων της εταιρίας και της αναδόχου κοινοπραξίας, για καθυστερήσεις. Επιπλέον αναφέρει πως το έργο εξελίσσεται πολύ ταχύτερα απ'Α ό,τι το μετρό της Αθήνας. "Οι ρυθμοί δεν είναι ικανοποιητικοί", τονίζει ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Μακεδονίας Αναστάσιος Κονακλίδης.
ΟΛΘ: H επανάκτηση των μεριδίων αγοράς από τον ΟΛΘ, λόγω της ακύρωσης του διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ), και των δυσάρεστων για την οικονομία της πόλης και της Bόρειας Ελλάδας συνεπειών από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων, αποτελεί άμεση προτεραιότητα για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας στη Βόρεια Ελλάδα.
Το χρονικό σημείο που βρισκόμαστε χαρακτηρίζεται πλέον κομβικό για το μέλλον του λιμένα. Η έγκαιρη ολοκλήρωση της κατασκευής του ΣΕΜΠΟ, με τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής και την προμήθεια σύγχρονου μηχανολογικού εξοπλισμού εντός της επόμενης πενταετίας (2014), με διπλάσια χωρητικότητα σε ΤΕU (450.000 ΤΕU σήμερα), θα δώσει τη δυνατότητα στον ΟΛΘ να αυξήσει την επιρροή στην περιοχή και, επομένως, να αυξήσει και τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Γιάννης Τσάρος. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, την ώρα που συζητείται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ΟΛΘ, τα λιμάνια της Τουρκίας έχουν αποσπάσει το 72% του μεριδίου αγοράς, με τη Θεσσαλονίκη να διαθέτει μόλις το 15%, τη Βάρνα το 4% και την Κονστάντζα το 9%.
Νέο αεροδρόμιο: Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι σε διάστημα πενήντα ετών από σήμερα θα πρέπει να λειτουργεί ένα υπερσύγχρονο αεροδρόμιο στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο και έως ότου να υλοποιηθεί όμως αυτός ο σχεδιασμός, είναι αναγκαίο αφενός να επισπευσθεί η υλοποίηση των έργων κατασκευής νέου αεροσταθμού στο "Μακεδονία" και αφετέρου να γίνουν ενέργειες για τη δημιουργία ενός δεύτερου αεροδρομίου στα δυτικά της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα λειτουργεί συμπληρωματικά. Το αεροδρόμιο στα δυτικά θα μπορεί να εξυπηρετεί και μικρά αεροσκάφη της γενικής αεροπορίας και ελικόπτερα και στο μέλλον να αναπτυχθεί ως κύριο αεροδρόμιο της Βόρειας Ελλάδας. Το θέμα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης απασχολεί έντονα τους φορείς της πόλης από τις αρχές της δεκαετίας του 'Α60. Στις αρχές του 'Α90 η συζήτηση επικεντρώθηκε στη λογική της χωροθέτησης δυτικά, ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι νέοι οδικοί άξονες (Εγνατία Oδός, ΠΑΘΕ κ.ά.). Ωστόσο, η προοπτική αυτή γρήγορα εγκαταλείφθηκε και προκρίθηκε η λύση του εκσυγχρονισμού και της επέκτασης του υπάρχοντος αεροδρομίου "Μακεδονία". Τα έργα εκσυγχρονισμού ξεκίνησαν ουσιαστικά το 2001 και σήμερα είναι σε εξέλιξη. Το σχέδιο περιλαμβάνει και την ανέγερση νέου αεροσταθμού, παραπλεύρως του παλαιού, ο οποίος θα μπορεί να εξυπηρετεί σε ώρες αιχμής περί τους 3.600 επιβάτες την ώρα. Το έργο αυτό έπρεπε να είχε γίνει το 2007, αλλά τελικά εντάσσεται στο ΕΣΠΑ.
Υποθαλάσσια: Σύμφωνα με πληροφορίες στην καταγγελία της σύμβασης για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης προχωρούν τα τραπεζικά ιδρύματα που ανέλαβαν τη χρηματοδότηση του project και η ανάδοχος κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός. Αυτό πρακτικά σημαίνει τη ματαίωση του έργου παραχώρησης των 472 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον με τη μορφή που έχει σχεδιαστεί. Η κοινοπραξία Θερμαϊκή Οδός, στην οποία συμμετέχουν η Aκτωρ Παραχωρήσεις με ποσοστό 50% και οι ολλανδικών συμφερόντων εταιρίες Archirodon Group με 32,5% και Boscalis με 17,5%, προτίθεται να διεκδικήσει αποζημίωση ύψους 100 εκατ. ευρώ από το Eλληνικό Δημόσιο για την ακύρωση του έργου που ανέλαβε πριν από δυόμισι χρόνια.
Ζώνη Καινοτομίας: Δύο είναι οι βασικές εκκρεμότητες όσον αφορά τη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης: η χωροθέτηση και τα κίνητρα προσέλκυσης επιχειρήσεων. Oσον αφορά το πρώτο ζήτημα, το διοικητικό συμβούλιο της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας έχει καταθέσει δύο προτάσεις για τη χωροθέτηση και την ανάπτυξη των πρώτων θυλάκων στα αρμόδια υπουργεία. Η μία αφορά οικόπεδο έκτασης 600 στρεμμάτων της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (ΚΕΔ) ανατολικά του αεροδρομίου "Μακεδονία" και η άλλη έκταση 200 στρεμμάτων του Εθνικού Ιδρύματος Αγροτικής Eρευνας (ΕΘΙΑΓΕ), δυτικά του αερολιμένα.
Oσο για τη δεύτερη εκκρεμότητα, ο φάκελος των κινήτρων βρίσκεται στα αρμόδια κοινοτικά όργανα, αναμένοντας το πολυπόθητο «πράσινο φως» ώστε να προχωρήσει.
Παράλληλα, έργα όχι τόσο προβεβλημένα, αλλά μείζονος σημασίας απασχολούν την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων και ζητούν και αυτά άμεση αντιμετώπιση:
• Η στάθμευση των αυτοκινήτων, το τεράστιο αυτό πρόβλημα, αποδείχθηκε ότι δεν θα λυθεί ποτέ με τη δημιουργία λίγων εκατοντάδων θέσεων ετησίως. Σε ορισμένες χώρες του εξωτερικού οι αρχές εκμηδένισαν το πρόβλημα δημεύοντας μέσω αποζημιώσεων πολυκατοικίες, τις οποίες μετέτρεψαν σε πολυώροφα πάρκινγκ. Εάν στο κέντρο της πόλης υπήρχαν 10-15 τέτοια κτίρια, ίσως η στάθμευση των οχημάτων να μην ήταν ο μόνιμος εφιάλτης εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών.
• Η κορεσμένη και κυκλοφοριακά επικίνδυνη περιφερειακή οδός εξυπηρετεί καθημερινά τον πενταπλάσιο αριθμό τροχοφόρων απ'Α αυτόν που προβλεπόταν την ημέρα που δόθηκε στην κυκλοφορία. Η κατασκευή της εξωτερικής περιφερειακής πρέπει να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν ταχύτερα και με τις καλύτερες προδιαγραφές ασφαλείας.
Η κατάσταση όσον αφορά τη σύνδεση της πόλης με την υπόλοιπη χώρα και το εξωτερικό είναι χειρότερη. Η Olympic Air δεν θα πραγματοποιεί πτήσεις εξωτερικού από τη Θεσσαλονίκη αποκόπτοντας την πόλη και τη Βόρεια Ελλάδα από σημαντικούς προορισμούς της Ευρώπης. Παράλληλα, δημοφιλείς προορισμοί εσωτερικού, όπως η Πάρος, η Σαντορίνη, η Τήνος, η Μύκονος, η Κρήτη, αποκόπηκαν ακτοπλοϊκά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, γεγονός που αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τις μεταφορές από τη Βόρεια Ελλάδα και την εξυπηρέτηση των Βορειοελλαδιτών.
Αυτό το παζλ προβλημάτων καλείται πλέον να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση, χωρίς βεβαίως να λαμβάνουμε υπόψη την κατάργηση του Υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης και των συνεπειών που αναμένεται να υπάρξουν σε σειρά θεμάτων, ιδιαίτερα εθνικής ευαισθησίας, και όχι τόσο ουσιαστικών παρεμβάσεων σε οικονομικά και πολιτικά θέματα.
/Toυ κ.Ευκλείδη Καραγιαννίδη για την εφημερίδα "Εξπρές"/.