Και όμως, υπάρχει μια χώρα στην οποία τα σχολεία δουλεύουν ακατάπαυστα. Οι μαθητές δεν σταματούν ούτε στιγμή, οι εκπαιδευτικοί ασχολούνται συνεχώς μαζί τους, είτε διδάσκοντας, είτε απασχολούμενοι στα γραφεία των σχολείων. Αργίες; Διακοπές Χριστουγέννων ή Πάσχα; Αγνωστες λέξεις!
Για απώλεια μαθημάτων λόγω καταλήψεων, ούτε λόγος...
Αυτή η χώρα που αποτελείται από... μαθητές και εκπαιδευτικούς-μυρμήγκια, δεν είναι άλλη από την Ελλάδα του σχολικού έτους 2005-2006, όπως την παρουσίασε η τότε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στο Διεθνές Δίκτυο Εκπαιδευτικών Δεικτών του ΟΟΣΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το υπουργείο Παιδείας και έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», έγιναν «λάθη» στον υπολογισμό των εκπαιδευτικών-διδακτικών εβδομάδων, στον αριθμό των ωρών υποχρεωτικής παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, στον αριθμό των διδακτικών ωρών ενός εκπαιδευτικού ημερησίως κ.λπ. Με άλλα λόγια, «greek statistics» και στην... παιδεία.
Οι διαφορές προέκυψαν όταν φέτος το υπουργείο, για να στείλει τα στοιχεία στον ΟΟΣΑ του σχολικού έτους 2007-2008 (σύμφωνα με τις υποδείξεις και τα έντυπα του Οργανισμού και βάσει νόμων, διατάξεων, εγκυκλίων και των Προεδρικών Διαταγμάτων που ισχύουν στη χώρα), έκανε συγκρίσεις με την τελευταία φορά (κατά τη σχολική χρονιά 2005-2006) που είχαμε ξαναστείλει στοιχεία στον διεθνή οργανισμό. Παρατηρήθηκαν μεγάλες αποκλίσεις, οι οποίες δύσκολα μπορούν να δικαιολογηθούν.
Ως διά μαγείας, όλοι οι δείκτες δείχνουν ότι στη χώρα μας, όχι μόνο τα σχολεία λειτουργούν συνεχώς, αλλά έχει εξαφανιστεί και το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής που μαστίζει τη βασική εκπαίδευσή μας, αφού εμφανίζεται ότι όλα τα Ελληνόπουλα από επτά έως δεκαπέντε ετών φοιτούν στα σχολεία, σε ποσοστό σχεδόν 100%.
Και ο στόχος; Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας πρόκειται για επικοινωνιακό τρικ: Τα στοιχεία αυτά δημοσιεύονται κάθε Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο από τον διεθνή οργανισμό και τυγχάνουν μεγάλης απήχησης εγχώριο και ξένο τύπο. Αναλυτικά:
1 Για τη σχολική χρονιά 2007-8 οι εκπαιδευτικές-διδακτικές εβδομάδες (έτσι ορίζονται οι εβδομάδες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τους μαθητές, χωρίς όμως να υπολογίζονται σε αυτές οι εξετάσεις) της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης υπολογίστηκαν σε 36, αφού τα μαθήματα διεξάγονται από 11 Σεπτεμβρίου μέχρι 13 Ιουνίου, αφαιρώντας τις διακοπές 4 εβδομάδων των Χριστουγέννων και του Πάσχα.
Ομως η αντίστοιχη διάρκεια για το 2005-6... επιμηκύνεται και φτάνει τις 40 εβδομάδες, αφού δεν είχαν αφαιρεθεί οι ημέρες των διακοπών! Για τα γυμνάσια και τα λύκεια, ενώ το σύνολο των διδακτικών εβδομάδων για το 2007-8 είναι 32, το 2005-6 υπολογίστηκαν σε 38.
2 Για τον υπολογισμό της συνολικής εργασίας των εκπαιδευτικών στο σχολείο, υπολογίζονται και εβδομάδες που περιέχουν μη διδακτικό χρόνο, κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί απασχολούνται σε ετήσιες εξετάσεις, διοικητικά καθήκοντα κ.λπ.
Ετσι, ενώ το 2007-8 οι συνολικές εβδομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών υπολογίζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε 38, το 2005-6 υπολογίστηκαν σε 40. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπολογίζονται σε 39 εβδομάδες, ενώ υπολογίστηκαν στις 38.
3 Οσον αφορά τον αριθμό των ωρών υποχρεωτικής παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, ενώ βάσει του νόμου οφείλουν να εργάζονται μέχρι 6 ώρες την ημέρα, δηλαδή 30 ώρες την εβδομάδα, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του 2005-6, το ωράριο του εκπαιδευτικού έχει υπολογιστεί με βάση τις 37,5 ώρες που εργάζεται ένας δημόσιος υπάλληλος!
Ομως, η ελληνική νομοθεσία προβλέπει μείωση του διδακτικού ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια διδακτικής προϋπηρεσίας για τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και γι' αυτό, στην επεξεργασία των στοιχείων, χρησιμοποιείται ο μέσος όρος διδακτικών ωραρίων για κάθε βαθμίδα.
Ετσι, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων 2007-8, οι νηπιαγωγοί εργάζονται 4 ώρες ημερησίως, δηλαδή 20 ώρες την εβδομάδα.
Σύμφωνα όμως με τα προηγούμενα στοιχεία, εργάζονται 25 διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Ωράριο, δηλαδή, όμοιο με εκείνο των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών σε μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά μέσον όρο 18,5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Με τα στοιχεία του 2005-6, όμως, ο μέσος όρος ανέρχεται σε 21 διδακτικές ώρες.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι απαντώνται και τα ερωτήματα του Οργανισμού, τα οποία αναφέρονται σε ενισχυτικά προγράμματα μαθητών που φαίνεται ότι ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο, αν και τέτοια προγράμματα δεν υπάρχουν ουσιαστικά στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
4 Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αναφέρονται στο ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού που πηγαίνει στο σχολείο και είναι από 7 έως 15 ετών.
Τα στοιχεία 2007-8 δείχνουν ότι το 95% των παιδιών 7 ετών φοιτά στη Β' δημοτικού, ενώ στα στοιχεία του 2005-6 φαίνεται το 100%. Το 94% των παιδιών 8 ετών πηγαίνει στην Γ' δημοτικού ενώ τα παλαιότερα στοιχεία δείχνουν και εδώ 100%.
Το 94% των παιδιών 9 ετών πηγαίνει στην Δ' δημοτικού, αλλά στα παλαιότερα στοιχεία φαίνεται πάλι το 100%. Το 94% των παιδιών 10 ετών πηγαίνει στην Ε' δημοτικού και το 93% των παιδιών 11 ετών πηγαίνει στην ΣΤ' τάξη.
Ομως, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005-6, και στις δύο αυτές τάξεις φοιτά το 100% των παιδιών.
Μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις παρατηρούνται στο γυμνάσιο. Ετσι, τα φετινά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη διαρροή μαθητών της Α' γυμνασίου, αφού μόλις το 83% των 12χρονων φοιτά, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005-6 το ποσοστό αυτό ήταν 99%.
Στη Β' γυμνασίου φοιτά το 85% των 13χρονων, ενώ με τα παλιά στοιχεία φοιτούσε το 99%. Στην Γ' τάξη φοιτά το 86% των 14χρονων, ενώ σύμφωνα με τα προηγούμενα στοιχεία φοιτούσε το 99%.
Τέλος, στην Α' λυκείου φοιτά το 90% των 15χρονων, ενώ στα προηγούμενα στοιχεία το 99%.enet.gr.
Αυτή η χώρα που αποτελείται από... μαθητές και εκπαιδευτικούς-μυρμήγκια, δεν είναι άλλη από την Ελλάδα του σχολικού έτους 2005-2006, όπως την παρουσίασε η τότε ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στο Διεθνές Δίκτυο Εκπαιδευτικών Δεικτών του ΟΟΣΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε το υπουργείο Παιδείας και έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», έγιναν «λάθη» στον υπολογισμό των εκπαιδευτικών-διδακτικών εβδομάδων, στον αριθμό των ωρών υποχρεωτικής παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, στον αριθμό των διδακτικών ωρών ενός εκπαιδευτικού ημερησίως κ.λπ. Με άλλα λόγια, «greek statistics» και στην... παιδεία.
Οι διαφορές προέκυψαν όταν φέτος το υπουργείο, για να στείλει τα στοιχεία στον ΟΟΣΑ του σχολικού έτους 2007-2008 (σύμφωνα με τις υποδείξεις και τα έντυπα του Οργανισμού και βάσει νόμων, διατάξεων, εγκυκλίων και των Προεδρικών Διαταγμάτων που ισχύουν στη χώρα), έκανε συγκρίσεις με την τελευταία φορά (κατά τη σχολική χρονιά 2005-2006) που είχαμε ξαναστείλει στοιχεία στον διεθνή οργανισμό. Παρατηρήθηκαν μεγάλες αποκλίσεις, οι οποίες δύσκολα μπορούν να δικαιολογηθούν.
Ως διά μαγείας, όλοι οι δείκτες δείχνουν ότι στη χώρα μας, όχι μόνο τα σχολεία λειτουργούν συνεχώς, αλλά έχει εξαφανιστεί και το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής που μαστίζει τη βασική εκπαίδευσή μας, αφού εμφανίζεται ότι όλα τα Ελληνόπουλα από επτά έως δεκαπέντε ετών φοιτούν στα σχολεία, σε ποσοστό σχεδόν 100%.
Και ο στόχος; Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας πρόκειται για επικοινωνιακό τρικ: Τα στοιχεία αυτά δημοσιεύονται κάθε Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο από τον διεθνή οργανισμό και τυγχάνουν μεγάλης απήχησης εγχώριο και ξένο τύπο. Αναλυτικά:
1 Για τη σχολική χρονιά 2007-8 οι εκπαιδευτικές-διδακτικές εβδομάδες (έτσι ορίζονται οι εβδομάδες κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τους μαθητές, χωρίς όμως να υπολογίζονται σε αυτές οι εξετάσεις) της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης υπολογίστηκαν σε 36, αφού τα μαθήματα διεξάγονται από 11 Σεπτεμβρίου μέχρι 13 Ιουνίου, αφαιρώντας τις διακοπές 4 εβδομάδων των Χριστουγέννων και του Πάσχα.
Ομως η αντίστοιχη διάρκεια για το 2005-6... επιμηκύνεται και φτάνει τις 40 εβδομάδες, αφού δεν είχαν αφαιρεθεί οι ημέρες των διακοπών! Για τα γυμνάσια και τα λύκεια, ενώ το σύνολο των διδακτικών εβδομάδων για το 2007-8 είναι 32, το 2005-6 υπολογίστηκαν σε 38.
2 Για τον υπολογισμό της συνολικής εργασίας των εκπαιδευτικών στο σχολείο, υπολογίζονται και εβδομάδες που περιέχουν μη διδακτικό χρόνο, κατά τις οποίες οι εκπαιδευτικοί απασχολούνται σε ετήσιες εξετάσεις, διοικητικά καθήκοντα κ.λπ.
Ετσι, ενώ το 2007-8 οι συνολικές εβδομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών υπολογίζονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση σε 38, το 2005-6 υπολογίστηκαν σε 40. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση υπολογίζονται σε 39 εβδομάδες, ενώ υπολογίστηκαν στις 38.
3 Οσον αφορά τον αριθμό των ωρών υποχρεωτικής παραμονής των εκπαιδευτικών στα σχολεία, ενώ βάσει του νόμου οφείλουν να εργάζονται μέχρι 6 ώρες την ημέρα, δηλαδή 30 ώρες την εβδομάδα, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων του 2005-6, το ωράριο του εκπαιδευτικού έχει υπολογιστεί με βάση τις 37,5 ώρες που εργάζεται ένας δημόσιος υπάλληλος!
Ομως, η ελληνική νομοθεσία προβλέπει μείωση του διδακτικού ωραρίου ανάλογα με τα χρόνια διδακτικής προϋπηρεσίας για τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και γι' αυτό, στην επεξεργασία των στοιχείων, χρησιμοποιείται ο μέσος όρος διδακτικών ωραρίων για κάθε βαθμίδα.
Ετσι, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων 2007-8, οι νηπιαγωγοί εργάζονται 4 ώρες ημερησίως, δηλαδή 20 ώρες την εβδομάδα.
Σύμφωνα όμως με τα προηγούμενα στοιχεία, εργάζονται 25 διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Ωράριο, δηλαδή, όμοιο με εκείνο των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών σε μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία.
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά μέσον όρο 18,5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Με τα στοιχεία του 2005-6, όμως, ο μέσος όρος ανέρχεται σε 21 διδακτικές ώρες.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι απαντώνται και τα ερωτήματα του Οργανισμού, τα οποία αναφέρονται σε ενισχυτικά προγράμματα μαθητών που φαίνεται ότι ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν το σχολείο, αν και τέτοια προγράμματα δεν υπάρχουν ουσιαστικά στα σχολεία και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
4 Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία που αναφέρονται στο ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού που πηγαίνει στο σχολείο και είναι από 7 έως 15 ετών.
Τα στοιχεία 2007-8 δείχνουν ότι το 95% των παιδιών 7 ετών φοιτά στη Β' δημοτικού, ενώ στα στοιχεία του 2005-6 φαίνεται το 100%. Το 94% των παιδιών 8 ετών πηγαίνει στην Γ' δημοτικού ενώ τα παλαιότερα στοιχεία δείχνουν και εδώ 100%.
Το 94% των παιδιών 9 ετών πηγαίνει στην Δ' δημοτικού, αλλά στα παλαιότερα στοιχεία φαίνεται πάλι το 100%. Το 94% των παιδιών 10 ετών πηγαίνει στην Ε' δημοτικού και το 93% των παιδιών 11 ετών πηγαίνει στην ΣΤ' τάξη.
Ομως, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005-6, και στις δύο αυτές τάξεις φοιτά το 100% των παιδιών.
Μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις παρατηρούνται στο γυμνάσιο. Ετσι, τα φετινά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη διαρροή μαθητών της Α' γυμνασίου, αφού μόλις το 83% των 12χρονων φοιτά, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία του 2005-6 το ποσοστό αυτό ήταν 99%.
Στη Β' γυμνασίου φοιτά το 85% των 13χρονων, ενώ με τα παλιά στοιχεία φοιτούσε το 99%. Στην Γ' τάξη φοιτά το 86% των 14χρονων, ενώ σύμφωνα με τα προηγούμενα στοιχεία φοιτούσε το 99%.
Τέλος, στην Α' λυκείου φοιτά το 90% των 15χρονων, ενώ στα προηγούμενα στοιχεία το 99%.enet.gr.