Καλώς ήρθε το γιουάν... - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Πέμπτη 20 Μαΐου 2010

Καλώς ήρθε το γιουάν...

Με μεγαλόπνοα επενδυτικά σχέδια έφτασε ο «Μr Cosco»
Ρεπορτάζ Γ.Πουλερές,
αναδημοσιεύεται από "τα Νέα":


Οι φάκελοι της κινεζικής συμμετοχής σε μια σειρά από μεγάλα επενδυτικά σχέδια, όπως ο εμπορευματικός σταθμός του Θριασίου Πεδίου, η σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το Ικόνιο με το Θριάσιο, η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, η εκμετάλλευση σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και σε άλλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου), η...ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ο τουρισμός, η κατασκευή και εκμετάλλευση του αεροδρομίου στο Καστέλλι στην Κρήτη και άλλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, άνοιξαν χθες και θα βρεθούν σήμερα και αύριο στην ατζέντα των επαφών του Γουέι Τζιαφού με στελέχη και άλλους αξιωματούχους της ελληνικής κυβέρνησης.

Ηδη, άσχετα από την εξέλιξη που θα έχει το συνολικό επενδυτικό πακέτο των Κινέζων της Cosco και ενδεχομένως και άλλων κινεζικών επιχειρήσεων, γεγονός είναι ότι η Cosco και ο ΟΛΠ έχουν συνάψει μεταξύ τους μια ευρύτερης σημασίας στρατηγική συμμαχία, που εδράζεται μεν στη συνεργασία τους στον εμπορευματικό σταθμό του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, αλλά επεκτείνεται και στην από κοινού διεκδίκηση του εμπορευματικού σταθμού του Θριασίου, αλλά και στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.

Χθες, ο συνήθως λιτός στις δηλώσεις του πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου της Cosco και μια από τις ισχυρότερες προσωπικότητες του κυβερνώντος Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας (είναι πρόεδρος της πανίσχυρης Επιτροπής Δεοντολογίας του κόμματος) ήταν ιδιαίτερα γενναιόδωρος σε ό,τι αφορά στις προθέσεις της Κίνας έναντι της Ελλάδας.

Αμέσως μετά τη συνάντησή του με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη, έκανε γνωστή την απόφαση της Cosco να μεταφέρει το ευρωπαϊκό επιχειρησιακό της κέντρο στην Ελλάδα και ταυτόχρονα να αναδείξει τον Πειραιά σε κύρια λιμενική ευρωπαϊκή βάση. Κι αυτά καθώς η Cosco έχει επιλέξει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου στις αγορές της Ευρώπης.

Μάλιστα, σαν σύγχρονος «φιλέλληνας» είπε ότι «γνωρίζουμε την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και θα βάλουμε τα δυνατά μας, θα κάνουμε το καλύτερο να σας βοηθήσουμε εκμεταλλευόμενοι τα πλεονεκτήματα της ναυτιλίας μας. Θα χρησιμοποιήσουμε την επιρροή μας για να προσελκύσουμε και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες για να υποστηρίξουν τη χώρα σας. Θα προσελκύσουμε τα διεθνή κεφάλαια στο λιμάνι σας, στη χώρα σας».

Ο κινέζος αξιωματούχος δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «η Ελλάδα είναι ελκυστική για επενδύσεις γιατί έχει στρατηγική θέση, είναι η πύλη της Ευρώπης» και να εκφράσει ενδιαφέρον για τους τομείς του logistics, των λιμανιών της χώρας και του τουρισμού. Για το λιμάνι του Πειραιά ο κινέζος αξιωματούχος είπε ότι στόχος είναι να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της Ανατολικής Μεσογείου, ενώ για τη φετινή χρονιά ο στόχος της Cosco είναι να «πιάσει» 800.000 ΤΕU.

Εκτίμησε δε ότι το μέλλον θα είναι λαμπρό, σημειώνοντας ότι από τον Απρίλιο έχει αρχίσει να μεταφέρει τα εμπορεύματά του και να τον χρησιμοποιεί ως βάση για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων του ο συνασπισμός CΚΥΗ Αlliance (Cosco, Κ Line, Υang Μing, and Ηanjin Shipping).


Θέσεις εργασίας

Ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού ανέφερε στην υπουργό ότι σήμερα δουλεύουν 300 Ελληνες στην Προβλήτα ΙΙ, ενώ ο στόχος είναι οι εργαζόμενοι να φθάσουν τους 650. Παράλληλα ανέφερε ότι το διάστημα Οκτωβρίου- Δεκεμβρίου καταγράφηκε αύξηση άνω του 25% στον τζίρο, ενώ την περίοδο Ιανουαρίου- Απριλίου η αύξηση ήταν 43%.

Στη συνάντηση, ο γραμματέας του Δ.Σ. της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Π. Λασκαρίδης είπε ότι η πρώτη εμπειρία του με την Κίνα ήταν πολύ δυσάρεστη, στην πορεία όμως κατάλαβε ότι όλες οι καλές συνεργασίες αρχίζουν με δυσκολίες, για να συμπληρώσει ότι μετά «όλα έγιναν μέλι- γάλα και τώρα δεν έχω πρόβλημα». Απαντώντας στον κ. Λασκαρίδη, ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού ανέφερε ότι «είμαστε μια χώρα που τώρα μαθαίνουμε για τις διεθνείς σχέσεις. Ξέρουμε τα προβλήματα με τη γραφειοκρατία».

Σε ό,τι αφορά τον τομέα του τουρισμού, ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, χωρίς ωστόσο να ανοίξει τα χαρτιά του, ενώ από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι του ΣΕΤΕ δήλωσαν ότι είναι ανοικτοί και προσβλέπουν στη μεγάλη στρατιά των κινέζων τουριστών. Από την πλευρά της η κ. Λούκα Κατσέλη ανέφερε ότι η ελληνική ναυτιλία και οικονομία προσβλέπουν πολλά σε αυτή τη συνεργασία. Σημειώνεται ότι στη συνάντηση συμμετείχε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θ. Βενιάμης, ο γραμματέας του Δ.Σ. της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Π. Λασκαρίδης, ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Θ. Φέσσας και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ν. Αγγελόπουλος.


Η ΔΗΛΩΣΗ


«Ξέρουμε την κατάσταση της Ελλάδας και θέλουμε να βοηθήσουμε» είπε ο επικεφαλής του κινεζικού κολοσσού


Θερμό τετ α τετ με τον πρόεδρο

ΣΤΙΣ ΑΡΙΣΤΕΣ σχέσεις Ελλάδας- Κίνας και στις εξαιρετικές προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κάρολος Παπούλιας, καλωσορίζοντας στο Προεδρικό Μέγαρο τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού και τη συνοδεία του. «Χαιρετίζω έναν ένθερμο φίλο της Ελλάδας» ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απευθυνόμενος στον πρόεδρο της Cosco, ενώ από την πλευρά του ο κ. Γουέι Τζιαφού, αφού εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι είναι η δεύτερη φορά που γίνεται δεκτός από τον κ. Παπούλια, υπενθύμισε την επίσκεψη του έλληνα Προέδρου στην Κίνα τον Ιούνιο του 2008 και υπογράμμισε τη συμβολή του στην προώθηση της συνεργασίας της Cosco με την Ελλάδα.

Τα πρότζεκτ των «δράκων»

Εμπορευματικός Σταθμός Θριασίου
Θέλουν το 51% της κοινοπραξίας που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευσή του ΟΣΕ

Εξετάζεται η συμμετοχή τους στις υπό ιδιωτικοποίηση δραστηριότητες του οργανισμού Αεροδρόμιο Καστελλίου

Θα τους ζητηθεί να συμμετάσχουν στην κοινοπραξία που θα το κατασκευάσει και θα το εκμεταλλεύεται Σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιά (Νέο Ικόνιο με Θριάσιο Πεδίο)

Εξετάζουν το ενδεχόμενο να αναλάβουν την εκμετάλλευσή του Logistics
Ενδιαφέρονται και για άλλες επενδύσεις πέραν του Σταθμού του Θριασίου Πεδίου ΣΕΜΠΟ (Σταθμός εμπορευματοκιβωτίων ΟΛΠ)

Θα επενδύσουν 110 εκατ. ευρώ στην προβλήτα 3 Λιμάνια

Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου Ενδιαφέρονται να αναλάβουν την εκμετάλλευση των σταθμών εμπορευματοκιβωτίων Πρόσκληση για συμμετοχή τους στα δημόσια έργα

ΣΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ του κινεζικού ενδιαφέροντος για μια σειρά από οδικά, σιδηροδρομικά και αεροπορικά έργα, η δημοπράτηση των οποίων επισπεύδεται, προχωρά το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Αυτός είναι και ο σκοπός της εφ΄ όλης της ύλης συνάντησης που θα έχει ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας με την αντιπροσωπεία της κινεζικής Cosco με επικεφαλής τον πρόεδρό της Γουέι Τζιαφού. Οπως έχει επισημάνει ο κ. Ρέππας, το υπουργείο είναι έτοιμο να θέσει υπ΄ όψιν της κινεζικής αντιπροσωπείας το σύνολο των έργων που αναμένεται να προχωρήσουν το προσεχές διάστημα. «Θα ανακοινώσουμε τους προβληματισμούς μας, θα παρουσιάσουμε το συνολικό σχέδιο, θα απαντήσουμε σε ερωτήσεις που ενδεχομένως θα τεθούν από την άλλη πλευρά και ίσως να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για κάποια από αυτά τα έργα, για όλα ή για κανένα», είπε ο υπουργός.


Η ατζέντα

Από την ατζέντα των θεμάτων που θα συζητηθούν, η ηγεσία του υπουργείου δεν εξαιρεί τίποτα αφού, σύμφωνα με τον κ. Ρέππα, στα έργα που θα παρουσιαστούν και σύντομα πρόκειται να δημοπρατηθούν συμπεριλαμβάνονται: Η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης.

Η κατασκευή και παραχώρηση για περίοδο 40 ετών του νέου εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο.

Η εξέταση της εισόδου στρατηγικού συμμάχου στον ΟΣΕ, ο οποίος «βρίσκεται σε μία πολύ κρίσιμη καμπή της πορείας του».

Η κατασκευή νέων οδών στην Περιφέρεια Αττικής.

Η κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό, η οποία θα δημοπρατηθεί σύντομα. Ο κ. Ρέππας διευκρίνισε ότι η γραμμή «αποτελεί δημόσιο έργο και θα γίνει με εθνικούς πόρους». Υπενθυμίζεται ότι βάσει του αρχικού σχεδιασμού η συγκεκριμένη γραμμή θα ένωνε περιοχές όπως το Γαλάτσι με το κέντρο, ενώ θα εκτεινόταν ώς το Γουδή και θα κατέληγε στο Μαρούσι. Πλέον εξετάζεται το ενδεχόμενο κυκλικού σχεδιασμού στα όρια του Δακτυλίου, προκειμένου να εξυπηρετηθούν πυκνοκατοικημένες περιοχές όπως του Ζωγράφου, ο Βύρωνας και η Καισαριανή.

Οσον αφορά το εμπορευματικό κέντρο του ΟΣΕ στο Θριάσιο, τα τεύχη δημοπράτησης θα είναι έτοιμα τις επόμενες ημέρες, είπε ο κ. Ρέππας.


Το Λιμάνι

ΣΤΗΝ ΠΟΛΥΩΡΗ συνάντηση που είχε με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Γιώργο Ανωμερίτη, με τον οποίο γνωρίζονται από το 2002 (τότε είχε υπογραφεί το πρώτο μνημόνιο για την είσοδο της Cosco στον εμπορευματικό σταθμό του λιμανιού του Πειραιά), ο κ. Τζιαφού ανακοίνωσε και επίσημα ότι ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά θα αποτελέσει την κύρια πύλη της Cosco για τη Νότια και Κεντρική Ευρώπη, τη Βόρεια Αφρική και τις γύρω περιοχές, στον οποίο θα έχουν άμεση αναφορά πλην της Cosco και οι όμιλοι της Απω Ανατολής Κ Line (Ιαπωνία), ΥΜL (Κορέα) και Ηanjin (Κορέα). Στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Cosco θα εργάζονται μόνο έλληνες τεχνικοί και λιμενεργάτες, «χωρίς κανέναν Κινέζο» όπως είπε ο κάπτεν Γουέι, ο δε αριθμός των εργαζομένων θα ανέλθει σε 650.

Στη συνάντηση συμφωνήθηκε ακόμη ότι οι δύο πλευρές (ΟΛΠ και Cosco), οι οποίες θα συλλειτουργούν στις Προβλήτες Ι και ΙΙ, θα καταβάλλουν κάθε προσπάθεια καλής συνεργασίας.


Τα ναυπηγεία

ΤΟ ΑΛΛΟ θέμα είναι η συνεργασία μέσω της Ναυπηγοεπισκευαστικές Υπηρεσίες ΟΛΠ (ΝΑΥΣΟΛΠ) για την ανάπτυξη των εργασιών της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Οι δύο πλευρές θα συναντηθούν επίσης σήμερα, ώστε να τεθεί το πλαίσιο συνεργασίας τους σε εξειδικευμένα θέματα (δεξαμενές, πλοία για συντήρηση και επισκευή κ.ά.). Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, η κινεζική πλευρά δεν θα μετέχει μετοχικά στην εταιρεία, αλλά δεσμεύτηκε να συνεργαστεί σε επίπεδο πελατείας και με την πώληση στη θυγατρική του ΟΛΠ μιας δεξαμενής panamax μέσω leasing. Για τα υπόλοιπα θέματα συνεργασίας οι δύο πλευρές θα έχουν σειρά νέων συναντήσεων για κάθε έργο εξειδικευμένα, μέσω των θυγατρικών εταιρειών της Cosco.


Το Θριάσιο

ΣΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ του ΟΛΠ αναφέρεται ακόμη ότι το ενδιαφέρον των δύο πλευρών, πέρα από την εξέταση των θεμάτων του επενδυτικού προγράμματος της ΟΛΠ Α.Ε., επικεντρώθηκε σε δύο κυρίως μείζονα θέματα, για τα οποία θα υπάρξουν συνεννοήσεις και κατευθυντήριες συμφωνίες εντός διημέρου: το ένα είναι η συμμετοχή της ΟΛΠ Α.Ε. και της Cosco στο υπό δημιουργία Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου Πεδίου.

Οι δύο πλευρές θα συναντηθούν εκ νέου σήμερα για να εξετάσουν επακριβώς το σχήμα συνεργασίας τους, όταν το έργο αυτό προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ. Ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού υπέδειξε ως μοντέλο το έργο της Cosco στο Ντουμπάι, το οποίο ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κινέζικη πλευρά θα συμμετέχει στην κοινοπραξία που θα διεκδικήσει το έργο με ποσοστό 51%, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό θα μοιραστούν ο ΟΛΠ και ο κατασκευαστικός όμιλος που θα επιλεγεί για να συμμετέχει στην κοινοπραξία.

Επισημαίνεται ότι το κόστος κατασκευής του έργου θα υπερβαίνει τα 170 εκατ. ευρώ και η εκμετάλλευσή του από την κοινοπραξία που θα κερδίσει τον διαγωνισμό (αναμένεται να προκηρυχθεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα) θα εκμεταλλεύεται το έργο για 40 χρόνια.
Bookmark and Share