Δέσμη μέτρων που σχετίζονται με την ευθύνη των υπουργών, τη διαφάνεια του δημόσιου βίου και τον έλεγχο του πολιτικού χρήματος είναι έτοιμη να προωθήσει η κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσει την -όποια έχει απομείνει- αξιοπιστία του πολιτικού κόσμου.
Οι νομοθετικές διορθώσεις στο ισχύον πλαίσιο για την...ποινική ευθύνη των υπουργών είναι αναγκαστικά περιορισμένες, λόγω των ασφυκτικών περιθωρίων που θέτει το Σύνταγμα. Στηρίζονται δε κυρίως στην επιμήκυνση του χρόνου της παραγραφής, ώστε να μη γλιτώνουν τόσο εύκολα οι υπουργοί, στην ουσιαστικότερη συμμετοχή της Δικαιοσύνης στην αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού, στο ξεκαθάρισμα υποθέσεων για τις οποίες ένας υπουργός θα μπορούσε να διωχθεί από τα ποινικά δικαστήρια (δηλαδή για πράξεις που δεν έγιναν κατά την άσκηση των υπουργικών του καθηκόντων), στη δυνατότητα απόδοσης αστικών ευθυνών στον παραβάτη υπουργό για τη ζημιά που προκάλεσε στο κράτος.
Οι ρυθμίσεις για την ποινική ευθύνη των υπουργών θα έχουν εφαρμογή σε αδικήματα που θα διαπράξουν στο μέλλον κυβερνητικά στελέχη, ενώ με τη νέα Βουλή από το 2013 θα προωθηθούν οι προτάσεις για αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος. Ηδη διατυπώνονται σκέψεις μήπως οι υπουργικές πράξεις πρέπει να αξιολογούνται ποινικά μόνο από τη Δικαιοσύνη - όπως γίνεται με τους... κοινούς θνητούς.
Η πρόσφατη εμπειρία της πρόωρης διάλυσης της Βουλής δύο φορές από τον τ. πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή, με αποτέλεσμα το ακαταδίωκτο υπουργών λόγω παραγραφής, οδήγησε στη θέσπιση μιας νέας διάταξης που δεν θα επιτρέπει για κάποια αδικήματα τη σύντομη εξάλειψη του αξιοποίνου.
Ασκηση δίωξης. Σήμερα προβλέπεται ότι ένα αδίκημα υπουργού παραγράφεται εφόσον δεν ασκηθεί ποινική δίωξη εναντίον του μέχρι τη λήξη της Β’ συνόδου της Βουλής, που αρχίζει αμέσως μετά την κοινοβουλευτική περίοδο κατά την οποία έγιναν οι αξιόποινες πράξεις (π.χ. μια αξιόποινη ενέργεια της κυβερνητικής διετίας 2007-09 μπορεί να διωχθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2011, αλλιώς παραγράφεται, ενώ οι πράξεις πριν από τις εκλογές του 2007 είναι παραγεγραμμένες). Τώρα προβλέπεται ότι αλλάζει η αφετηρία από την οποία αρχίζει να «μετρά» η παραγραφή, ώστε σε διάφορα οικονομικά αδικήματα η έναρξη της προθεσμίας για τη δίωξη υπουργού να υπολογίζεται από τότε που επήλθε το ζημιογόνο αποτέλεσμα για το Δημόσιο.
Παράλληλα επιμηκύνεται και ο χρόνος παραγραφής, ώστε τα κακουργήματα τους να μην παραγράφονται (εφόσον προλάβει να ασκηθεί δίωξη) εντός 5ετίας ή 10ετίας, αλλά εντός 20ετίας, όπως ισχύει και για τους υπόλοιπους πολίτες.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις προβλέπουν τη συνδρομή δικαστικών λειτουργών στις έρευνες της προανακριτικής επιτροπής της Βουλής και στην αξιολόγηση του αποδεικτικού υλικού της. Παράλληλα διευκρινίζεται το ζήτημα των αξιόποινων πράξεων που γίνονται κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων και οδηγούν στο εδώλιο του Ειδικού Δικαστηρίου. Ετσι θα δικάζεται από την τακτική δικαιοσύνη υπουργός που γίνεται π.χ. πρόξενος θανατηφόρου τροχαίου, που κτίζει παράνομα, που «ξεπλένει» μαύρο χρήμα ή αποκρύπτει περιουσιακά στοιχεία, αφού δεν γίνονται κατά την άσκηση των καθηκόντων του.
Post Top Ad
Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010
Home
Unlabelled
Επιμηκύνεται στα 20 έτη η παραγραφή αξιόποινων πράξεων