Στα 20 δισ. ευρώ ο ετήσιος τζίρος των προϊόντων "μαϊμού" στην Ελλάδα - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Παρασκευή 6 Αυγούστου 2010

Στα 20 δισ. ευρώ ο ετήσιος τζίρος των προϊόντων "μαϊμού" στην Ελλάδα

Σε "μάστιγα" για την ελληνική αγορά εξελίσσεται η διακίνηση των προϊόντων "μαϊμού".
Η χώρα μας κατέχει επίσημα την πρώτη θέση στην...των προϊόντων αυτών και το ελληνικό κράτος υπολογίζεται ότι χάνει φορολογικά έσοδα, ύψους τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ το χρόνο.Αν και σύμφωνα με τους ειδικούς, τα προϊόντα απομιμήσεων κρύβουν κινδύνους για την υγεία των καταναλωτών, δεν είναι λίγοι αυτοί που, λόγω της οικονομικής κρίσης, τα αγοράζουν, καθώς έχουν χαμηλή τιμή.Ευρωπαϊκή πρωτιάΤην ευρωπαϊκή πρωτιά στη διακίνηση προϊόντων απομιμήσεων (μαϊμού) κατέχει η Ελλάδα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αν και κάθε χρόνο οι τελωνειακές αρχές δεσμεύουν εκατομμύρια τεμάχια προϊόντων "μαϊμού", το παρεμπόριο εξακολουθεί να βρίσκει γόνιμο έδαφος.Μόνο πέρυσι, οι ελληνικές τελωνειακές αρχές δέσμευσαν 21,9 εκατ. τεμάχια προϊόντων απομιμήσεων, σχεδόν το 20% επί των συνολικών προϊόντων "μαϊμού", που εντοπίστηκαν στην ΕΕ των "27". Συνολικά, για τους "27" της ΕΕ δεσμεύτηκαν από τα τελωνεία των κρατών μελών 118 εκατ. προϊόντα, το 2009.Στις κατηγορίες προϊόντων με τα υψηλότερα ποσοστά δεσμεύσεων από τα τελωνεία συγκαταλέγονται τα τσιγάρα, με ποσοστό 19%, άλλα προϊόντα καπνού (16%), τα επώνυμα προϊόντα (13%) και τα φάρμακα (10%). Επίσης, σημαντικό μερίδιο καταλαμβάνουν και τα προϊόντα καθημερινής χρήσης, όπως σαμπουάν, οδοντόκρεμες, φάρμακα, παιχνίδια, αλλά και ηλεκτρικές συσκευές. Στις χώρες προέλευσης των προϊόντων μαϊμού συγκαταλέγονται η Άπω Ανατολή, η Κίνα, η Μαλαισία, η Ινδονησία, το Πακιστάν και η Ινδία.Στα 20 δισ. ευρώ το εμπόριο προϊόντων "μαϊμού"Σχολιάζοντας την κατάσταση αυτή, ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), δήλωσε ότι η παραοικονομία στην Ελλάδα ανέρχεται στα 60 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20 δισ. ευρώ οφείλονται στην εμπορία απομιμητικών προϊόντων. Επίσης, ο κ. Κορκίδης τόνισε ότι αυτό σημαίνει απώλειες εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο της τάξης τουλάχιστον των 5 δισ. ευρώ, αν υπολογίσει κανείς ότι το 23% είναι η απώλεια από το ΦΠΑ και 25% από τη φορολογία. Σχετικά με τις απώλειες εισοδήματος ανά τομέα, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ εκτιμά ότι ανέρχονται περίπου στα 9 με 10 δισ. ευρώ, το χρόνο.Όσον αφορά το ποσοστό κυκλοφορίας των προϊόντων μαϊμού, ο Β. Κορκίδης επεσήμανε ότι στην ένδυση-υπόδηση το ποσοστό ανέρχεται στο 20%, στα ηλεκτρικά είδη στο 10%, στα είδη δώρων (gadget) στο 15%, στα ποτά-καπνό περίπου στο 2,5%, ενώ στα τρόφιμα το ποσοστό ακόμη είναι μη μετρήσιμο.Αναφορικά με τα μέτρα που επιβάλλεται να ληφθούν για τη διασφάλιση του εισοδήματος του καταναλωτή και του μικρομεσαίου επιχειρηματία, ο κ. Κορκίδης υπογράμμισε ότι πρέπει να υπάρξουν τρεις ταυτόχρονες ενέργειες. Η πρώτη είναι να υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος στα τελωνεία κατά την είσοδο των προϊόντων αυτών στη χώρα μας. Επίσης, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ προέβαλε ως επιτακτική ανάγκη τη διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις αποθήκες, που συγκεντρώνονται αυτά τα εμπορεύματα, καθώς και στο δίκτυο πώλησης, στα πεζοδρόμια, τους δρόμους, τις πλατείες, στους παράνομους μικροπωλητές, οι οποίοι τα διοχετεύουν στον καταναλωτή. Όπως είπε, η νομοθεσία υπάρχει, που προβλέπει την καταστροφή αυτών των προϊόντων, αλλά δεν εφαρμόζεται πάντα.Επιτακτική η ανάγκη διενέργειας ελέγχωνΤα προϊόντα "μαϊμού", σε σχέση με τα γνήσια προϊόντα, είναι δύσκολο να τα ξεχωρίσει ο καταναλωτής, δήλωσε ο Μιχάλης Τσιφάκης, πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνοντας ότι η χαμηλή τιμή σε συνδυασμό με την ποιότητα πρέπει να υποψιάζουν τον καταναλωτή.Επίσης, ο κ. Τσιφάκης υπογράμμισε ότι, στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα, η διάθεση τέτοιων προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές από αυτές των γνήσιων έχει ως αποτέλεσμα να αποσπούν μερίδιο αγοράς από τους εμπόρους, να παραπλανούν τον καταναλωτή και σε πολλές περιπτώσεις να πλήττουν την εικόνα των γνήσιων προϊόντων.Όπως επεσήμανε, σε αγορές προϊόντων "μαϊμού" οδηγούνται κατά κύριο λόγο οι νεαρές ηλικίες, χωρίς αυτό να είναι απόλυτο. Κατά την άποψη του, αυτό οφείλεται στο προφίλ του νέου, αρεστού και μοντέρνου καταναλωτή, που προβάλλεται μέσα από τα διαφημιστικά μηνύματα. Καταλήγοντας, ο Μ. Τσιφάκης σημείωσε τη σπουδαιότητα της διενέργειας ελέγχων για την προστασία του καταναλωτή.Από την πλευρά της, η Παναγιώτα Καλαποθαράκου, αντιπρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ, τόνισε ότι ο έλεγχος είναι θέμα της πολιτείας, των επιμελητηρίων και των εμπορικών συλλόγων, ενώ πρόσθεσε ότι και ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι υποψιασμένος, όταν βλέπει χαμηλές τιμές, και να προστατεύει και ο ίδιος τα συμφέροντά του.Επιβλαβή για την υγεία τα προϊόντα "μαϊμού"Εν τω μεταξύ, τα προϊόντα "μαϊμού" εγκυμονούν πολλούς κινδύνους για την υγεία του καταναλωτή, όπως ανέφερε ο Νίκος Κατσαρός, επιστημονικός συνεργάτης του Δημόκριτου και επιστημονικός σύμβουλος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας και συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην αγορά των προϊόντων και να τα αγοράζουν από καταστήματα.Τα στοιχεία, τα οποία πρέπει να παρατηρεί ο καταναλωτής, όταν πρόκειται να προβεί σε μια αγορά, είναι αν αναγράφεται στο προϊόν η ημερομηνία λήξης, τα συστατικά του, καθώς και το σήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την επικινδυνότητα των προϊόντων μαϊμού ο Ν. Κατσαρός την απέδωσε στο γεγονός ότι αυτά τα προϊόντα δεν τηρούν τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, τα καλλυντικά, τα αρώματα και οι κρέμες χεριών, προσώπου, αν πρόκειται για προϊόντα απομίμησης, στις ηπιότερες περιπτώσεις μπορεί να προκαλέσουν δερματικές αλλεργίες, ενώ στις σοβαρότερες περιπτώσεις προκαλούν πονοκεφάλους και ζαλάδες. Αυτό οφείλεται στο ότι τα προϊόντα αυτά ενδεχομένως να εμπεριέχουν συστατικά τα οποία δεν είναι εγκεγκριμένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση.Όσον αφορά τα ρούχα-απομιμήσεις, ο επιστημονικός σύμβουλος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας ενημέρωσε ότι αυτά περιέχουν χρωστικές, βαφές δηλαδή, όπως μόλυβδο, κάδμιο, χρώμιο και αυτές οι ουσίες περνούν από το δέρμα στον οργανισμό και εκτός από δερματικές αλλεργίες, πονοκεφάλους, ζαλάδες, μπορούν να προκαλέσουν και βλάβες στο συκώτι, το αμυντικό σύστημα, καθώς και νευρολογικές διαταραχές.Σχετικά με τα παιχνίδια-απομιμήσεις, περιέχουν και αυτά χρώμιο, μόλυβδο, κάδμιο, υδράργυρο. Στην επαφή τους με τα μικρά παιδιά προκαλούν δερματικές αλλεργίες, βλάβες στο αμυντικό σύστημα, ορμονικές διαταραχές, καθώς και πνιγμό, αφού η αποκόλληση κομματιών από ένα τέτοιο παιχνίδι γίνεται πιο εύκολα.Τέλος, για την εξάλειψη αυτού του φαινομένου (προϊόντα απομίμησης), ο Ν. Κατσαρός υπογράμμισε ότι σημαντικό ρόλο παίζουν οι έλεγχοι, οι οποίοι πρέπει να εντατικοποιηθούν.Η απόψη των καταναλωτώνΣχετικά με τα προϊόντα "μαϊμού", οι απόψεις των καταναλωτών διίστανται. Αν και οι περισσότεροι επιλέγουν να αγοράζουν αυθεντικά προϊόντα, υπάρχουν κάποιοι που, λόγω της οικονομικής κρίσης, καταφεύγουν στην αγορά "μαϊμού" προϊόντων, καθώς οι τιμές τους είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές των γνήσιων.Ειδικότερα, η Χριστίνα Μπλάτσου, οικονομολόγος, δήλωσε ότι αρκετές φορές έχει προβεί σε αγορά μη αυθεντικών προϊόντων, διότι, λόγω των οικονομικών προβλημάτων, είναι πιο προσιτά στην οικονομική της κατάσταση. Όπως χαρακτηριστικά μας είπε, "δεν με ενδιαφέρει να έχω ένα γνήσιο προϊόν. Εφόσον μπορώ να βρω αυτό που θέλω σε πιο οικονομική τιμή, διαλέγω αυτό, χωρίς δεύτερη σκέψη".Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και αυτοί, οι οποίοι δεν δελεάζονται από τις συμφέρουσες τιμές των προϊόντων απομιμήσεων και επιμένουν να αγοράζουν τα αυθεντικά. "Γνωρίζω ότι όσο πιο φθηνό είναι ένα προϊόν τόσο περισσότερες παγίδες κρύβει. Δεν παρασύρομαι από τη χαμηλή τιμή ενός προϊόντος. Κατά την άποψη μου, η ευτελέστατη τιμή συνεπάγεται αμφιβόλου ποιότητας προϊόν. Αντίθετα, επιλέγω να αγοράζω από καταστήματα, που γνωρίζω την ποιότητα και τη γνησιότητα των προϊόντων", δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Τότσικας, ελεύθερος επαγγελματίας.
Bookmark and Share