Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί είναι και το γεγονός ότι εκτός από τις...συναντήσεις του με τον πρωθυπουργό, τον πρόεδρο της δημοκρατίας και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ο κ. Γουέν θα μιλήσει και ενώπιον της Ελληνικής Βουλής, την Κυριακή (αίθουσα Γερουσίας).
Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα και η Κίνα είναι οι δύο μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου. Ωστόσο, το Πεκίνο δεν περιμένει περαιτέρω οφέλη από αυτήν τη συνεργασία, καθώς λόγω κόστους και μόνο, είναι βέβαιο ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα συνεχίζουν να αναθέτουν σε κινεζικά ναυπηγεία την κατασκευή των πλοίων τους (εξάλλου και να ήθελε, η Αθήνα δεν μπορεί να τους δώσει “εντολές” για το συγκεκριμένο θέμα).
Αντιθέτως, η χώρα μας περιμένει πολλά: μετά την επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, η Αθήνα ελπίζει σε επέκταση των δραστηριοτήτων του Κινεζικού κολοσσού, όχι μόνο για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Θριάσειο (έχει ήδη εκδηλωθεί το σχετικό ενδιαφέρον), αλλά και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Επίσης, η Κίνα φέρεται να ενδιαφέρεται για την κετασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Γενικότερα, από την κυβέρνηση διαρρέει ότι η Κίνα θέλει να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου της στην Ευρώπη και ως εκ τούτου, στο τραπέζι τίθεται και η επένδυση στον ΟΣΕ. Για όλες αυτές τις περιπτώσεις, είναι βέβαιο ότι θα ενεργοποιηθεί το σύστημα “fast track” που έχει σκοπό τη διευκόλυνση μεγάλων επενδύσεων.
Οι προσδοκίες είναι τόσο μεγάλες, ώστε να αφήνεται – ανεπισήμως πάντα - να εννοηθεί ότι το Πεκίνο δεν θα είχε πρόβλημα να “ξελασπώσει” την Ελλάδα, παρέχοντάς της δάνεια με λογικά επιτόκια (αλλά υποτίθεται και πάλι, ότι δεν θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο οι Ευρωπαίοι). Εκεί αποδίδεται η πολυπληθής αντιπροσωπεία που θα συνοδεύει τον κ. Γουέν (θα συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι υπουργοί Ανάπτυξης και Εμπορίου, η αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών και ο επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας της Κίνας).
Πράγματι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Πεκίνο έχει δείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον του για την Ελλάδα. Πριν βιαστούμε όμως να μεταθέσουμε την ευθύνη για ενδεχόμενο “στράβωμα” των business στους Ευρωπαίους, καλό θα είναι να μην ξεχνάμε τις εμπειρίες που είχε η Κίνα από τους πρώτους μήνες της δραστηριοποίησής της στη χώρας μας. Όλα ξεκίνησαν με μία μεγάλη απεργία των υπαλλήλων του ΟΛΠ, η οποία απείλησε να τινάξει στον αέρα τη διακρατική συμφωνία που είχε υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση (και στην οποία αντιδρούσε το ΠΑΣΟΚ). Στη συνέχεια, οι Κινέζοι είδαν το terminal τους να κατακλύζεται από κοντέινερ, λόγω των δύο μεγάλων απεργιών των μεταφορέων. Και τέλος, ακόμη δεν τους έχει επιστραφεί ΦΠΑ ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ.
Με άλλα λόγια, θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να πειστούν ότι τα πράγματα από εδώ και στο εξής θα ομαλοποιηθούν. Εξάλλου, μπορεί η Ελλάδα να είναι ιδανική πύλη εισόδου στην Ευρώπη, αλλά τον ίδιο ρόλο θα μπορούσαν να παίξουν και η Τουρκία και η Ιταλία (χώρες τις οποίες πρόκειται να επισκεφθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες ο κ. Γουέν). Ίσως λοιπόν να είναι ακόμη νωρίς για πανηγυρισμούς, αφού τα μηνύματα από την άλλη πλευρά είναι απολύτως θετικά, αλλά δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο και για τη συμπεριφορά των συντεχνιών της Ελλάδας απέναντί τους.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα του κ. Γουέν για το Σαββατοκύριακο έχει ως εξής:
Το Σάββατο το μεσημέρι (15:00), ο πρωθυπουργός της Κίνας θα συναντηθεί με τον Γιώργο Παπανδρέου.
Την Κυριακή, στη 1 το μεσημέρι, θα γίνει δεκτός από τον Πρόεδρο τη Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, ο οποίος θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν του στο Προεδρικό Μέγαρο.
Νωρίτερα, στις 9:45 το πρωί, θα μεταβεί στη Βουλή, όπου θα τον υποδεχθεί ο πρόεδρος του Κοινοβυλίου, Φίλιππος Πετσάλνικος και στις 10:30 θα μιλήσει στην αίθουσα της Γερουσίας.
Το απόγευμα της Κυριακής (16:00), ο Κινέζος πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνη Σαμαρά.
Όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα και η Κίνα είναι οι δύο μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου. Ωστόσο, το Πεκίνο δεν περιμένει περαιτέρω οφέλη από αυτήν τη συνεργασία, καθώς λόγω κόστους και μόνο, είναι βέβαιο ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα συνεχίζουν να αναθέτουν σε κινεζικά ναυπηγεία την κατασκευή των πλοίων τους (εξάλλου και να ήθελε, η Αθήνα δεν μπορεί να τους δώσει “εντολές” για το συγκεκριμένο θέμα).
Αντιθέτως, η χώρα μας περιμένει πολλά: μετά την επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, η Αθήνα ελπίζει σε επέκταση των δραστηριοτήτων του Κινεζικού κολοσσού, όχι μόνο για τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στο Θριάσειο (έχει ήδη εκδηλωθεί το σχετικό ενδιαφέρον), αλλά και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας. Επίσης, η Κίνα φέρεται να ενδιαφέρεται για την κετασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης. Γενικότερα, από την κυβέρνηση διαρρέει ότι η Κίνα θέλει να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα ως πύλη εισόδου της στην Ευρώπη και ως εκ τούτου, στο τραπέζι τίθεται και η επένδυση στον ΟΣΕ. Για όλες αυτές τις περιπτώσεις, είναι βέβαιο ότι θα ενεργοποιηθεί το σύστημα “fast track” που έχει σκοπό τη διευκόλυνση μεγάλων επενδύσεων.
Οι προσδοκίες είναι τόσο μεγάλες, ώστε να αφήνεται – ανεπισήμως πάντα - να εννοηθεί ότι το Πεκίνο δεν θα είχε πρόβλημα να “ξελασπώσει” την Ελλάδα, παρέχοντάς της δάνεια με λογικά επιτόκια (αλλά υποτίθεται και πάλι, ότι δεν θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο οι Ευρωπαίοι). Εκεί αποδίδεται η πολυπληθής αντιπροσωπεία που θα συνοδεύει τον κ. Γουέν (θα συμμετέχουν μεταξύ άλλων οι υπουργοί Ανάπτυξης και Εμπορίου, η αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών και ο επικεφαλής της κεντρικής τράπεζας της Κίνας).
Πράγματι, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Πεκίνο έχει δείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον του για την Ελλάδα. Πριν βιαστούμε όμως να μεταθέσουμε την ευθύνη για ενδεχόμενο “στράβωμα” των business στους Ευρωπαίους, καλό θα είναι να μην ξεχνάμε τις εμπειρίες που είχε η Κίνα από τους πρώτους μήνες της δραστηριοποίησής της στη χώρας μας. Όλα ξεκίνησαν με μία μεγάλη απεργία των υπαλλήλων του ΟΛΠ, η οποία απείλησε να τινάξει στον αέρα τη διακρατική συμφωνία που είχε υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση (και στην οποία αντιδρούσε το ΠΑΣΟΚ). Στη συνέχεια, οι Κινέζοι είδαν το terminal τους να κατακλύζεται από κοντέινερ, λόγω των δύο μεγάλων απεργιών των μεταφορέων. Και τέλος, ακόμη δεν τους έχει επιστραφεί ΦΠΑ ύψους 21 εκατομμυρίων ευρώ.
Με άλλα λόγια, θα χρειαστεί μεγάλη προσπάθεια για να πειστούν ότι τα πράγματα από εδώ και στο εξής θα ομαλοποιηθούν. Εξάλλου, μπορεί η Ελλάδα να είναι ιδανική πύλη εισόδου στην Ευρώπη, αλλά τον ίδιο ρόλο θα μπορούσαν να παίξουν και η Τουρκία και η Ιταλία (χώρες τις οποίες πρόκειται να επισκεφθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες ο κ. Γουέν). Ίσως λοιπόν να είναι ακόμη νωρίς για πανηγυρισμούς, αφού τα μηνύματα από την άλλη πλευρά είναι απολύτως θετικά, αλλά δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο και για τη συμπεριφορά των συντεχνιών της Ελλάδας απέναντί τους.
Αναλυτικά, το πρόγραμμα του κ. Γουέν για το Σαββατοκύριακο έχει ως εξής:
Το Σάββατο το μεσημέρι (15:00), ο πρωθυπουργός της Κίνας θα συναντηθεί με τον Γιώργο Παπανδρέου.
Την Κυριακή, στη 1 το μεσημέρι, θα γίνει δεκτός από τον Πρόεδρο τη Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια, ο οποίος θα παραθέσει γεύμα προς τιμήν του στο Προεδρικό Μέγαρο.
Νωρίτερα, στις 9:45 το πρωί, θα μεταβεί στη Βουλή, όπου θα τον υποδεχθεί ο πρόεδρος του Κοινοβυλίου, Φίλιππος Πετσάλνικος και στις 10:30 θα μιλήσει στην αίθουσα της Γερουσίας.
Το απόγευμα της Κυριακής (16:00), ο Κινέζος πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, Αντώνη Σαμαρά.