Καθάρισε ο αέρας της Θεσσαλονίκης.. - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

Καθάρισε ο αέρας της Θεσσαλονίκης..

-Να 'ναι καλά η κρίση!
Καθαρότερο αέρα αναπνέουμε λόγω... κρίσης, αφού η οικονομική δυσπραγία φαίνεται ότι έχει θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα της Θεσσαλονίκης!
Οπως προκύπτει από σχετική έρευνα, η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, κυρίως των ΙΧ, μειώνεται και, με τη σειρά τους, μειώνονται και οι ατμοσφαιρικοί ρύποι.

Ενδεικτικά, σε μία τυπική μέρα του.. Νοεμβρίου του 2009, η μέγιστη μέση ωριαία τιμή των αιωρούμενων σωματιδίων έφτασε τα 80 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, ενώ το Μάιο του 2010, δηλαδή μόλις έξι μήνες μετά, σε μία αντίστοιχη τυπική μέρα, η μέγιστη μέση ωριαία τιμή των αιωρούμενων σωματιδίων έφτασε μέχρι τα 50 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα με το διοξείδιο του αζώτου, που σε μία τυπική μέρα του Νοεμβρίου του 2009 η μέγιστη μέση ωριαία τιμή του έφτασε στα 65 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα, ενώ τον περασμένο Μάιο πλησίασε μόλις τα 25 μικρογραμμάρια.

Σημαντικό είναι, αν και δεν καταγράφεται στην έρευνα, ότι από το Μάιο μέχρι σήμερα το κυκλοφοριακό μειώθηκε περαιτέρω, κάτι που γίνεται εύκολα αντιληπτό διά γυμνού οφθαλμού.

«Περίπου το 50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οφείλεται στην κυκλοφορία» σε συνάρτηση με την κυκλοφοριακή κίνηση και τις μετεωρολογικές συνθήκες στην πόλη της Θεσσαλονίκης, επισημαίνεται στην εργασία για τη διακύμανση των ατμοσφαιρικών ρύπων την οποία εκπόνησε στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού προγράμματος Περιβάλλον – Νέες Τεχνολογίες ο Ευστράτιος Ντουμανάκης, υπό την επίβλεψη του δρος χημικού περιβαλλοντολόγου, Κώστα Νικολάου.

Στο κέντρο

Οι μετρήσεις, τόσο της κυκλοφορίας όσο και των ρύπων, έγιναν στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στην πλατεία Αγίας Σοφίας. Στόχος ήταν να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ κυκλοφοριακού φόρτου, ατμοσφαιρικής ρύπανσης και μετεωρολογικών συνθηκών. Στην περιοχή υπάρχει σταθμός μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ο οποίος καταγράφει σε 24ωρη βάση σειρά ρύπων. Ο κυκλοφοριακός φόρτος βιντεοσκοπήθηκε, επίσης σε 24ωρη βάση.

«Οι μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν το Νοέμβριο του 2009 και το Μάιο του 2010, σε μέρες χωρίς ακραίες καιρικές συνθήκες. Οι τιμές των ρύπων εμφανίζονται ιδιαίτερα αυξημένες κατά το Νοέμβριο του 2009 σε σχέση με το Μάιο του 2010, πράγμα που οφείλεται στη συνδυασμένη δράση της έντονης κυκλοφοριακής κίνησης (μεγάλος αριθμός οχημάτων ειδικά των πετρελαιοκίνητων), με τη λειτουργία της κεντρικής θέρμανσης και τη συμβολή δυσμενών τοπικών μετεωρολογικών συνθηκών, όπως η άπνοια και οι θερμοκρασιακές αναστροφές, που ευνοούν τη συσσώρευση ρύπων ειδικά το χειμώνα», επισημαίνεται στη μελέτη.

Αναφέρεται, επίσης, ότι η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει τη μετάλλαξη του νέφους της αιθαλομίχλης των περασμένων δεκαετιών στο σύγχρονο φωτοχημικό νέφος, που εμφανίζεται ενισχυμένο στη σύνθεσή του. «Κάποιοι επικίνδυνοι ρύποι του παρελθόντος, όπως το διοξείδιο του θείου και το μονοξείδιο του άνθρακα, βρίσκονται σε ύφεση, τουλάχιστον στο κέντρο της πόλης, όμως τα αιωρούμενα σωματίδια και το όζον θα πρέπει να συνεχίσουν να μας προβληματίζουν, όταν μάλιστα παρατηρούμε τη μεγάλη αύξηση των κυκλοφορούντων οχημάτων, τις κυκλοφοριακές συνήθειες, την αυξανόμενη αστικοποίηση της περιοχής, καθώς και τη μεγάλη καθυστέρηση στην εκτέλεση των απαραίτητων έργων υποδομής για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Τα αυτοκίνητα

Η μείωση των διερχόμενων οχημάτων από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, σε αυτές τις τυπικές μέρες, είναι σημαντική. Με βάση τις 24ωρες μετρήσεις που έγιναν με την κάμερα, προκύπτει ότι περίπου 2.000 λιγότερα οχήματα διέσχισαν ημερησίως την οδό Ερμού, εκατέρωθεν του σταθμού μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ετσι, ενώ το Νοέμβριο περνούσαν καθημερινά από το σημείο περισσότερα από 18.000 οχήματα ημερησίως, το Μάιο περνούσαν περίπου 16.000 οχήματα ημερησίως. Μάλιστα, επειδή ο αριθμός των λεωφορείων αλλά και των ταξί δε σημείωσε σημαντική μεταβολή, η μείωση αφορά κατά κύριο λόγο βενζινοκίνητα οχήματα, δηλαδή ΙΧ.


Παλαιότητα

Στην εργασία, ειδική αναφορά γίνεται στην παλαιότητα του στόλου των οχημάτων, η οποία, σύμφωνα με στοιχεία του 2009 από το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου, κυμαίνεται από 11 έως 17 έτη. «Η παλαιότητα του στόλου συντελεί δραστικά στην αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ειδικά σε αιωρούμενα σωματίδια. Μόνο το Μάιο ήταν σχετικά μειωμένη, πιθανόν λόγω της οικονομικής κρίσης (αύξηση τιμής βενζίνης, κόστος συντήρησης αυτοκινήτου, περικοπές μισθών, ανεργία), γι' αυτό οι τιμές κυκλοφοριακού φόρτου, ειδικά των βενζινοκίνητων οχημάτων, παρουσιάζουν σημαντική μείωση το μήνα αυτό. Αντίθετα, το Νοέμβριο οι τιμές των ρύπων ξεπέρασαν αρκετές φορές τα όρια της ΕΕ, ειδικά στο διοξείδιο του αζώτου και στα αιωρούμενα σωματίδια», επισημαίνεται στην εργασία, η οποία θα παρουσιαστεί στο 4ο Περιβαλλοντικό Συνέδριο Μακεδονίας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18 έως τις 20 Μαρτίου στη Θεσσαλονίκη.

Το συνέδριο αυτό διοργανώνεται κάθε τρία χρόνια στη Μακεδονία και στοχεύει να αποτελεί βήμα για τους επιστήμονες που δραστηριοποιούνται στους τομείς του περιβάλλοντος. Διοργανώνεται από την Ενωση Ελλήνων Χημικών – Περιφερειακό Τμήμα Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας
πηγή Αγγελιοφόρος
Bookmark and Share