H κρατική υποκρισία πίσω απ΄τα «ακριβά καύσιμα» - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Κυριακή 6 Μαρτίου 2011

H κρατική υποκρισία πίσω απ΄τα «ακριβά καύσιμα»

Τα ακριβά καύσιμα συμφέρουν μόνο το κράτος.
Τα δημόσια έσοδα από τη φορολόγηση των καυσίμων έχουν ανεβεί κατακόρυφα μαζί με την τιμή τούς τελευταίους μήνες παρ' ότι η κατανάλωση μειώνεται συνεχώς.
  • Οι φόροι αντιστοιχούν πλέον στο 1 ευρώ ανά λίτρο!
Η αγορά καυσίμων στην Ελλάδα είναι αδιαφανής, βρώμικη και ολιγοπωλιακή.
Ο ανταγωνισμός δεν δουλεύει και το ξέρουμε. Ομως οι Ελληνες πολίτες δεν έχουν φτάσει να πληρώνουν την ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη μόνο και μόνο επειδή πλουτίζουν τα διυλιστήρια, οι εταιρείες εμπορίας και οι βενζινάδες.

Οταν πια το ένα ευρώ στο..λίτρο είναι φόροι, τα υπόλοιπα 60-70 λεπτά δεν σημαίνει ότι είναι καθαρό κέρδος ή ότι όσο τελικά μένει φτάνει για όλους.

Τα ακριβά καύσιμα συμφέρουν μόνο το κράτος. Τα δημόσια έσοδα από τη φορολόγηση των καυσίμων έχουν ανεβεί κατακόρυφα μαζί με την τιμή τούς τελευταίους μήνες παρ' ότι η κατανάλωση μειώνεται συνεχώς.

Αυτό συμβαίνει επειδή οι φόροι είναι σταθεροί επί της τιμής, ενώ τα περιθώρια κέρδους για την υπόλοιπη αλυσίδα δεν είναι. Ακόμη κι αν αύριο έπεφτε η διεθνής τιμή του πετρελαίου και μειωνόταν 15-20% η τιμή διυλιστηρίου, η τιμή στην αντλία δεν θα έπεφτε πάνω από 3-4% αφού η επιβάρυνση του φόρου δεν θα άλλαζε.

Στην αγορά η κλεψιά και η ρεμούλα πάνε σύννεφο ακριβώς επειδή πλέον το κέρδος δεν βγαίνει εύκολα. Περίπου το 60% της λιανικής τιμής είναι φόροι και δασμοί, το 34% η τιμή διυλιστηρίου και το 5-6% το μικτό περιθώριο που απομένει για την εταιρεία και τον πρατηριούχο. Το ότι βαράνε κανόνι κάποιες εμπορικές εταιρείες, το ότι έχουν βάλει λουκέτο περίπου 1.000 βενζινάδικα δείχνουν ότι υπάρχει πρόβλημα. Κάποιες εταιρείες εμπορίας ομολογούν ανοιχτά ότι αν δεν κάνουν λαθρεμπόριο «δεν βγαίνουν». Οι περισσότεροι βενζινάδες κερδοσκοπούν για να βγάλουν ένα-δύο λεπτά το λίτρο και πολλοί άλλοι το έχουν ρίξει στην κλοπή υψηλής τεχνολογίας και έχουν γεμίσει τις αντλίες τους με μηχανάκια για να παραδίδουν ελλειμματικές ποσότητες.

Από όλους τους κρίκους της αλυσίδας, τα διυλιστήρια έχουν το μικρότερο πρόβλημα επειδή είναι ολιγοπώλιο, ελέγχονται από πανίσχυρους επιχειρηματίες και έχουν τον «τρόπο τους» να διατηρούν πάντα ψηλά τα περιθώρια κέρδους. Ισως εκεί θα έπρεπε να εστιάσει -έστω και για μία φορά τις προσπάθειες- η κυβέρνηση για να συγκρατήσει τις τιμές.

Αλλά για να μην κοροϊδευόμαστε, αν θέλουμε να μειωθούν οι τιμές, θα πρέπει να μειωθούν οι φόροι. Και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.

Bookmark and Share