Τη δημιουργία «διετών περιφερειακών κολεγίων» προτείνει η Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή στο πόρισμά της για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η Επιτροπή, υπό την... προεδρία της πρυτάνεως Λίντας Κατέχη και τη συμμετοχή εννέα πανεπιστημιακών του εξωτερικού, τονίζει πως τα περιφερειακά κολέγια μπορούν να «διαδραματίσουν καίριο ρόλο στην εκπαίδευση της κοινωνίας και στην οικονομική ανάπτυξη» επιτρέποντας στους μαθητές να λαμβάνουν εκπαίδευση «χωρίς να χρειάζεται να εγκαταλείψουν τις οικογενειακές εστίες τους». Προτείνει, δε, οι καλύτεροι από αυτούς τους σπουδαστές να μεταπηδούν στα ΑΕΙ τετραετούς φοίτησης, με σαφώς καθορισμένες προϋποθέσεις και διαδικασίες. Πρόκειται για μία πρόταση που έχει κάνει και ο αρμόδιος υφυπουργός, Ιωάννης Πανάρετος, μέσω του blog του.
Τα δεινά
Παράλληλα, η Επιτροπή καταγράφει τα «δεινά» του ελληνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης -όπως είναι τα χαμηλά ποσοστά αποφοίτησης, η πολιτικοποίηση των πανεπιστημίων, το υψηλό ποσοστό «εξαγωγής» φοιτητών κ.ά.- και ζητά ριζικές μεταρρυθμίσεις με νέο σύστημα διοίκησης των ΑΕΙ, αυστηρή αξιολόγηση, ανεξάρτητη αρχή για τη χρηματοδότηση κ.ά.
Σε ό,τι αφορά το σύστημα διοίκησης των πανεπιστημίων, η επιτροπή προτείνει είτε α) ένα ανεξάρτητο συμβούλιο για κάθε ίδρυμα, είτε β) ένα ανεξάρτητο συμβούλιο για μία ομάδα ιδρυμάτων που έχουν κοινά χαρακτηριστικά, ενώ ζητά η εκλογή πρυτάνεων και προέδρων ΤΕΙ να γίνεται από ειδικές επιτροπές με εκπροσώπηση από αποφοίτους, καθηγητές, φοιτητές, μέλη μη ακαδημαϊκού προσωπικού και εξωτερικά διοριζόμενα μέλη. Η Επιτροπή τονίζει τη σημασία της αξιολόγησης των πανεπιστημίων, ενώ για τη διαχείριση και την κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα ιδρύματα προτείνει τη δημιουργία ειδικής δημόσιας υπηρεσίας ή ανεξάρτητης αρχής.
Κάνοντας μία καταγραφή της σημερινής κατάστασης η Επιτροπή διαπιστώνει τα εξής:
Ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ε.Ε. η Ελλάδα παρουσιάζει τις υψηλότερες δαπάνες ανά φοιτητή και την μεγαλύτερη αύξηση στις δαπάνες αυτές μεταξύ 1995 και 2005. Ωστόσο, τα ελληνικά πανεπιστήμια αισθάνονται οικονομική στενότητα.
Μόνο περίπου το ένα τρίτο των εγγεγραμμένων φοιτητών αποφοιτά εντός του απαιτούμενου χρόνου. Την ίδια ώρα, τα ποσοστά ανεργίας των αποφοίτων είναι απαράδεκτα υψηλά.
Ανάμεσα στα κράτη της Ε.Ε. η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών που φοιτούν σε πανεπιστήμια της Ευρώπης και άλλων χωρών. Κάθε χρόνο, «μεταναστεύουν» 60.000 Ελληνες φοιτητές.
Η πολιτικοποίηση των πανεπιστημίων και των φοιτητών «αντιπροσωπεύει μία πέραν της λογικής συμμετοχή στην πολιτική διαδικασία».