Απελευθέρωση των ΚΤΕΛ σχεδιάζει η κυβέρνηση - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2011

Απελευθέρωση των ΚΤΕΛ σχεδιάζει η κυβέρνηση

Το ενδεχόμενο να προχωρήσει και στην απελευθέρωση του κλάδου των ΚΤΕΛ, μετά την πλήρη απελευθέρωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και των ταξί που προωθεί η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, εξετάζει η κυβέρνηση.

Υστερα από απαίτηση του...
κλιμακίου της τρόικας προκηρύχθηκε από το υπουργείο Υποδομών μελέτη, η οποία θα εξετάσει την αγορά αλλά και τη δυνατότητα απελευθέρωσής της.

Ο διαγωνισμός αφορά την εκπόνηση μελέτης με αντικείμενο τη «λειτουργία του συστήματος των ΚΤΕΛ και τις δυνατότητες απελευθέρωσης της αγοράς» και αποτελεί αίτημα που απορρέει από το αναθεωρημένο μνημόνιο. Για τη διαμόρφωση της τελικής πρότασης θα μελετηθεί το αντίστοιχο πλαίσιο απελευθέρωσης σε πέντε άλλες χώρες της Ε.Ε. (Γαλλία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Αυστρία και Σουηδία). Αν και ο πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ) κ. Σοφ. Φάτσιος υποστηρίζει ότι δεν τίθεται θέμα απελευθέρωσης ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, στις αρχές του 2012, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη, μαζί με την πλήρη απελευθέρωση των φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ θα ανοίξει και το «μέτωπο» των ΚΤΕΛ. Πάντως και σε αυτή την περίπτωση οι άδειες ΚΤΕΛ είναι ιδιαίτερα ακριβές και μπορούν να συγκριθούν με αυτές των φορτηγών και βυτιοφόρων πριν από την απελευθέρωση. Και αυτό γιατί στην αγορά ο αριθμός των προς πώληση αδειών ΚΤΕΛ, είναι πολύ μικρός. Σημειώνεται ότι σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 62 ΚΤΕΛ με στόλο 4.199 λεωφορείων.

Το σχέδιο
Για την απελευθέρωση των σημερινών αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ εξετάζεται η οργάνωσή τους σε ισχυρά εταιρικά σχήματα, τα οποία θα μπορούν να μετέχουν σε διαγωνισμούς για την ανάθεση δρομολογίων σε όλη την Ελλάδα. Ειδικότερα το υπουργείο Υποδομών μελετά τη διενέργεια διαγωνισμών για όλα τα επιβατικά δρομολόγια πέραν των αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ). Υπάρχει η σκέψη για ομαδοποίηση δρομολογίων και κατηγοριοποίησή τους σε κερδοφόρα και άγονα. Μέσω των διαγωνισμών, ο μειοδότης που θα αναλαμβάνει μια κερδοφόρα γραμμή θα υποχρεούται να εκτελεί και δρομολόγια σε κάποιες άγονες γραμμές.

Παράλληλα, εξετάζεται η μερική απελευθέρωση των κομίστρων, καθώς το κράτος, που μέχρι τώρα καθορίζει την τιμολογιακή πολιτική στα ΚΤΕΛ, θα μπορεί να επιβάλει στο εξής πλαφόν μόνο στα εισιτήρια των γραμμών που θα βγαίνουν σε διαγωνισμό. Το σχέδιο για την απελευθέρωση των σημερινών αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ, προβλέπει επίσης ότι τα νέα εταιρικά σχήματα θα είναι σε θέση να προχωρούν σε ανανέωση του στόλου τους με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Το ερώτημα βέβαια είναι εάν θα θιγεί το ζήτημα της έκδοσης νέων αδειών εκτέλεσης αστικών - υπεραστικών συγκοινωνιών. Οι Ομοσπονδίες ΚΤΕΛ εγείρουν ενστάσεις (συρρίκνωση υπεραξίας της άδειας) αντίστοιχες μ' αυτές που διατύπωναν οι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και οι ιδιοκτήτες ταξί. Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά που η απελευθέρωση του κλάδου των ΚΤΕΛ έρχεται στο προσκήνιο, καθώς ακόμα και από την προηγούμενη κυβέρνηση είχαν εξεταστεί διάφορα σενάρια

Bookmark and Share