Με νέα οδηγία σκοπεύει να βάλει φρένο στην πρακτική συλλογής προσδωπικών δεδομένων από τα κοινωνικά δίκτυα
Με τη νέα Οδηγία που ετοιμάζει για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σκοπεύει να βάλει φρένο στην πρακτική του Facebook και άλλων...υπηρεσιών να συλλέγουν δεδομένα για τους χρήστες και να τα πωλούν σε διαφημιστές.
Η Ευρωπαία Επίτροπος Δικαιοσύνης, Βίβιαν Ρέντινγκ, έχει εξοργιστεί με το γεγονός ότι το Facebook όχι μόνο μεταπωλεί τα δεδομένα σε διαφημιστές, χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη, αλλά επιπλέον τα διατηρεί αποθηκευμένα ακόμα και όταν ο χρήστης διαγράφει το προφίλ του από την υπηρεσία.
Πράγματι, οι όροι χρήσης που αποδέχεται ο χρήστης όταν ανοίγει λογαριασμό στην υπηρεσία αναφέρουν ρητά ότι το Facebook μπορεί να συλλέγει και να χρησιμοποιεί τα δεδομένα όπως νομίζει.
Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στις διαφημιστικές εταιρείες να στοχεύουν τις καταχωρίσεις τους σε συγκεκριμένες ομάδες χρηστών. Για παράδειγμα, ένας χρήστης που συζητά συχνά με τους φίλους του για τον επικείμενο γάμο του μπορεί να δει μέσα στο προφίλ του διαφημίσεις για περιοδικά γάμου.
Τη Δευτέρα, η Ρέντινγκ ανακοίνωσε ότι η Οδηγία Προστασίας Δεδομένων, την οποία σκοπεύει να παρουσιάσει τον Ιανουάριο, θα καλύπτει και τις εταιρείες που αποθηκεύουν τα δεδομένα των χρηστών σε διακομιστές εκτός της ΕΕ.
«Καλώ τους παρόχους πρόσβασης, και ειδικά τους δικτυακούς τόπους κοινωνικής δικτύωσης, να είναι πιο διαφανείς όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας τους. Οι χρήστες πρέπει να γνωρίζουν ποια δεδομένα συλλέγονται και υφίστανται επεξεργασία και για ποιο λόγο» δήλωσε η επίτροπος.
«Οι καταναλωτές στην Ευρώπη θα πρέπει να απολαμβάνουν ισχυρή προστασία των δεδομένων τους [...] ανεξάρτητα της χώρας στην οποία έχουν την έδρα τους οι εταιρείες που επεξεργάζονται τα προσωπικά τους δεδομένα.
»Τα μέτρα που θα ενσωματωθούν στην Οδηγία θα λάβουν υπόψη την ομάδα εργασίας της ΕΕ για την προστασία δεδομένων, η οποία θα συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα με θέμα τις πρακτικές του Facebook».
Με προηγούμενη έκθεσή της, η ομάδα εργασίας έχει προειδοποιήσει τις διαδικτυακές εταιρείες κατά της «παρακολούθησης των χρηστών [...] που αποσκοπεί στη στοχευμένη διαφήμιση ».
Έχει επίσης προειδοποιήσει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, «οι χρήστες αγνοούν ότι αυτό συμβαίνει».
Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του Facebook διαβεβαίωσαν ότι τα δεδομένα που πωλούνται σε διαφημιστικές εταιρείες είναι «ανώνυμα».
Αυτό σημαίνει ότι οι διαφημιστικές εταιρείες δεν μπορούν να βάλουν «στο μάτι» συγκεκριμένα πρόσωπα. Μπορούν όμως να στοχεύουν τις διαφημίσεις τους σε μικρές ομάδες χρηστών, βάσει για παράδειγμα τη γεωγραφική θέση ή την ηλικία τους.
Το πρόβλημα όμως είναι ότι το Facebook δεν αποκαλύπτει τι είδους δεδομένα συλλέγει και με ποιο τρόπο τα διαβιβάζει στους διαφημιστές.
Ο όγκος των δεδομένων που αποθηκεύει το Facebook αποκαλύφθηκε με τη περίπτωση του Μαχ Σρεμς, ενός 24χρονου φοιτητή από την Αυστρία, ο οποίος ζήτησε από την εταιρεία να του παραδώσει όλες τις πληροφορίες που τον αφορούν.
Ο Σρεμς έλαβε τελικά ένα CD που περιείχε 1.222 σελίδες δεδομένων, όπως όμως κατήγγειλε ο ίδιος στην αρμόδια αρχή της χώρας του, υπήρχαν κι άλλες πληροφορίες στο όνομά του οι οποίες ουδέποτε αποκαλύφθηκαν.
Η Ευρωπαία Επίτροπος Δικαιοσύνης, Βίβιαν Ρέντινγκ, έχει εξοργιστεί με το γεγονός ότι το Facebook όχι μόνο μεταπωλεί τα δεδομένα σε διαφημιστές, χωρίς τη συγκατάθεση του χρήστη, αλλά επιπλέον τα διατηρεί αποθηκευμένα ακόμα και όταν ο χρήστης διαγράφει το προφίλ του από την υπηρεσία.
Πράγματι, οι όροι χρήσης που αποδέχεται ο χρήστης όταν ανοίγει λογαριασμό στην υπηρεσία αναφέρουν ρητά ότι το Facebook μπορεί να συλλέγει και να χρησιμοποιεί τα δεδομένα όπως νομίζει.
Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στις διαφημιστικές εταιρείες να στοχεύουν τις καταχωρίσεις τους σε συγκεκριμένες ομάδες χρηστών. Για παράδειγμα, ένας χρήστης που συζητά συχνά με τους φίλους του για τον επικείμενο γάμο του μπορεί να δει μέσα στο προφίλ του διαφημίσεις για περιοδικά γάμου.
Τη Δευτέρα, η Ρέντινγκ ανακοίνωσε ότι η Οδηγία Προστασίας Δεδομένων, την οποία σκοπεύει να παρουσιάσει τον Ιανουάριο, θα καλύπτει και τις εταιρείες που αποθηκεύουν τα δεδομένα των χρηστών σε διακομιστές εκτός της ΕΕ.
«Καλώ τους παρόχους πρόσβασης, και ειδικά τους δικτυακούς τόπους κοινωνικής δικτύωσης, να είναι πιο διαφανείς όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας τους. Οι χρήστες πρέπει να γνωρίζουν ποια δεδομένα συλλέγονται και υφίστανται επεξεργασία και για ποιο λόγο» δήλωσε η επίτροπος.
«Οι καταναλωτές στην Ευρώπη θα πρέπει να απολαμβάνουν ισχυρή προστασία των δεδομένων τους [...] ανεξάρτητα της χώρας στην οποία έχουν την έδρα τους οι εταιρείες που επεξεργάζονται τα προσωπικά τους δεδομένα.
»Τα μέτρα που θα ενσωματωθούν στην Οδηγία θα λάβουν υπόψη την ομάδα εργασίας της ΕΕ για την προστασία δεδομένων, η οποία θα συνεδριάσει την επόμενη εβδομάδα με θέμα τις πρακτικές του Facebook».
Με προηγούμενη έκθεσή της, η ομάδα εργασίας έχει προειδοποιήσει τις διαδικτυακές εταιρείες κατά της «παρακολούθησης των χρηστών [...] που αποσκοπεί στη στοχευμένη διαφήμιση ».
Έχει επίσης προειδοποιήσει ότι, στις περισσότερες περιπτώσεις, «οι χρήστες αγνοούν ότι αυτό συμβαίνει».
Από την πλευρά τους, οι υπεύθυνοι του Facebook διαβεβαίωσαν ότι τα δεδομένα που πωλούνται σε διαφημιστικές εταιρείες είναι «ανώνυμα».
Αυτό σημαίνει ότι οι διαφημιστικές εταιρείες δεν μπορούν να βάλουν «στο μάτι» συγκεκριμένα πρόσωπα. Μπορούν όμως να στοχεύουν τις διαφημίσεις τους σε μικρές ομάδες χρηστών, βάσει για παράδειγμα τη γεωγραφική θέση ή την ηλικία τους.
Το πρόβλημα όμως είναι ότι το Facebook δεν αποκαλύπτει τι είδους δεδομένα συλλέγει και με ποιο τρόπο τα διαβιβάζει στους διαφημιστές.
Ο όγκος των δεδομένων που αποθηκεύει το Facebook αποκαλύφθηκε με τη περίπτωση του Μαχ Σρεμς, ενός 24χρονου φοιτητή από την Αυστρία, ο οποίος ζήτησε από την εταιρεία να του παραδώσει όλες τις πληροφορίες που τον αφορούν.
Ο Σρεμς έλαβε τελικά ένα CD που περιείχε 1.222 σελίδες δεδομένων, όπως όμως κατήγγειλε ο ίδιος στην αρμόδια αρχή της χώρας του, υπήρχαν κι άλλες πληροφορίες στο όνομά του οι οποίες ουδέποτε αποκαλύφθηκαν.