Αντικειμενικά κριτήρια κατά τον έλεγχο 800.000 ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών από την… πόρτα των ελέγχων προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, επιστρατεύοντας παράλληλα δόσεις-«μινιόν» με πλαφόν 100 ευρώ τον μήνα για όσους εξοφλήσουν έως και σε 60 δόσεις ληξιπρόθεσμα χρέη 42 δισ. ευρώ προς το Δημόσιο.
Αυτές οι διατάξεις έχουν περιληφθεί στo... προσχέδιο του πολυνομοσχεδίου το οποίο τίθεται προς έγκριση στην αυριανή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Με άλλες διατάξεις καθιερώνεται η δυνατότητα εξόφλησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε «είδος» για όσους φορολογούμενους θέλουν να πληρώσουν, αλλά δεν μπορούν λόγω έλλειψης ρευστότητας. Θα τους δίνεται η δυνατότητα να εκχωρήσουν στο Δημόσιο ακίνητά τους προκειμένου να «πατσίσουν» με τα ληξιπρόθεσμα χρέη τους.
Συγκεκριμένα, στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις με τις οποίες ορίζονται τα ακόλουθα:
1. Ληξιπρόθεσμα. Όσοι έχουν βεβαιωμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εφορίες και τελωνεία έως τις 31 Ιανουαρίου 2012 μπορούν έως αυτήν την ημερομηνία να υποβάλουν αίτηση ρύθμισης:
· Εφάπαξ με απαλλαγή κατά ποσοστό 100% των προσαυξήσεων.
· Σε 2 έως 12 μηνιαίες δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων κατά 90%.
· Σε 13 έως 24 δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων κατά 75%.
· Σε 25 έως 36 δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων κατά 60%.
· Σε 37 έως 48 δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων κατά 45%.
· Σε 49 έως 60 μηνιαίες δόσεις με διαγραφή προσαυξήσεων κατά 25%.
2. Εξόφληση με εμπράγματα δικαιώματα. Όσοι φορολογούμενοι θέλουν να εξοφλήσουν, στερούνται όμως ρευστότητα και λόγω κρίσης δεν μπορούν να πουλήσουν ακίνητα για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους προς το Δημόσιο, θα μπορούν να δώσουν στην εφορία ένα σπίτι, ένα οικόπεδο ή γενικότερα εμπράγματα δικαιώματα (επικαρπία, ψιλή ή πλήρη κυριότητα) επί ακινήτων.
Αυτό σημαίνει ότι, εάν ένας φορολογούμενος χρωστά στο Δημόσιο π.χ. 100.000 ευρώ, αλλά δεν έχει μετρητά για να εξοφλήσει, μπορεί να μεταβιβάσει ένα ακίνητο αντικειμενικής αξίας 100.000 ευρώ και να «πατσίσει».
3. Εισπρακτικές εταιρείες. Το Δημόσιο και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας καθώς και τα ασφαλιστικά ταμεία και οργανισμοί δύνανται να αναθέτουν σε εισπρακτικές εταιρείες ή κοινοπραξίες αυτών την ενημέρωση των οφειλετών τους για τις οφειλές και για τα τυχόν προγράμματα ρυθμίσεων ή αποπληρωμής των οφειλών αυτών.
4. Αντικειμενικά κριτήρια. Κατά τη διάρκεια ελέγχων, τα ακαθάριστα έσοδα, τα φορολογητέα κέρδη και ο οφειλόμενος ΦΠΑ θα προσδιορίζονται λαμβάνοντας υπ’ όψιν το ύψος των τραπεζικών καταθέσεων, τις δαπάνες σε μετρητά, τη σχέση της τιμής πώλησης των διαφόρων αγαθών έναντι του συνολικού τζίρου, στοιχεία ανάλυσης ρευστότητας αλλά και πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών ή και τρίτοι (π.χ. μπορούν να αξιοποιούνται στοιχεία από υποθηκοφυλακεία, δικηγορικά ή συμβολαιογραφικά γραφεία κ.λπ.).
Ο έλεγχος μπορεί να διενεργείται όχι μόνο στην επαγγελματική εγκατάσταση, αλλά κι από το γραφείο του ελεγκτή, όπου ο προϊστάμενος της ελεγκτικής μονάδας θα υποχρεούται -πριν εκδώσει την πράξη υπολογισμού του φόρου- να καλέσει τον υπόχρεο σε ακρόαση. Ο φορολογούμενος κατά την ακρόαση μπορεί να επικαλεστεί οποιοδήποτε στοιχείο για να προβεί σε ανταπόδειξη.
5. Πτωχευτικός Κώδικας. Η συζήτηση αίτησης για κήρυξη πτώχευσης είναι απαράδεκτη εάν το αργότερο σε 20 ημέρες από την κατάθεσή της στο δικαστήριο δεν κοινοποιηθεί αντίγραφο στη Δ.Ο.Υ. (καθώς και στη διοίκηση του ΙΚΑ ΕΤΑΜ) εκείνου του οποίου ζητείται η πτώχευση. Ο προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. ή του τελωνείου αποστέλλει στον γραμματέα των πτωχεύσεων αναγγελία των βεβαιωμένων απαιτήσεων του Δημοσίου.
Στο πολυνομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων που αφορούν τα φορτηγά και τους δικηγόρους, ρυθμίζονται θέματα Ενιαίου Συστήματος Πληρωμών στο Δημόσιο, χρεών - δανειοδότησης και αναχρηματοδότησης δήμων, ενώ καταργούνται και περιττές επιδόσεις κατασχετηρίων σε περιπτώσεις πλειστηριασμών