Νέα καθυστέρηση σημειώνεται στη δημοσιοποίηση του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση των ταξί, καθώς το...πρωθυπουργικό γραφείο ζήτησε από τον υπουργό Υποδομών, κ. Μ. Βορίδη να το φέρει πρώτα προς συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο, προτού αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση στο ιστότοπο της κυβέρνησης, opengov.gr.
Έτσι, εν όψει των εκλογών, η αγωνία των αυτοκινητιστών κορυφώνεται, αφού οι ιδιοκτήτες ταξί γνωρίζουν ότι, εάν δεν επιταχυνθεί η κατάθεση και η συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Βουλή, τότε ενδέχεται το υπουργείο να μην προλάβει την ψήφισή του έως τις κάλπες και να μείνει σύσσωμος ο κλάδος με ένα μείζον νομικό κενό.
Και αυτό διότι έχει εκπνεύσει η διετής απαγόρευση έκδοσης νέων αδειών, η οποία εφαρμόζεται επί του ισχύοντος «νόμου Βερελή» με υπουργικές αποφάσεις. Έτσι, τυπικά τουλάχιστον, από 1ης Ιανουαρίου κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να αιτηθεί την έκδοση άδειας ταξί στις περιφέρειες, οι οποίοι οφείλουν να απαντήσουν σχετικά εντός διμήνου.
Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Τρόικα δεν έχει απαντήσει ακόμη με τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου, παρότι το έχει στα χέρια της περίπου έναν μήνα. Είναι ενδεικτικό ότι ο κ. Βορίδης ζήτησε με επιστολή του προς τους ελεγκτές να επισπεύσουν, προκειμένου το νομοσχέδιο να πάρει τον δρόμο του.
Πηγές κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο καταργεί τον περιορισμό κατοχής έως και δύο άδειες κατ' άτομο, αριθμός που απελευθερώνεται. Ωστόσο, για την δημιουργία εταιριών, που θα συγκεντρώνουν πάνω από πέντε άδειες ταξί, θα προβλέπεται η δημιουργία μεταφορικών υποδομών, όπως εγκαταστάσεις κτλ. Ευνοούνται, δηλαδή, μικροί επιχειρηματικοί σχηματισμοί, αλλά και η συγκέντρωση αδειών, καθώς οι τιμές τους στην αγορά είναι εξαιρετικά χαμηλές αυτην την περίοδο.
Ωστόσο, εάν εφαρμοστούν τα - κατά πληροφορίες- προβλεπόμενα στο σχέδιο νόμου, καμία άδεια ταξί δεν θα εκδοθεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ και στην υπόλοιπη χώρα θα εφαρμοστούν περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά και οικονομικά κριτήρια στην έκδοση νέων αδειών, που θα οδηγήσουν σε ισχνή αδειοδότηση νέων ταξί.
Παράλληλα, ακόμη και τα ειδικής μίσθωσης ταξί (επτά ή εννέα θέσεων), τα οποία θα παρέχουν υπηρεσίες χωρίς ταξίμετρο, θα προέρχονται από τις ήδη υπάρχουσες άδειες. Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα νομιμοποιηθεί η μεταβίβαση των αδειών, η οποία έως και σήμερα γίνεται «μαύρα», και θα φορολογείται ως εμπορική πράξη με φόρο 20%.
Έτσι, εν όψει των εκλογών, η αγωνία των αυτοκινητιστών κορυφώνεται, αφού οι ιδιοκτήτες ταξί γνωρίζουν ότι, εάν δεν επιταχυνθεί η κατάθεση και η συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Βουλή, τότε ενδέχεται το υπουργείο να μην προλάβει την ψήφισή του έως τις κάλπες και να μείνει σύσσωμος ο κλάδος με ένα μείζον νομικό κενό.
Και αυτό διότι έχει εκπνεύσει η διετής απαγόρευση έκδοσης νέων αδειών, η οποία εφαρμόζεται επί του ισχύοντος «νόμου Βερελή» με υπουργικές αποφάσεις. Έτσι, τυπικά τουλάχιστον, από 1ης Ιανουαρίου κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να αιτηθεί την έκδοση άδειας ταξί στις περιφέρειες, οι οποίοι οφείλουν να απαντήσουν σχετικά εντός διμήνου.
Παράλληλα, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η Τρόικα δεν έχει απαντήσει ακόμη με τις παρατηρήσεις της επί του νομοσχεδίου, παρότι το έχει στα χέρια της περίπου έναν μήνα. Είναι ενδεικτικό ότι ο κ. Βορίδης ζήτησε με επιστολή του προς τους ελεγκτές να επισπεύσουν, προκειμένου το νομοσχέδιο να πάρει τον δρόμο του.
Πηγές κοντά στην υπόθεση αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο καταργεί τον περιορισμό κατοχής έως και δύο άδειες κατ' άτομο, αριθμός που απελευθερώνεται. Ωστόσο, για την δημιουργία εταιριών, που θα συγκεντρώνουν πάνω από πέντε άδειες ταξί, θα προβλέπεται η δημιουργία μεταφορικών υποδομών, όπως εγκαταστάσεις κτλ. Ευνοούνται, δηλαδή, μικροί επιχειρηματικοί σχηματισμοί, αλλά και η συγκέντρωση αδειών, καθώς οι τιμές τους στην αγορά είναι εξαιρετικά χαμηλές αυτην την περίοδο.
Ωστόσο, εάν εφαρμοστούν τα - κατά πληροφορίες- προβλεπόμενα στο σχέδιο νόμου, καμία άδεια ταξί δεν θα εκδοθεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ενώ και στην υπόλοιπη χώρα θα εφαρμοστούν περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά και οικονομικά κριτήρια στην έκδοση νέων αδειών, που θα οδηγήσουν σε ισχνή αδειοδότηση νέων ταξί.
Παράλληλα, ακόμη και τα ειδικής μίσθωσης ταξί (επτά ή εννέα θέσεων), τα οποία θα παρέχουν υπηρεσίες χωρίς ταξίμετρο, θα προέρχονται από τις ήδη υπάρχουσες άδειες. Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα νομιμοποιηθεί η μεταβίβαση των αδειών, η οποία έως και σήμερα γίνεται «μαύρα», και θα φορολογείται ως εμπορική πράξη με φόρο 20%.