Είναι δυνατόν την κατάσβεση των πυρκαγιών στα ελληνικά δάση, το ερχόμενο καλοκαίρι, να αναλάβουν εξ ολοκλήρου... τουρκικά ελικόπτερα; Μπορεί για πολλούς μήνες ελικόπτερα από την...Τουρκία να «σαρώνουν» τον ελληνικό εναέριο χώρο, να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλες τις κρίσιμες εγκαταστάσεις και να αποτελούν τον μοναδικό αρωγό των ελλήνων πυροσβεστών;
Μπορεί το κύριο μέρος της προσπάθειας περιορισμού μεγάλων πυρκαγιών σε ελληνικά δάση να αφεθεί σε πτητικά μέσα και πιλότους από τη γειτονική χώρα; Προκειμένου να μην υπάρξει νέο οικονομικό σκάνδαλο, με την ενοικίαση των πυροσβεστικών εναέριων μέσων, μπορεί να φθάσουμε στο σημείο να πετούν στους ελληνικούς ουρανούς τουρκικά ελικόπτερα και μόνο;
Τα ερωτήματα αυτά απασχολούν τους επιτελείς της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που ασχολούνται με τη διαδικασία ενοικίασης 12 πυροσβεστικών ελικόπτερων - πέντε βαρέως και επτά μεσαίου τύπου - κόστους περίπου 20 εκατ. ευρώ, για την ερχόμενη καλοκαιρινή περίοδο και όχι μόνο. Και αυτό αφού, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί, «θεωρείται πιθανόν τον σχετικό διαγωνισμό, που πραγματοποιεί ανεξάρτητος νατοϊκός φορέας, να κερδίσει τουρκική εταιρεία ενοικίασης ελικοπτέρων η οποία πληρεί τα αντικειμενικά κριτήρια που έχουν τεθεί».
Το ενδεχόμενο αυτό έχει σημάνει συναγερμό στα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, που προσπαθούν αποφύγουν αυτή την επιλογή. Και όλα αυτά μετά τις αποκαλύψεις ότι πολλοί εμπρησμοί ελληνικών δασών τις τελευταίες δεκαετίες φέρεται να είναι έργο τούρκων ιδιωτών.
Την τελευταία διετία διεξάγεται μεγάλη δικαστική έρευνα για την ενοικίαση των ελικοπτέρων που αναλάμβαναν το έργο της δασοπυρόσβεσης. Πολλοί υψηλόβαθμοι πολιτικοί παράγοντες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αλλά και ανώτατοι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής έχουν βρεθεί κατηγορούμενοι για ύποπτες και επιζήμιες συναλλαγές, με δύο κυρίως εταιρείες που ανελάμβαναν έναντι ιδιαίτερα υψηλού κόστους το έργο της δασοπυρόσβεσης.
Οπως χαρακτηριστικά έλεγε ανώτατο στέλεχος της Κατεχάκη, «κάθε χρόνο είχαμε και καταγγελίες για σκάνδαλο σχετικά με τα πυροσβεστικά ελικόπτερα. Ασκούνταν τρομακτικές πιέσεις, υπήρχαν ύποπτες συνεννοήσεις και όποιος ασχολείτο με αυτή την υπόθεση είχε βρεθεί... μπλεγμένος. Αυτό κάποτε έπρεπε να τελειώσει».
Ετσι λοιπόν οι επιτελείς της Κατεχάκη ανέθεσαν τον σχετικό διαγωνισμό να διεξάγει ο ανεξάρτητος φορέας NAMSA (ΝΑΤΟ Maintance and Suplly Agence) ο οποίος ασχολείται με σχετικές στρατιωτικές διαδικασίες. Προκειμένου, όπως έλεγαν, «ο διαγωνισμός να είναι αδιάβλητος, να μη διατυπωθεί καμία υπόνοια για εμπλοκή ελλήνων υπηρεσιακών παραγόντων και να ησυχάσουμε από τα διαδοχικά σκάνδαλα με τις ενοικιάσεις ελικοπτέρων. Η ΝΑΜSA θα θέσει, σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, αντικειμενικά κριτήρια επιλογής και ό,τι πει θα κάνουμε».
Ωστόσο κανείς δεν είχε σκεφτεί ότι αυτή η «αποστασιοποιημένη από τα ελληνικά δρώμενα» έρευνα περιέκλειε τον κίνδυνο τον διαγωνισμό να κερδίσει τουρκική εταιρεία.
Η NAMSA αριθμεί περίπου 1.400 υπαλλήλους από όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ, έχει έδρα στο Λουξεμβούργο και διοικητής της είναι πρώην έλληνας στρατιωτικός. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την αρχική φάση του διαγωνισμού εξεδήλωσαν ενδιαφέρον 54 εταιρείες από πολλές χώρες, ενώ στη δεύτερη φάση ο αριθμός αυτός περιορίστηκε σε επτά.
Η διαδικασία επιλογής αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο, όμως ήδη στους υψηλόβαθμους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που συνεργάζονται με την ΝΑΜSA έχει περιέλθει η πληροφορία ότι «ένα από τα μεγάλα φαβορί για να κερδίσουν τον διαγωνισμό με αυτά τα αντικειμενικά, τεχνικού τύπου, νατοϊκά κριτήρια είναι τουρκική εταιρεία που έχει ιδρυθεί το 1975 από το τουρκικό στρατιωτικό ίδρυμα και έχει έδρα στην Αγκυρα. Η προσφορά είναι εξαιρετική από πλευράς τεχνικής υποστήριξης, ενώ μας κάνουν και καλή τιμή. Η ίδια εταιρεία είχε επιχειρήσει το 2007 να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για την προμήθεια μη επανδρωμένων σκαφών από το Λιμενικό για την επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων. Τότε όμως η σχετική διαδικασία είχε σταματήσει μετά επαίνων για προφανείς εθνικούς λόγους».
Τώρα όμως το κέντρο αποφάσεων είναι στο Λουξεμβούργο... Οι επιτελείς της Πυροσβεστικής, σε συνεννόηση με τη λεωφόρο Κατεχάκη, αναζητούν τις τελευταίες ημέρες «φόρμουλα» προκειμένου να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο συμμετοχής της τουρκικής εταιρείας στην ελληνική δασοπυρόσβεση. Τα «αντικειμενικά κριτήρια της NAMSA» κοντεύουν να γίνουν μπούμερανγκ για τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Οι αρμόδιοι αξιωματούχοι αναζητούν σε συνεννόηση με τα στελέχη του ΝΑΤΟ έναν τρόπο «απόρριψης» της τουρκικής πρότασης, ενώ εξετάζουν και το ενδεχόμενο «να μη δεχτούν τελικά την επιλογή της NAMSA». Στην τελευταία βεβαίως περίπτωση θα ελλοχεύει ο κίνδυνος να είναι πολύ μικρά τα χρονικά περιθώρια για ενοικίαση πυροσβεστικών ελικοπτέρων, με επαχθείς οικονομικούς όρους και ακολουθώντας διαδικασίες που γέννησαν και τα προηγούμενα καλοκαίρια υπόνοιες σκανδάλου.
«Το Βήμα» επικοινώνησε τα τελευταία 24ωρα με υψηλόβαθμα στελέχη που ανέφεραν ότι «προσπαθούμε για το καλύτερο. Εχουν γνώση οι φύλακες και προσπαθούμε να εξαϋλώσουμε αυτόν τον μεγάλο κίνδυνο».
Πηγή Το Βήμα
Μπορεί το κύριο μέρος της προσπάθειας περιορισμού μεγάλων πυρκαγιών σε ελληνικά δάση να αφεθεί σε πτητικά μέσα και πιλότους από τη γειτονική χώρα; Προκειμένου να μην υπάρξει νέο οικονομικό σκάνδαλο, με την ενοικίαση των πυροσβεστικών εναέριων μέσων, μπορεί να φθάσουμε στο σημείο να πετούν στους ελληνικούς ουρανούς τουρκικά ελικόπτερα και μόνο;
Τα ερωτήματα αυτά απασχολούν τους επιτελείς της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που ασχολούνται με τη διαδικασία ενοικίασης 12 πυροσβεστικών ελικόπτερων - πέντε βαρέως και επτά μεσαίου τύπου - κόστους περίπου 20 εκατ. ευρώ, για την ερχόμενη καλοκαιρινή περίοδο και όχι μόνο. Και αυτό αφού, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν συγκεντρωθεί, «θεωρείται πιθανόν τον σχετικό διαγωνισμό, που πραγματοποιεί ανεξάρτητος νατοϊκός φορέας, να κερδίσει τουρκική εταιρεία ενοικίασης ελικοπτέρων η οποία πληρεί τα αντικειμενικά κριτήρια που έχουν τεθεί».
Το ενδεχόμενο αυτό έχει σημάνει συναγερμό στα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, που προσπαθούν αποφύγουν αυτή την επιλογή. Και όλα αυτά μετά τις αποκαλύψεις ότι πολλοί εμπρησμοί ελληνικών δασών τις τελευταίες δεκαετίες φέρεται να είναι έργο τούρκων ιδιωτών.
Την τελευταία διετία διεξάγεται μεγάλη δικαστική έρευνα για την ενοικίαση των ελικοπτέρων που αναλάμβαναν το έργο της δασοπυρόσβεσης. Πολλοί υψηλόβαθμοι πολιτικοί παράγοντες του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αλλά και ανώτατοι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής έχουν βρεθεί κατηγορούμενοι για ύποπτες και επιζήμιες συναλλαγές, με δύο κυρίως εταιρείες που ανελάμβαναν έναντι ιδιαίτερα υψηλού κόστους το έργο της δασοπυρόσβεσης.
Οπως χαρακτηριστικά έλεγε ανώτατο στέλεχος της Κατεχάκη, «κάθε χρόνο είχαμε και καταγγελίες για σκάνδαλο σχετικά με τα πυροσβεστικά ελικόπτερα. Ασκούνταν τρομακτικές πιέσεις, υπήρχαν ύποπτες συνεννοήσεις και όποιος ασχολείτο με αυτή την υπόθεση είχε βρεθεί... μπλεγμένος. Αυτό κάποτε έπρεπε να τελειώσει».
Ετσι λοιπόν οι επιτελείς της Κατεχάκη ανέθεσαν τον σχετικό διαγωνισμό να διεξάγει ο ανεξάρτητος φορέας NAMSA (ΝΑΤΟ Maintance and Suplly Agence) ο οποίος ασχολείται με σχετικές στρατιωτικές διαδικασίες. Προκειμένου, όπως έλεγαν, «ο διαγωνισμός να είναι αδιάβλητος, να μη διατυπωθεί καμία υπόνοια για εμπλοκή ελλήνων υπηρεσιακών παραγόντων και να ησυχάσουμε από τα διαδοχικά σκάνδαλα με τις ενοικιάσεις ελικοπτέρων. Η ΝΑΜSA θα θέσει, σε συνεννόηση με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, αντικειμενικά κριτήρια επιλογής και ό,τι πει θα κάνουμε».
Ωστόσο κανείς δεν είχε σκεφτεί ότι αυτή η «αποστασιοποιημένη από τα ελληνικά δρώμενα» έρευνα περιέκλειε τον κίνδυνο τον διαγωνισμό να κερδίσει τουρκική εταιρεία.
Η NAMSA αριθμεί περίπου 1.400 υπαλλήλους από όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ, έχει έδρα στο Λουξεμβούργο και διοικητής της είναι πρώην έλληνας στρατιωτικός. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την αρχική φάση του διαγωνισμού εξεδήλωσαν ενδιαφέρον 54 εταιρείες από πολλές χώρες, ενώ στη δεύτερη φάση ο αριθμός αυτός περιορίστηκε σε επτά.
Η διαδικασία επιλογής αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο, όμως ήδη στους υψηλόβαθμους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που συνεργάζονται με την ΝΑΜSA έχει περιέλθει η πληροφορία ότι «ένα από τα μεγάλα φαβορί για να κερδίσουν τον διαγωνισμό με αυτά τα αντικειμενικά, τεχνικού τύπου, νατοϊκά κριτήρια είναι τουρκική εταιρεία που έχει ιδρυθεί το 1975 από το τουρκικό στρατιωτικό ίδρυμα και έχει έδρα στην Αγκυρα. Η προσφορά είναι εξαιρετική από πλευράς τεχνικής υποστήριξης, ενώ μας κάνουν και καλή τιμή. Η ίδια εταιρεία είχε επιχειρήσει το 2007 να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για την προμήθεια μη επανδρωμένων σκαφών από το Λιμενικό για την επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων. Τότε όμως η σχετική διαδικασία είχε σταματήσει μετά επαίνων για προφανείς εθνικούς λόγους».
Τώρα όμως το κέντρο αποφάσεων είναι στο Λουξεμβούργο... Οι επιτελείς της Πυροσβεστικής, σε συνεννόηση με τη λεωφόρο Κατεχάκη, αναζητούν τις τελευταίες ημέρες «φόρμουλα» προκειμένου να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο συμμετοχής της τουρκικής εταιρείας στην ελληνική δασοπυρόσβεση. Τα «αντικειμενικά κριτήρια της NAMSA» κοντεύουν να γίνουν μπούμερανγκ για τη συγκεκριμένη διαδικασία.
Οι αρμόδιοι αξιωματούχοι αναζητούν σε συνεννόηση με τα στελέχη του ΝΑΤΟ έναν τρόπο «απόρριψης» της τουρκικής πρότασης, ενώ εξετάζουν και το ενδεχόμενο «να μη δεχτούν τελικά την επιλογή της NAMSA». Στην τελευταία βεβαίως περίπτωση θα ελλοχεύει ο κίνδυνος να είναι πολύ μικρά τα χρονικά περιθώρια για ενοικίαση πυροσβεστικών ελικοπτέρων, με επαχθείς οικονομικούς όρους και ακολουθώντας διαδικασίες που γέννησαν και τα προηγούμενα καλοκαίρια υπόνοιες σκανδάλου.
«Το Βήμα» επικοινώνησε τα τελευταία 24ωρα με υψηλόβαθμα στελέχη που ανέφεραν ότι «προσπαθούμε για το καλύτερο. Εχουν γνώση οι φύλακες και προσπαθούμε να εξαϋλώσουμε αυτόν τον μεγάλο κίνδυνο».
Πηγή Το Βήμα