Ραγδαία αλλαγή παρατηρείται στη συμπεριφορά των καταναλωτών, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν πιο εντατικά ψηφιακές συσκευές και πλατφόρμες.
Η αλλαγή αυτή εντείνεται και στη χώρα μας, αφού ολοένα και περισσότεροι μεταβάλλουν τις αγοραστικές τους συνήθειες χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο, στο οποίο δραστηριοποιούνται πολλές πλέον... ελληνικές επιχειρήσεις για την πώληση των προϊόντων/υπηρεσιών τους.
Από την άλλη πλευρά στις ΗΠΑ, την μεγαλύτερη διαδικτυακή αγορά του κόσμου, όπως επισημαίνει η νέα έρευνα της McKinsey, καταγράφεται μια μεγάλη αύξηση της έντασης με την οποία οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ψηφιακές συσκευές και πλατφόρμες.
Σχεδόν το 50% των Αμερικανών καταναλωτών, είναι πλέον προχωρημένοι χρήστες των smartphones, των social media και άλλων εργαλείων και εφαρμογών παρουσιάζοντας αύξηση κατά 32 ποσοστιαίες μονάδες από το 2008.
Η μελέτη περιέλαβε τις ψηφιακές συνήθειες των καταναλωτών, μέσα από μια σειρά ερευνών που καλύπτουν πάνω από 100.000 συμμετέχοντες, σε όλη τη βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία. Τα ευρήματα που προέκυψαν για το 2010, υπογραμμίζουν την ανάπτυξη των προηγμένων multidigital και rich-media κατηγοριών.
Οι άνθρωποι στις ΗΠΑ που είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες χαρακτηρίζονται ως «τοξικομανείς των ψηφιακών μέσων». Οι νεότεροι σε ηλικία άνδρες χρησιμοποιούν περισσότερο χρόνο στην «ψηφιακή επικοινωνία» μέσω των κοινωνικών δικτύων από τις γυναίκες, ενώ υπάρχουν και αυτοί που χρησιμοποιούν το διαδικτυακό βίντεο (video digerati).
Εν τω μεταξύ, παρατηρείται πτώση στις κατηγορίες που επικεντρώνονται σε ένα είδος ψηφιακής χρήσης (όπως το e-mail ή τα παιχνίδια), καθώς όσοι χρησιμοποιούν μόνο αυτά είναι μάλλον επιφανειακοί χρήστες. Οι αλλαγές αυτές οδηγούν σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα για τον τρόπο χρήσης των ψηφιακών συσκευών.
Τα κοινωνικά δίκτυα ως κύριες πύλες επικοινωνίας
Τα κοινωνικά δίκτυα, ιδιαίτερα το Facebook, εμφανίζονται ως οι κυρίαρχοι ψηφιακοί δίαυλοι επικοινωνίας. Για τα άτομα ηλικίας 34 ετών και κάτω, τα κοινωνικά δίκτυα είναι ήδη το προτιμώμενο κανάλι χρήσης (σε λεπτά της ώρας ανά ημέρα), εκτοπίζοντας τα e-mails, τα SMS και τις τηλεφωνικές κλήσεις.
Η χρήση των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται ταχύτατα μεταξύ όλων των τμημάτων του πληθυσμού, όπως δείχνει η έρευνα, έχει δε διπλασιαστεί μεταξύ των ατόμων ηλικίας 55 ετών και άνω.
Τα εν λόγω δίκτυα, επίσης, γίνονται όλο και περισσότερο πύλες πληροφοριών, για όσους αναζητούν στοιχεία, όπως βίντεο, φωτογραφίες και περιεχόμενο που δημοσιεύεται από τους διαδικτυακούς τους φίλους.
Στην πρόσφατη έρευνα, το 33% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα για περιηγηθούν στο παγκόσμιο ιστό.
Ενώ οι μηχανές αναζήτησης συνεχίζουν να αποτελούν τον κύριο τρόπο πρόσβασης σε online περιεχόμενο, η χρήση των κοινωνικών δικτύων αυξάνεται. Αλλά, καθώς οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σε αυτά, οι αποφάσεις που λαμβάνουν σχετικά με τι θα αγοράσουν, συχνά αντικατοπτρίζουν τις αλληλεπιδράσεις με τους φίλους τους και άλλους που τους επηρεάζουν.
Οι μεγάλες επιχειρήσεις ανταποκρίνονται προσαρμόζοντας τις στρατηγικές τους στο μάρκετινγκ, για να επιτύχουν ολοένα μεγαλύτερη δικτύωση με τους καταναλωτές, και χρησιμοποιώντας τακτικές που περιλαμβάνουν την αφήγηση ιστοριών και word-of-mouth επικοινωνία.
Τα smartphones ως πολυεργαλεία
Νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, φαίνεται πως αναδεικνύονται, από τη χρήση των smartphones ως πολυεργαλείων για τους «ψηφιακούς junkies» όπως δείχνουν τα ευρήματα από την έρευνα της McKinsey, για την εντεινόμενη αύξηση της χρήσης των ψηφιακών συσκευών.
Όπως φαίνεται η χρήση και επεξεργαστική ισχύ των smartphones αυξάνεται και σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ταχύτητα των 3G και 4G data networks, οι φορητές συσκευές εισβάλλουν σε τομείς αποκλειστικής χρήσης, όπως οι κονσόλες παιχνιδιών, οι media players και οι υπολογιστές.
Τα smartphones όμως, γίνονται επίσης οι συσκευές επιλογής των χρηστών για αποστολή e-mails και περιήγηση στο web, καθώς και για την έρευνα προϊόντων. Όπως δείχνει η έρευνα, το ένα τρίτο των ιδιοκτητών smartphones, προτιμούν να τα χρησιμοποιούν για περιήγηση στο διαδίκτυο, ή για την αποστολή e-mails, ακόμα και όταν βρίσκονται κοντά σε έναν υπολογιστή.
Κατά τα τελευταία δύο χρόνια οι χρήστες του iPhone, έχουν χρησιμοποιήσει 45% περισσότερο χρόνο για την αποστολή e-mails από τα κινητά τους τηλέφωνα και 15% λιγότερο χρόνο για αποστολή e-mails από τον υπολογιστή τους. Ενώ, περισσότερο από το 60% των χρηστών smartphones, θα εξέταζαν την αγορά προϊόντων μέσω αυτών, ή το έχουν ήδη πράξει.
Όσο η δύναμη και η λειτουργικότητα των συσκευών αυξάνεται, τόσο θα βελτιώνονται και οι δυνατότητες των επιχειρήσεων να κερδίσουν χρήματα από τις κινητές πλατφόρμες. Όπως διαπιστώθηκε για παράδειγμα, οι χρήστες των smartphones, είναι ήδη πιο συνηθισμένοι να πληρώνουν για ψηφιακό περιεχόμενο και υπηρεσίες, από ότι οι παραδοσιακοί χρήστες του διαδικτύου μέσω υπολογιστών.
Τα τρία τέταρτα των χρηστών iPhone, για παράδειγμα, πληρώνουν για μία ή περισσότερες εφαρμογές κάθε μήνα.
Δεδομένου ότι τα περισσότερα προϊόντα διανέμονται μέσω των κινητών καναλιών, ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός θα αυξήσει τη σημασία του σχεδιασμού, την ευκολία χρήσης, και τις νέες κινητές επιλογές πληρωμής. Τα ευρήματα αυτά, είναι πολύ καλή είδηση για τους παρόχους υπηρεσιών και περιεχομένου, που αναρωτιούνται αν οι mobile λύσεις θα τους προσφέρουν πραγματικές αποδόσεις.
Τα internet video, ανταγωνίζονται την παραδοσιακή τηλεόραση
Όσο οι ψηφιακές πλατφόρμες πολλαπλασιάζονται, τόσο οι συνήθειες των καταναλωτών που παρακολουθούν βίντεο θα συνεχίζουν να αλλάζουν. Μεταξύ των συμμετεχόντων στην έρευνα, το 69% βλέπει σήμερα βίντεο μέσω του υπολογιστή τους, και το 33% μέσω των smartphones.
Ενώ, το 24% βλέπει περιεχόμενο διαδικτύου από την τηλεόρασή του, ποσοστό που έχει τριπλασιαστεί τα τελευταία δύο χρόνια, που προσφέρεται και πολλαπλασιάζεται η δυνατότητα πρόσβασης στο Internet μέσω των game consoles, DVD players, DVRs, και της τηλεόρασης.
Παρά το γεγονός ότι αυτοί οι χρήστες, έχουν μιάμιση φορά περισσότερες πιθανότητες από τους υπόλοιπους να ακυρώσουν τη συμμετοχή τους στη συνδρομητική τηλεόραση, ωστόσο μόνο το ένα τέταρτο από αυτούς είναι ικανοποιημένοι από αυτή την εμπειρία. Το γεγονός αυτό, ανοίγει την πόρτα σε νέους τομείς ανταγωνισμού και καινοτομίας.
Για παράδειγμα, κάποια συνδρομητικά κανάλια, έχουν αρχίσει να προσφέρουν στους καταναλωτές τα προγράμματα τους σε δισκέτες και φορητές συσκευές.
Εν τω μεταξύ, οι πάροχοι αναζήτησης στο διαδίκτυο και βίντεο, βλέπουν να δημιουργούνται ευκαιρίες, για υπηρεσίες που βοηθούν τους καταναλωτές να περιηγηθούν στον κατακερματισμένο τομέα των online βίντεο, ένα ρόλο παρόμοιο με εκείνο των παραδοσιακών τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Οι διαφημιστές, πρέπει να εμπλουτίσουν τα marketing plan τους, έτσι ώστε να αντικατοπτρίζουν αυτή τη νέα συμπεριφορά προβολής βίντεο και να γίνουν πιο δημιουργικοί, σχετικά με τη στόχευση του κοινού των χρηστών, που μετατοπίζονται χρονικά και διασπάται η προσοχή τους μεταξύ των διαφόρων πλατφόρμων. Παρόμοια διάσπαση της ψηφιακής προσοχής έχει παρατηρηθεί και σε άλλες βασικές πλατφόρμες, όπως τα παιχνίδια, οι ηλεκτρονικές εκδόσεις και η μουσική.
Η ψηφιακή επανάσταση, όπως λένε οι ειδικοί, βρίσκεται ακόμα στην αρχή, και θα συνεχίσει να βρίσκεται μπροστά μας, σε κάθε προσπάθεια αλληλεπίδρασης, ψυχαγωγίας, αγοράς και εργασίας που κάνουμε..
Π.Τσαγκαράκης