Ασαφές παραμένει το μέλλον της ΔΕΘ και της Helexpo, καθώς γύρω από τις κυβερνητικές προθέσεις για το θέμα καταγράφεται ένα πρωτοφανές κομφούζιο. Μια πολυφωνία που χωρίς υπερβολή μπορεί να χαρακτηριστεί κακοφωνία.
Ενας «πύργος της Βαβέλ» στη σκιά του… Λευκού Πύργου.
Η πρωτοβουλία του... υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης να εντάξει την τριπλή και εξπρές συγχώνευση ΔΕΘ ΑΕ - Helexpo ΑΕ - ΟΠΕ σε ένα νέο οργανισμό με την επωνυμία «Ελληνικός Οργανισμός Εκθέσεων και Ανάπτυξης Εξαγωγών ΑΕ» στο νομοσχέδιο για τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις δημόσιων φορέων, η διαβούλευση του οποίου ολοκληρώνεται αύριο, προκάλεσε αρχικά έκπληξη και αμέσως μετά οργή στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στους παραγωγικούς φορείς της πόλης, αλλά και στον ίδιο τον υπουργό Μακεδονίας - Θράκης. Ο Θόδωρος Καράογλου έπεσε από τα σύννεφα, αφού ήταν αυτός που σε συνεννόηση με το Μέγαρο Μαξίμου είχε «ομαδοποιήσει» τις προτάσεις των παραγωγικών φορέων της Θεσσαλονίκης. Είχε, μάλιστα, προχωρήσει στη σύνταξη νομοσχεδίου, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία δύο νομικών προσώπων, που θα εδρεύουν στη Θεσσαλονίκη. Της «ΔΕΘ - Helexpo», που θα ασχολείται με τη διοργάνωση εκθέσεων και θα αναλάβει και το εκθεσιακό έργο του ΟΠΕ, και του «Εθνικού Φορέα Εξωστρέφειας», που θα χαράσσει εξαγωγική πολιτική και θα πραγματοποιεί ενέργειες για την τόνωση της εξωστρέφειας της χώρας.
Με αυτά τα δεδομένα ο ισχυρισμός του κ. Καράογλου ότι στην τελική του μορφή το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα θα προβλέπει τις ρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί και ο ίδιος έχει προωθήσει, πιθανόν να έχει κάποια βάση, αν και πηγές στο περιβάλλον του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Αντώνη Μανιτάκη, επιμένουν ότι «η διάταξη δεν αλλάζει».
Επιστολή από ΕΒΕΘ
Μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου Μανιτάκη ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μπακατσέλος, έστειλε εκ νέου τις θέσεις του ΕΒΕΘ στο σύνολο των κυβερνητικών παραγόντων που εμπλέκονται στο θέμα. Μαζί με μια συνοδευτική επιστολή στην οποία επισημαίνει ότι στη σύνταξη του νομοσχεδίου «ουδαμώς ελήφθησαν υπόψη οι απόψεις του ΕΒΕΘ, οι οποίες σας είχαν κατατεθεί σε προηγούμενο στάδιο συζητήσεων» και υπενθυμίζει ότι υπήρξαν διαβεβαιώσεις ότι αυτές οι θέσεις είχαν γίνει κατανοητές και επρόκειτο να ληφθούν σοβαρά υπόψη. «Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι οι επιδιωκόμενοι σκοποί της υπό σύσταση εταιρίας δεν θα μπορέσουν σε καμία περίπτωση να επιτελεσθούν, χωρίς να προκληθούν τα δυσμενή παρεπόμενα, που ήδη επισημάναμε», υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, ο οποίος εκτιμά ότι αν ισχύσουν οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, είναι ορατός ο κίνδυνος πλήρους απαξίωσης της ΔΕΘ και της Helexpo. «Οφείλουμε ιδιαίτερα να τονίσουμε το διαγραφόμενο κίνδυνο για τη συνέχιση των εκθεσιακών δραστηριοτήτων στη Θεσσαλονίκη, σε περίπτωση υπαγωγής αυτών στον προτεινόμενο φορέα, δε συμβιβάζεται η λειτουργία στον ίδιο φορέα δραστηριοτήτων που έχουν εμπορικό χαρακτήρα με αυτές που αποτελούν αποκλειστικά έργο προώθησης πολιτικής και παροχής δημόσιων αγαθών», σημειώνει ο Δημήτρης Μπακατσέλος.
Στρατηγική εξαγωγών
Τις εξελίξεις παρακολουθεί διακριτικά, αλλά με εύλογο ενδιαφέρον, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Δημήτρης Λακασάς, το όνομα του οποίου είχε ακουστεί για τη θέση του προέδρου του νέου φορέα. Σε επικοινωνία με τον «ΑτΚ» ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ δεν θέλησε να σχολιάσει τα θέματα της συγχώνευσης, αλλά επισήμανε ότι η θέση του Συνδέσμου, την οποία προσυπογράφει και προσωπικά, είναι ότι η χώρα πρέπει να αποκτήσει νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό μοντέλο, αλλά και εθνική στρατηγική εξαγωγών. «Θα πρέπει να ανακτηθεί η χαμένη ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα εξωστρέφειας, αφού με μια εσωτερική αγορά που συρρικνώνεται διαρκώς, ο δρόμος προς τα έξω είναι αναπόφευκτος», επισημαίνει ο κ. Λακασάς, ο οποίος κωδικοποιεί ως ακολούθως τους βασικούς στρατηγικούς στόχους της εξαγωγικής πολιτικής της χώρας:
Πρώτον, η δημιουργία κουλτούρας εξωστρέφειας. Είναι επιτακτικό στην Ελλάδα να αλλάξουμε νοοτροπία και πρώτα απ' όλα να αποκτήσουν οι Ελληνες επίγνωση του «τι είναι εξωστρέφεια». Η σημερινή εξαγωγική επίδοση της ελληνικής οικονομίας, αν και αισθητά βελτιωμένη συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη, παραμένει χαμηλή σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν οφείλεται όμως στην έλλειψη γνώσης, αλλά είναι θέμα παιδείας.
Δεύτερον, το Brand Repositioning της Ελλάδας σε διεθνές επίπεδο. Οι Ελληνες εξαγωγείς καθημερινά βρίσκονται αντιμέτωποι με τη δυσπιστία των διεθνών αγορών. Πρέπει να γίνει από όλους μας αντιληπτό ότι υπάρχει τεράστια αναξιοποίητη υπεραξία γύρω από το brand «Ελλάδα», την οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε και να προβάλλουμε σωστά. Πρέπει ο καθένας μας και όλοι μαζί να γίνουμε πρεσβευτές της χώρας μας (brand ambassadors) στο εξωτερικό.
Τρίτον, η καθιέρωση του σλόγκαν «νέες εξαγωγικές επιχειρήσεις, νέα προϊόντα, νέες αγορές» ως επόμενος στρατηγικός στόχος είναι απαραίτητο να μπει άμεσα στην ελληνική κουλτούρα και νοοτροπία. Η Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών θα πρέπει να θέσει τις βάσεις και να δώσει τις σωστές ενισχύσεις έτσι ώστε όλο και περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις να ξεκινήσουν να εξάγουν μέρος της παραγωγής τους -«νέες εξαγωγικές επιχειρήσεις». Επιπλέον, για να έχουμε ανταγωνιστική παραγωγή πρέπει να επενδύσουμε σε καινοτόμους κλάδους και όχι απαρχαιωμένους - «νέα προϊόντα». Εχοντας μια ανταγωνιστική παραγωγή, μπορούμε να διεκδικήσουμε μερίδιο σε διεθνείς αγορές, εκτός από τις παραδοσιακές της ΕΕ 27 «νέες αγορές».
Τέταρτον, η μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με τη δραστική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα είναι η επόμενη προτεραιότητα που θα πρέπει να διευθετηθεί στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών. Ζητούμε επιτέλους την άρση των εξαγωγικών αντικινήτρων και των εν γένει επιχειρηματικών εμποδίων, τη δημιουργία ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την απλούστευση διαδικασιών ώστε να διεκπεραιώνονται στο μικρότερο δυνατό χρόνο και με το μικρότερο δυνατό κόστος, με στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Ενα μη αποτελεσματικό κράτος εκτοπίζει τις ιδιωτικές επενδύσεις και τις εξαγωγικές προσπάθειες, αυξάνει το κόστος δανεισμού και συμβάλλει στο εξωτερικό χρέος.
Πέμπτον, ο συντονισμός των εξαγωγικών δράσεων αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ, στην προσπάθεια μείωσης του κόστους και αύξησης της αποτελεσματικότητας, στην προσπάθεια ενίσχυσης της ελληνικής εξωστρέφειας και του ανοίγματος των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές.
Άρθρο: Γ.Μητράκης
Πηγή: Aγγελιοφόρος