Mε αφορμή το γνωστό βίντεο με τον αετό που αρπάζει το παιδάκι το οποίο αποδείχθηκε πλαστό,
ας δούμε παρακάτω μερικά απ΄τα γνωστότερα (και πιο αληθοφανή) βίντεο που έχουν κάνει το γύρο του διαδικτύου τα τελευταία χρόνια..
Όσοι από μας δεν κατάλαβαν με την πρώτη ματιά ότι το -περίφημο πλέον- βίντεο, στο οποίο εμφανίζεται ένας χρυσαετός να αρπάζει ένα παιδί σε κάποιο πάρκο στον Καναδά είναι... ψεύτικο, προφανώς δεν γνωρίζουμε καλά τι σημαίνει «viral video», ούτε και έχουμε σκεφτεί ποτέ ότι τα πανάκριβα ειδικά εφέ του Χόλιγουντ χρησιμοποιούνται και αλλού εκτός από τον κινηματογράφο.
Όμως, τα τελευταία χρόνια, με την ραγδαία πρόοδο των οικιακών υπολογιστικών συστημάτων, η δημιουργία πολύ πειστικών κλιπ CGI (computer-generated imagery, δηλαδή τεχνητή εικόνα που παράγεται από υπολογιστή) δεν είναι πλέον κάτι απαγορευτικά ακριβό.
Άλλωστε, αυτό ακριβώς είναι το «δόλωμα» που χρησιμοποιούν τα επαγγελματικά στούντιο που φτιάχνουν τα περισσότερα τέτοια βίντεο: επίτηδες χρησιμοποιούν κουνημένα βίντεο κακής ποιότητας που μοιάζουν τραβηγμένα από κινητό τηλέφωνο, ώστε ακόμα και ο δύσπιστος θεατής να σκεφτεί «αποκλείεται ένας ερασιτέχνης που τράβηξε ένα βίντεο με το κινητό του να έχει την δυνατότητα να κάνει τόσο προχωρημένα οπτικά εφέ».
Όμως, η παραγωγή έξυπνων και καλοσκηνοθετημένων viral video (viral= «ιογενής» δηλαδή «μεταδίδεται γρήγορα όπως ο ιός μεταδίδει μια μεταδοτική ασθένεια») είναι μια σοβαρή δουλειά, που αναλαμβάνουν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο, οι οποίες ξοδεύουν πολλά χρήματα και χρησιμοποιούν το ταλέντο ικανότατων δημιουργών ώστε να πετύχουν ένα πειστικό αποτέλεσμα με εκατομμύρια views, είτε για λογαριασμό κάποιου πελάτη τους, είτε για να διαφημίσουν τις δικές τους ικανότητες.
Το πρώτο τέτοιο παράδειγμα που αναμεταδόθηκε πάρα πολύ από sites και τηλεοπτικούς σταθμούς στην Ελλάδα στα τέλη του 2008, ήταν το εντυπωσιακό αλλά εντελώς «μαϊμού» βίντεο δραματικής προσγείωσης αεροσκάφους με ένα φτερό:
Άλλο ένα πιο πρόσφατο παράδειγμα: ο ολλανδός «άνθρωπος-πουλί» αποδείχθηκε ότι δεν λέγεται Jarno Smeets αλλά είναι ο σκηνοθέτης Floris Kaayk, ο οποίος θέλησε να διαφημίσει τη δημιουργικότητα και την ικανότητά του στα ειδικά εφέ σε πιθανούς μελλοντικούς πελάτες.
Δύο ακόμα παρόμοια ψεύτικα viral videos που στηρίζονται στην ίδια ιδέα: στο ένα, διαφημίζεται η μπύρα Budweiser:
ενώ στο δεύτερο καταγράφεται μια δήθεν απίστευτη μπαλιά του Roger Federer σε υποτιθέμενο γύρισμα για κανονική διαφήμιση της Gillette (και με 9,5 εκατομμύρια views, χωρίς να υπολογίσουμε τις αντιγραφές και αναμεταδόσεις, το ζητούμενο επετεύχθη με το παραπάνω):
Ένα ακόμα καλογυρισμένο ψεύτικο βίντεο στο οποίο ένας παράτολμος αθλητής γλιστρά μια πλαγιά, εκτοξεύεται και πέφτει σε μια πολύ μικρή πισίνα, αποδεικνύεται διαφήμιση της Microsoft:
Και κάτι λίγο πιο αστείο για το τελείωμα: ο σύγχρονος Ιησούς περπατά στο νερό-δύσκολο να το πιστέψεις, όμως δεν μπορείς παρά να εκτιμήσεις το άριστα σκηνοθετημένο βίντεο:
Υ.Γ. για όποιον ακόμα πιστεύει ότι ο χρυσαετός έπιασε το παιδάκι:
Το Βήμα
ας δούμε παρακάτω μερικά απ΄τα γνωστότερα (και πιο αληθοφανή) βίντεο που έχουν κάνει το γύρο του διαδικτύου τα τελευταία χρόνια..
Όσοι από μας δεν κατάλαβαν με την πρώτη ματιά ότι το -περίφημο πλέον- βίντεο, στο οποίο εμφανίζεται ένας χρυσαετός να αρπάζει ένα παιδί σε κάποιο πάρκο στον Καναδά είναι... ψεύτικο, προφανώς δεν γνωρίζουμε καλά τι σημαίνει «viral video», ούτε και έχουμε σκεφτεί ποτέ ότι τα πανάκριβα ειδικά εφέ του Χόλιγουντ χρησιμοποιούνται και αλλού εκτός από τον κινηματογράφο.
Όμως, τα τελευταία χρόνια, με την ραγδαία πρόοδο των οικιακών υπολογιστικών συστημάτων, η δημιουργία πολύ πειστικών κλιπ CGI (computer-generated imagery, δηλαδή τεχνητή εικόνα που παράγεται από υπολογιστή) δεν είναι πλέον κάτι απαγορευτικά ακριβό.
Άλλωστε, αυτό ακριβώς είναι το «δόλωμα» που χρησιμοποιούν τα επαγγελματικά στούντιο που φτιάχνουν τα περισσότερα τέτοια βίντεο: επίτηδες χρησιμοποιούν κουνημένα βίντεο κακής ποιότητας που μοιάζουν τραβηγμένα από κινητό τηλέφωνο, ώστε ακόμα και ο δύσπιστος θεατής να σκεφτεί «αποκλείεται ένας ερασιτέχνης που τράβηξε ένα βίντεο με το κινητό του να έχει την δυνατότητα να κάνει τόσο προχωρημένα οπτικά εφέ».
Όμως, η παραγωγή έξυπνων και καλοσκηνοθετημένων viral video (viral= «ιογενής» δηλαδή «μεταδίδεται γρήγορα όπως ο ιός μεταδίδει μια μεταδοτική ασθένεια») είναι μια σοβαρή δουλειά, που αναλαμβάνουν μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο, οι οποίες ξοδεύουν πολλά χρήματα και χρησιμοποιούν το ταλέντο ικανότατων δημιουργών ώστε να πετύχουν ένα πειστικό αποτέλεσμα με εκατομμύρια views, είτε για λογαριασμό κάποιου πελάτη τους, είτε για να διαφημίσουν τις δικές τους ικανότητες.
Το πρώτο τέτοιο παράδειγμα που αναμεταδόθηκε πάρα πολύ από sites και τηλεοπτικούς σταθμούς στην Ελλάδα στα τέλη του 2008, ήταν το εντυπωσιακό αλλά εντελώς «μαϊμού» βίντεο δραματικής προσγείωσης αεροσκάφους με ένα φτερό:
Άλλο ένα πιο πρόσφατο παράδειγμα: ο ολλανδός «άνθρωπος-πουλί» αποδείχθηκε ότι δεν λέγεται Jarno Smeets αλλά είναι ο σκηνοθέτης Floris Kaayk, ο οποίος θέλησε να διαφημίσει τη δημιουργικότητα και την ικανότητά του στα ειδικά εφέ σε πιθανούς μελλοντικούς πελάτες.
Δύο ακόμα παρόμοια ψεύτικα viral videos που στηρίζονται στην ίδια ιδέα: στο ένα, διαφημίζεται η μπύρα Budweiser:
ενώ στο δεύτερο καταγράφεται μια δήθεν απίστευτη μπαλιά του Roger Federer σε υποτιθέμενο γύρισμα για κανονική διαφήμιση της Gillette (και με 9,5 εκατομμύρια views, χωρίς να υπολογίσουμε τις αντιγραφές και αναμεταδόσεις, το ζητούμενο επετεύχθη με το παραπάνω):
Ένα ακόμα καλογυρισμένο ψεύτικο βίντεο στο οποίο ένας παράτολμος αθλητής γλιστρά μια πλαγιά, εκτοξεύεται και πέφτει σε μια πολύ μικρή πισίνα, αποδεικνύεται διαφήμιση της Microsoft:
Και κάτι λίγο πιο αστείο για το τελείωμα: ο σύγχρονος Ιησούς περπατά στο νερό-δύσκολο να το πιστέψεις, όμως δεν μπορείς παρά να εκτιμήσεις το άριστα σκηνοθετημένο βίντεο:
Υ.Γ. για όποιον ακόμα πιστεύει ότι ο χρυσαετός έπιασε το παιδάκι:
Το Βήμα