Κινέζος είναι ο περιζήτητος τουρίστας του 21ου αιώνα!
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Τουρισμού, 70 εκατομμύρια Κινέζοι ταξίδεψαν στο εξωτερικό και ξόδεψαν 47 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου 2/3 περισσότερα σε σχέση με το 2010.
Αριθμοί δελεαστικοί για κάθε χώρα, που βασίζει σημαντικό ποσοστό του ΑΕΠ της στον τουρισμό. Εν... τω μεταξύ, οι προβλέψεις του Οργανισμού κάνουν λόγο για 100 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες το 2020, ενώ μια νεώτερη έρευνα εκτιμά ότι ο αριθμός αυτός θα είναι πραγματικότητα ήδη ο 2015. Αυτό σημαίνει ότι μέσα σε τρία χρόνια από σήμερα, η Κίνα θα γίνει η μεγαλύτερη πηγή διεθνούς τουρισμού, ενώ ταυτόχρονα θα διαθέτει και τη μεγαλύτερη τουριστική αγορά στον κόσμο. Σύμφωνα με την Τουριστική Ακαδημία Τουρισμού, πρώτο στις προτιμήσεις των Κινέζων τουριστών είναι το Χονγκ Κονγκ, ενώ τη λίστα των 10 πιο δημοφιλών συμπληρώνουν ακόμη 8 ασιατικές χώρες και οι ΗΠΑ.
Ο πλούσιος Κινέζος τουρίστας
Είναι σαφές ότι η Ευρώπη και ειδικότερα η Ελλάδα έχουν μείνει πίσω στο θέμα της προσέκλυσης Κινέζων τουριστών. Ωστόσο, τα νούμερα είναι ξεκάθαρα...οι Κινέζοι «ψωνίζουν» και ξοδεύουν ασύστολα χρήματα. Ήδη στην Ευρώπη, ξενοδοχεία, καταστήματα πολυτελείας και πολυκαστήματα προσλαμβάνουν προσωπικό, που γνωρίζει την μανδαρινική διάλεκτο, προκειμένου να εξυπηρετούν τους Κινέζους πελάτες.
Οι Ευρωπαίοι θεωρούν τους Κινέζους ως την χειρότερη κατηγορία νεόπλουτων και το νέο πρόσωπο του μαζικού τουρισμού. Μάλιστα, το περιοδικό China Newsweek ανέφερε σε άρθρο του ότι «οι Κινέζοι αφήνουν την εντύπωση μία άγριας ορδής τουριστών που ψωνίζουν σαν τρελοί». Ωστόσο, παρά τα στερεότυπα που επικρατούν σε Αμερική και Ευρώπη για τους Κινέζους νεόπλουτους, η Γηραιά Ήπειρος, μαθαίνει να υποδέχεται θερμά την δυναμική κινεζική μεσαία τάξη, που ταξιδεύει για πρώτη φορά εκτός συνόρων. Ειδικά οι χώρες που πλήττονται από την κρίση βλέπουν μία ευκαιρία στο πρόσωπο των Κινέζων.
Γαλλία, Βρετανία και ΗΠΑ στον αγώνα προσέλκυσης Κινέζων τουριστών
Μόνο η Γαλλία, το 2011, υποδέχθηκε 900.000 Κινέζους τουρίστες, αριθμός που αναμένται να τετραπλασιαστεί την επόμενη δεκαετία. Από την άλλη πλευρά της Μάγχης, οι βρετανική κυβέρνηση σχεδιάζει κάνει πιο εύκολη τη διαδικασία χορήγησης βίζας και να αυξήσει τον αριθμό των απευθείας πτήσων προς την Κίνα, με τη ελπίδα ότι θα τριπλασιαστεί ο αριθμός των Κινέζων τουριστών στη Βρετανία τα επόμενα τρία χρόνια.
Παράλληλα, το 2011 περίπου 1,1 εκατομμύρια Κινέζοι επισκέφθηκαν τις ΗΠΑ, συμβάλλοντας με 5,7 δισεκ. δολάρια στην αμερικανική οικονομία. Το υπουργείο Εμπορίου μάλιστα, αναμένει ότι ο αριθμός τους θα τριαπλασιαστεί μέχρι το 2016, ενώ υπολογίζει ότι κάθε Κινέζος τουρίστας θα ξοδεύει 6.000 δολάρια σε κάθε ταξίδι, 2.000 δολάρια περισσότερα από τον μέσο διεθνή τουρίστα.
Οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς
Η ΕΕ βλέποντας τις προοπτικές από την κινεζική αγορά, δημιούργησε την ιστοσελίδα visiteurope.com, όπου προβάλλει το τουριστικό προϊόν των ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ των οποίων και της Ελλάδας.
Σύμφωνα με την κινεζική εφημερίδα Jing Daily, που εστιάζει στο εμπόριο πολυτελών ειδών και τον πολιτισμό στην Κίνα, την Ελλάδα επισκέφθηκαν το 2010 μόλις 10.000 Κινέζοι τουρίστες, σε αντίθεση με τη Γαλλία, την οποία επισκέφθηκαν 550.000.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει αντιληφθεί το κενό αυτό και κάνει τα πρώτα ανοίγματα στην κινεζική αγορά, ιδρύοντας δύο γραφεία του ΕΟΤ στη Σαγκάη και το Πεκίνο. Ωστόσο, παρά την αισιοδοξία του προέδρου της Ελληνικο-Κινεζικής Ένωσης, Λάο Σιάο Σενγκ, ότι ο αριθμός των Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα θα ξεπεράσει του 100.000 μέχρι το 2015, είναι πραγματικά έτοιμη η Ελλάδα για να προσελκύσει Κινέζους τουρίστες;
Τα στοιχεία που δημοσίευσαν το καλοκαίρι η βρετανική εφημερίδα Guardian και η Jing Daily, δείχνουν οι Κινέζοι τουρίστες δεν θέλουν μία απλή ξενάγηση. Επιθυμούν να αποκτήσουν είδη πολυτελείας και να επισκεφθούν τα κατάλληλα μέρη.
Τι αναζητούν οι Κινέζοι τουρίστες στην Ελλάδα
Η τακτική των Ελλήνων μέχρι σήμερα ήταν, να στοιβάζουν τους Κινέζους τουρίστες στα λεωφορεία, να τους πηγαίνουν στα μέρη αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και σε παραλίες, για να βγάλουν φωτογραφίες. Την ίδια στιγμή στο Παρίσι, οι Κινέζοι τουρίστες κλείνουν δωμάτια σε ξενοδοχεία 5 αστέρων, ψωνίζουν στα πιο ακριβά μαγαζιά και αναζητούν προϊόντα σπάνια στη χώρα τους. Στους Κινέζους αρέσει να ξοδεύουν και μάλιστα να ξοδεύουν χωρίς όριο και αυτό αναζητούν στις χώρες που επισκέπτονται.
Το προφίλ του Κινέζου τουρίστα που επισκέπτεται την Ελλάδα σήμερα έχει ως εξής: Οι μεγαλύτερης ηλικίας Κινέζοι επισκέπτονται την Αθήνα και οι νεότερες πηγαίνουν σε πιο απομακρυσμένα και λιγότερα γνωστά μέρη.
Πρέπει λοιπόν, η Ελλάδα να εστιάσει σε εκείνες τις παραμέτρους, που θα προσελκύσουν περισσότερους Κινέζους τουρίστες και θα τους κάνει να ξοδέψουν. Όπως τονίζει και η Jing Daily, ένα μέρος των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα, θα επιδοθούν σε αγορές πολυτελών προϊόντων, ενώ μερικοί μπορεί να αγοράσουν και εξοχικές κατοικίες και σίγουρα ο αριθμός τους θα αυξηθεί με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς να περιμένουν μία μαζική εισροή Κινέζων, που θα ξοδεύουν αλόγιστα, όπως συμβαίνει στις άλλες χώρες και κυρίως δεν πρέπει να περιμένουμε ότι θα «σώσουν» σήμερα κιόλας την ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Νίκος Ιτσινές,reporter.