Τι αλλάζει στη διαδικασία έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης - Greece-Salonika| Ενημέρωση και Άποψη

NEWSROOM

Post Top Ad

Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2013

Τι αλλάζει στη διαδικασία έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης

Σειρά αλλαγών στην έκδοση των διπλωμάτων οδήγησης (ερασιτεχνικών και επαγγελματικών) φέρνει από τις 19 Ιανουαρίου η εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος 51/2013 με τις προβλέψεις του οποίου η ελληνική νομοθεσία εναρμονίζεται με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή.

Με την εφαρμογή των αλλαγών η απόκτηση διπλώματος γίνεται δυσκολότερη αλλά και ελαφρώς ακριβότερη καθώς.. αυξάνονται τα υποχρεωτικά πρακτικά μαθήματα που από 20 γίνονται 25, όπως επίσης και τα μαθήματα θεωρίας.

Ταυτόχρονα μειώνεται και ο χρόνος ισχύος τους αφού τα ερασιτεχνικά διπλώματα κάθε 15 χρόνια θα πρέπει να ανανεώνονται. Για τα επαγγελματικά διπλώματα εξακολουθεί να ισχύει η ανανέωσή τους ανά πενταετία, ενώ μετά τη συμπλήρωση των 65 χρόνων, η ανανέωση της άδειας οδήγησης θα γίνεται ανά τριετία για όλους.

Οι κάτοχοι αδειών οδήγησης οι οποίες θα έχουν εκδοθεί ως τις 18 Ιανουαρίου, δηλαδή πριν τεθεί σε ισχύ το νέο Π.Δ. θα συνεχίσουν να ισχύουν, είτε μέχρι ο κάτοχός τους να συμπληρώσει την ηλικία των 65 ετών, είτε μέχρι το 2033. Οι κάτοχοι των διπλωμάτων που λήγουν, είτε στην 15ετία, είτε μετά το 65 έτος της ηλικίας του κατόχου, θα πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).

Σε περίπτωση προβλήματος θα παραπέμπονται σε δευτεροβάθμιες επιτροπές. Ωστόσο, δεν θα υποβάλλονται ξανά σε θεωρητικές ή πρακτικές εξετάσεις.

Ειδικότερα οι αλλαγές που προωθούνται είναι οι έξης:

- Τα παράβολα για τις ιατρικές εξετάσεις παραμένουν στα 90 ευρώ και για την έκδοση της άδειας στα 30 ευρώ. Ωστόσο, θεσπίζεται παράβολο 10 ευρώ, το οποίο θα πληρώνουν οι υποψήφιοι κάθε φορά που θα επανεξετάζονται σε περίπτωση αποτυχίας. Σήμερα το παράβολο κοστίζει 6 ευρώ και πληρώνεται μία φορά.

- Καταργείται η κατηγορία Β για ΕΔΧ (ταξί).

- Το νέο δίπλωμα για τα μοτοποδήλατα σε υποψηφίους άνω των 16 χρόνων, θα ονομάζεται ΑΜ.

- Ειδικά για τους υποψηφίους οδηγούς μοτοσικλετών από τις 7 Φεβρουαρίου θα ισχύσουν δύο νέες δοκιμασίες στην πρακτική εξέταση: η κίνηση με ταχύτητα 50 χλμ και η αποφυγή εμποδίων και η κίνηση με ταχύτητα 50 χλ και ακινητοποίηση του δικύκλου σε συγκεκριμένη απόσταση.

- Ο υποψήφιος οδηγός δεν θα μπορεί πλέον να κάνει πρακτικά μαθήματα αν δεν έχει επιτύχει στις εξετάσεις για τη θεωρητική εκπαίδευση (σήματα).

- Αίρεται η δεσμευτική λήξη της διοικητικής ισχύος των "ερασιτεχνικών" κατηγοριών αυτοδίκαια με τη λήξη της διοικητικής ισχύος των "επαγγελματικών" κατηγοριών π.χ. με τη λήξη της άδειας οδήγησης οχήματος κατηγορίας Γ και στην περίπτωση που αυτή δεν ανανεωθεί, επιτρέπεται και ισχύει η κατηγορία Β, χωρίς η τελευταία να συμπαρασύρεται από τη λήξη της "επαγγελματικής" άδειας οδήγησης, όπως έως σήμερα ισχύει.

- Η ανανέωση των αδειών οδήγησης των "επαγγελματικών" κατηγοριών συμπαρασύρει την ανανέωση των "ερασιτεχνικών" κατηγοριών, καθώς οι ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας που απαιτούνται για την ανανέωση των πρώτων υπερκαλύπτουν αυτές που απαιτούνται για την ανανέωση των "ερασιτεχνικών" κατηγοριών π.χ. με τη ανανέωση της άδειας οδήγησης οχήματος κατηγορίας Γ που λήγει το 2014 και ανανεώνεται για 5 έτη (ήτοι μέχρι 2019) συμπαρασύρει και την ισχύ της κατηγορία Β για 15 χρόνια (ήτοι μέχρι 2029), με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο ενδιαφερόμενος δεν ξεπερνά την ηλικία των 65 ετών.

- Kαταργείται πλέον η υποχρέωση καταβολής παγίων τελών χαρτοσήμου και εισφορών υπέρ τρίτων κατά τη διαδικασία ανταλλαγής (μετατροπή) των ισχυουσών αδειών οδήγησης που έχουν εκδοθεί από κράτη - μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (καταβάλλονται κατά την ανανέωση της ελληνικής άδειας οδήγησης).

- Προβλέπεται ότι, πολίτης που κρίνεται "ΜΗ ΙΚΑΝΟΣ" από την Δευτεροβάθμια Ιατρική Επιτροπή (Δ.Ι.Ε.) και εντός 5 ετών δεν ανακτά τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές, υπόκειται σε οριστική αφαίρεση της άδειας οδήγησης (χάνει το δικαίωμα οδήγησης). Αν ανακτήσει, μετά την προαναφερόμενη 5ετία τις παραπάνω προϋποθέσεις υπόκειται εκ νέου στη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης. Έως σήμερα υποψήφιος που έχει κριθεί "ΜΗ ΙΚΑΝΟΣ" έχει δικαίωμα να εξετάζεται από ΔΙΕ ανά έτος χωρίς περιορισμό.

- Καθορίζονται ελάχιστες απαιτήσεις για τα αρχικά προσόντα και την διαρκή εκπαίδευση των εξεταστών καθώς επίσης για την επιτήρησή τους. Επίσης, εισάγονται κυρώσεις σε εκπαιδευτές οδηγών για έκδοση μη νόμιμων πιστοποιητικών υγείας. Παρόμοιες ποινές για τον ίδιο λόγο εισάγονται και για τους υποψηφίους οδηγούς και γιατρούς.

- Καταργούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διαδικασία ελέγχου για την άδεια οδήγησης από αιτούντες αναπηρική σύνταξη. Συγκεκριμένα, κάτοχος άδειας οδήγησης που υπέστη μείωση της σωματικής ή διανοητικής του ικανότητας, οφείλει να καταθέσει την άδεια οδήγησης, προκειμένου να υποβληθεί σε ιατρική εξέταση από ΔΙΕ και εφόσον αυτός κριθεί εκ νέου ικανός να την επαναποκτήσει.

- Καταργείται από 10/9/2014 ο εθνικός κωδικός "120" που αφορά στους επαγγελματίες οδηγούς (κατηγορίες Γ και Δ), καθώς η άσκηση επαγγέλματος συνδέεται πλέον με την κατοχή Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) .
Bookmark and Share