Είναι ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης για ΙΧ υψηλού κυβισμού, σκάφη, πισίνες, αεροσκάφη!
Η “έκτακτη εισφορά επί ων αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης” θεσπίστηκε τον Ιούνιο του 2011 στο πλαίσιο του πρώτου μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Ωστόσο, ο... συγκεκριμένος φόρος είναι μια από τις εφεδρείες του υπουργείου Οικονομικών για την περίπτωση που υπάρξουν μεγάλες αποκλίσεις από τους στόχους του νέου προϋπολογισμού αναφορικά με τα κρατικά έσοδα.
Επιβαλλόταν με συντελεστή 5% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης (τεκμήριο) που αντιστοιχούσε στα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης άνω των 1.929 κυβικών (πλήν αυτών που είναι ηλικίας άνω των 10 ετών), τα σκάφη αναψυχής (με εξαίρεση τα σκάφη ανοικτού τύπου και μήκους έως έξι μέτρων, τις πισίνες και τα αεροσκάφη και ελικόπτερα). Για ένα αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσεως 2.000 κυβικών εκατοστών ηλικίας έως πέντε ετών η έκτακτη εισφορά ανερχόταν σε 270 ευρώ. Για ένα σκάφος αναψυχής μήκους 10 μέτρων η εισφορά ανερχόταν σε 600 ευρώ. Για μια εξωτερική πισίνα επιφάνειας 50 τετραγωνικών μέτρων η εισφορά ανερχόταν σε 250 ευρώ.
Η συγκεκριμένη έκτακτη εισφορά η οποία απέφερε πρόσθετα έσοδα περίπου 100 εκατ. ευρώ επιβλήθηκε με βάση όσα είχαν δηλώσει οι φορολογούμενοι στις φορολογικές δηλώσεις του 2011 (εισοδήματα 2010) και βεβαιώθηκε σε έκτακτο εκκαθαριστικό σημείωμα που έλαβαν οι φορολογούμενοι το 2011 μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης.
Στα φετινά εκκαθαριστικά οι φορολογούμενοι που είχαν στην κατοχή τους στοιχεία πολυτελούς διαβίωσης όπως πισίνες, ΙΧ υψηλού κυβισμού και σκάφη αναψυχής είχαν μια ευχάριστη έκπληξη. Η εισφορά επί των τεκμηρίων δεν είχε βεβαιωθεί. Αν κάποιος ανατρέξει με προσοχή στη σχετική διάταξη με την οποία βεβαιώθηκε η εισφορά (άρθρο 30 του νόμου 3986/2011) εντοπίζει ότι η εισφορά επιβάλλεται με βάση τις φορολογικές δηλώσεις του οικονομικού έτους 2011. Έτσι, ήταν πράγματι μια έκτακτη εισφορά η οποία δεν επιβλήθηκε το 2012. Ωστόσο, όλοι οι νέοι φόροι του μνημονίου ουσιαστικά μονιμοποιήθηκαν (εισφορά αλληλεγγύης, ΦΠΑ, ΕΦΚ καυσίμων κα) εκτός από τη συγκεκριμένη έκτακτη εισφορά.
Στο υπουργείο Οικονομικών σημειώνουν ότι η εισφορά αυτή ήταν πράγματι έκτακτη και ότι εφόσον το απαιτήσουν οι δημοσιονομικές συνθήκες θα επανέλθει. Σε κάθε περίπτωση η επιβολή της εισφοράς σε συνδυασμό με την μεγάλη αύξηση των τελών κυκλοφορίας προκάλεσε κύμα πωλήσεων αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού και μεγάλη μείωση της εμπορικής τους τιμής.
Η “έκτακτη εισφορά επί ων αντικειμενικών δαπανών διαβίωσης” θεσπίστηκε τον Ιούνιο του 2011 στο πλαίσιο του πρώτου μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Ωστόσο, ο... συγκεκριμένος φόρος είναι μια από τις εφεδρείες του υπουργείου Οικονομικών για την περίπτωση που υπάρξουν μεγάλες αποκλίσεις από τους στόχους του νέου προϋπολογισμού αναφορικά με τα κρατικά έσοδα.
Επιβαλλόταν με συντελεστή 5% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης (τεκμήριο) που αντιστοιχούσε στα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης άνω των 1.929 κυβικών (πλήν αυτών που είναι ηλικίας άνω των 10 ετών), τα σκάφη αναψυχής (με εξαίρεση τα σκάφη ανοικτού τύπου και μήκους έως έξι μέτρων, τις πισίνες και τα αεροσκάφη και ελικόπτερα). Για ένα αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσεως 2.000 κυβικών εκατοστών ηλικίας έως πέντε ετών η έκτακτη εισφορά ανερχόταν σε 270 ευρώ. Για ένα σκάφος αναψυχής μήκους 10 μέτρων η εισφορά ανερχόταν σε 600 ευρώ. Για μια εξωτερική πισίνα επιφάνειας 50 τετραγωνικών μέτρων η εισφορά ανερχόταν σε 250 ευρώ.
Η συγκεκριμένη έκτακτη εισφορά η οποία απέφερε πρόσθετα έσοδα περίπου 100 εκατ. ευρώ επιβλήθηκε με βάση όσα είχαν δηλώσει οι φορολογούμενοι στις φορολογικές δηλώσεις του 2011 (εισοδήματα 2010) και βεβαιώθηκε σε έκτακτο εκκαθαριστικό σημείωμα που έλαβαν οι φορολογούμενοι το 2011 μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης.
Στα φετινά εκκαθαριστικά οι φορολογούμενοι που είχαν στην κατοχή τους στοιχεία πολυτελούς διαβίωσης όπως πισίνες, ΙΧ υψηλού κυβισμού και σκάφη αναψυχής είχαν μια ευχάριστη έκπληξη. Η εισφορά επί των τεκμηρίων δεν είχε βεβαιωθεί. Αν κάποιος ανατρέξει με προσοχή στη σχετική διάταξη με την οποία βεβαιώθηκε η εισφορά (άρθρο 30 του νόμου 3986/2011) εντοπίζει ότι η εισφορά επιβάλλεται με βάση τις φορολογικές δηλώσεις του οικονομικού έτους 2011. Έτσι, ήταν πράγματι μια έκτακτη εισφορά η οποία δεν επιβλήθηκε το 2012. Ωστόσο, όλοι οι νέοι φόροι του μνημονίου ουσιαστικά μονιμοποιήθηκαν (εισφορά αλληλεγγύης, ΦΠΑ, ΕΦΚ καυσίμων κα) εκτός από τη συγκεκριμένη έκτακτη εισφορά.
Στο υπουργείο Οικονομικών σημειώνουν ότι η εισφορά αυτή ήταν πράγματι έκτακτη και ότι εφόσον το απαιτήσουν οι δημοσιονομικές συνθήκες θα επανέλθει. Σε κάθε περίπτωση η επιβολή της εισφοράς σε συνδυασμό με την μεγάλη αύξηση των τελών κυκλοφορίας προκάλεσε κύμα πωλήσεων αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού και μεγάλη μείωση της εμπορικής τους τιμής.