Νεαρή πτεροφάλαινα, μήκους περίπου 6 μέτρων, βρέθηκε εκβρασμένη στις ακτές της Κυπαρισσίας. Κάτοικος της περιοχής-εθελόντρια του Ινστιτούτου Αρχιπέλαγος επικοινώνησε με την οργάνωση και, σε στενή συνεργασία με το «ΑΡΙΩΝ - Ερευνητικό Κέντρο Διάσωσης & Περίθαλψης Κητωδών», ειδοποιήθηκαν οι λιμενικές αρχές και κτηνίατρος της περιοχής.
Παρά την άμεση ανταπόκριση, η φάλαινα είχε... ήδη υποστεί προχωρημένη σήψη και η ταφή της έγινε χωρίς να συλλεχθούν τα απαραίτητα δείγματα, τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν στοιχεία για τα αίτια του θανάτου της.
Η αγωνία για το μέλλον των φαλαινών που ζουν ή μεταναστεύουν στο Ιόνιο Πέλαγος ολοένα και μεγαλώνει, δεδομένου ότι εκεί βρίσκονται σε εξέλιξη σεισμικές έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογονάνθρακα. Το Ιόνιο Πέλαγος είναι περιοχή με ιδιαίτερη σημασία για σπάνια είδη θαλάσσιων θηλαστικών, ιδιαίτερα για τα τρία είδη φαλαινών που καταγράφονται τακτικά εκεί.
Καλούνται, λοιπόν, οι κάτοικοι των παράκτιων περιοχών του Ιονίου και της Κρήτης, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη σεισμικές έρευνες να παραμένουν σε εγρήγορση, παρατηρώντας τις ακτές γύρω τους, και να επικοινωνούν αμέσως με το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος σε περιπτώσεις εκβρασμών θαλάσσιων θηλαστικών.
Λίγα λόγια για την Πτεροφάλαινα
Η πτεροφάλαινα, Balaenoptera physalus, που διέρχεται τακτικά από την Δυτική και Κεντρική Μεσόγειο, είναι ένα είδος που ζει για περισσότερο από 80 χρόνια και φθάνει μέχρι και τους 50 τόνους σε βάρος. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο είδος φάλαινας στον κόσμο, αφού γεννιέται είναι ήδη 6 μέτρα σε μήκος και μπορεί να φτάσει τα 20 μέτρα. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της είναι το αεροδυναμικό της σχήμα, το τριγωνικό της κεφάλι, το «δρεπανοειδές» ραχιαίο πτερύγιό της και τα ασύμμετρα σχήματα στο δέρμα της.
Οι πτεροφάλαινες ταξιδεύουν σε μικρές ομάδες 2 έως 7 ατόμων, εντός και εκτός των περιοχών με αρκετή γι' αυτές τροφή. Καθώς μεταναστεύουν στη Μεσόγειο συχνά διέρχονται από το Ιόνιο Πέλαγος και, σπανιότερα, από το Αιγαίο.
Από το 2008, η πτεροφάλαινα έχει χαρακτηριστεί «κινδυνεύον» από την Κόκκινη Βίβλο της IUCN. Αυτό οφείλεται στην τεράστια μείωση του πληθυσμού της που έχει προκληθεί από την εμπορική φαλαινοθηρία των προηγούμενων δεκαετίων, και πιο πρόσφατα τις συγκρούσεις με πλοία και τη ρύπανση των θαλασσών.
Παρά την άμεση ανταπόκριση, η φάλαινα είχε... ήδη υποστεί προχωρημένη σήψη και η ταφή της έγινε χωρίς να συλλεχθούν τα απαραίτητα δείγματα, τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν στοιχεία για τα αίτια του θανάτου της.
Η αγωνία για το μέλλον των φαλαινών που ζουν ή μεταναστεύουν στο Ιόνιο Πέλαγος ολοένα και μεγαλώνει, δεδομένου ότι εκεί βρίσκονται σε εξέλιξη σεισμικές έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων υδρογονάνθρακα. Το Ιόνιο Πέλαγος είναι περιοχή με ιδιαίτερη σημασία για σπάνια είδη θαλάσσιων θηλαστικών, ιδιαίτερα για τα τρία είδη φαλαινών που καταγράφονται τακτικά εκεί.
Καλούνται, λοιπόν, οι κάτοικοι των παράκτιων περιοχών του Ιονίου και της Κρήτης, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη σεισμικές έρευνες να παραμένουν σε εγρήγορση, παρατηρώντας τις ακτές γύρω τους, και να επικοινωνούν αμέσως με το Ινστιτούτο Αρχιπέλαγος σε περιπτώσεις εκβρασμών θαλάσσιων θηλαστικών.
Λίγα λόγια για την Πτεροφάλαινα
Η πτεροφάλαινα, Balaenoptera physalus, που διέρχεται τακτικά από την Δυτική και Κεντρική Μεσόγειο, είναι ένα είδος που ζει για περισσότερο από 80 χρόνια και φθάνει μέχρι και τους 50 τόνους σε βάρος. Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο είδος φάλαινας στον κόσμο, αφού γεννιέται είναι ήδη 6 μέτρα σε μήκος και μπορεί να φτάσει τα 20 μέτρα. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της είναι το αεροδυναμικό της σχήμα, το τριγωνικό της κεφάλι, το «δρεπανοειδές» ραχιαίο πτερύγιό της και τα ασύμμετρα σχήματα στο δέρμα της.
Οι πτεροφάλαινες ταξιδεύουν σε μικρές ομάδες 2 έως 7 ατόμων, εντός και εκτός των περιοχών με αρκετή γι' αυτές τροφή. Καθώς μεταναστεύουν στη Μεσόγειο συχνά διέρχονται από το Ιόνιο Πέλαγος και, σπανιότερα, από το Αιγαίο.
Από το 2008, η πτεροφάλαινα έχει χαρακτηριστεί «κινδυνεύον» από την Κόκκινη Βίβλο της IUCN. Αυτό οφείλεται στην τεράστια μείωση του πληθυσμού της που έχει προκληθεί από την εμπορική φαλαινοθηρία των προηγούμενων δεκαετίων, και πιο πρόσφατα τις συγκρούσεις με πλοία και τη ρύπανση των θαλασσών.