Οι αγρότες ζεσταίνουν τις μηχανές των τρακτέρ με σκοπό πλέον τον αποκλεισμό εθνικών οδικών κόμβων.
Ο ρόλος της ρευστότητας, των φόρων και του ...κράτους-πατερούλη.
Πριν από λίγο καιρό, μία μόλις μέρα πριν επιστρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένας φίλος μας εκμυστηρευόταν πόσο απογοητευμένος ήταν από την κατάσταση που συνάντησε σε πόλη της Δυτικής Ελλάδας από όπου κατάγεται, την οποία είχε.. επισκεφθεί το προηγούμενο διάστημα.
«Περίμενα μετά από μια τέτοια σοβαρή κρίση να υπάρχει αλλαγή νοοτροπίας, αλλά διαπίστωσα ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Αντί να δούνε τι καινούριο θα κάνουν, κάθονται στα καφενεία, όπως παλιά, και ξοδεύουν τον χρόνο τους, παίζοντας χαρτιά, με τους μετανάστες στα χωράφια», τόνισε.
Ο Ελληνοαμερικανός συνομιλητής καυτηρίαζε τη νοοτροπία των αγροτών της γενέτειράς του, που θεωρούν πως τα κοινοτικά κονδύλια θα συνεχίσουν να ρέουν.
Όμως, εδώ που τα λέμε δεν έχουν άδικο.
Μόνο τους τελευταίους μήνες μοιράστηκαν σε δικαιούχους αγρότες μερικά δισ. ευρώ από λεφτά της Ε.Ε.
Σήμερα, με αφορμή το ζέσταμα των μηχανών των τρακτέρ από τους αγρότες και τον πιθανό αποκλεισμό των εθνικών κόμβων, ζητήσαμε από επιχειρηματία του χώρου να μας εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει.
Σύμφωνα με τον επιχειρηματία, το πρόβλημα ακούει στο όνομα «ρευστότητα».
Μέχρι πριν από έναν χρόνο και βάλε, τα γεωπονικά καταστήματα ανά την επικράτεια πουλούσαν στους αγρότες εφόδια, π.χ. σπόρους, λίπασμα κ.τ.λ., με πίστωση αρκετών μηνών.
Τα γεωπονικά καταστήματα πληρώνονταν συνήθως από τους αγρότες μετά από μήνες, κι αφού οι τελευταίοι είχαν πουλήσει την παραγωγή τους.
Εδώ κι έναν-ενάμιση χρόνο, οι πιστώσεις προς τους αγρότες έχουν σταματήσει ή έχουν περιοριστεί δραματικά.
Για να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, πολλοί αγρότες προτίμησαν να φεσώσουν τους παλιούς προμηθευτές και να αγοράσουν ό,τι χρειάζονταν από νέους, πληρώνοντας με ρευστό.
Όμως, το ρευστό έχει στερέψει και το ίδιο σχέδιο δεν μπορεί να επαναληφθεί.
Επιπλέον, στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής, προβλέπονται η μείωση των επιστροφών φόρους στους αγρότες κατά 152 εκατ. ευρώ και μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ κατά 130 εκατ. ευρώ από φέτος.
Προφανώς, η κυβέρνηση έβαλε νερό στο κρασί της μετά τις υποχωρήσεις που έκανε στο μέτωπο των φόρων, αλλά δεν φαίνεται να ικανοποίησε τους αγρότες, που ζεσταίνουν τις μηχανές των τρακτέρ.
Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τα ποσά είναι σχετικά μικρά μπροστά στα δισ. ευρώ των κοινοτικών κονδυλίων που εισρέουν κάθε χρόνο.
Υπενθυμίζεται επίσης ότι η Ελλάδα θα κληθεί πιθανόν να επιστρέψει τα 500 εκατ. ευρώ που μοίρασε στους αγρότες ο κ. Χατζηγάκης ως υπουργός γεωργίας επί κυβέρνησης Καραμανλή, πριν από λίγα χρόνια, αντί να ζητηθεί να τα επιστρέψουν οι αγρότες που τα εισέπραξαν.
Ακόμη, δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι αρκετοί αγρότες έχουν βγάλει πολλά λεφτά στο παρελθόν με παραβατικούς τρόπους, π.χ. διπλοζυγίσματα, βρεγμένα βαμβάκια, λαθρεμπόριο καυσίμων κ.ά.
Επιπλέον, έχουν την τάση να απευθύνονται στο κράτος για να τους βρει λύση σε θέματα που θα έπρεπε να είναι δικής τους αποκλειστικής ευθύνης.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι τελευταίες αγροτικές κινητοποιήσεις ξεκίνησαν λόγω της μη πληρωμής των ροδακινοπαραγωγών του νομού Ημαθίας από τους βιομηχάνους.
Φυσικά, όλοι οι αγρότες δεν είναι ίδιοι.
Άλλο ένας αγρότης με μικρό ή μη δυναμικό κλήρο κι άλλο κάποιος με μεγάλο ή δημιουργικό κλήρο.
Εν πάση περιπτώσει, η έλλειψη ρευστότητας, σε συνδυασμό με τις φορολογικές επιβαρύνσεις, την ανοργανωσιά και τον κατακερματισμό του γεωργικού τομέα, έχουν δημιουργήσει ένα εύφλεκτο κοκτέιλ.
Αν θα βάλει φωτιά ή όχι εξαρτάται από τους κυβερνητικούς χειρισμούς και από την ωριμότητα των αγροτοπατέρων.
Όμως, ό,τι κι αν συμφωνηθεί, το πρόβλημα της ελληνικής γεωργίας δεν θα λυθεί.
Dr. Money