Οι καταθλιπτικές προβλέψεις του ΔΝΤ για το 2013 (μείωση ονομαστική ΑΕΠ 5,9%), αν και δεν δικαιολογούνται ούτε στο ελάχιστο με βάση τα δεδομένα της οικονομίας στις αρχές του έτους, μπορεί, όμως, και να επαληθευτούν,
αν αρχίσουν και πάλι η Τρόικα με την κυβέρνηση να συζητούν και να σχεδιάζουν τα προβλεπόμενα στο Μνημόνιο νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών,
τονίζει η Alpha Bank το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.
Οπως εκτιμά μία τέτοια εξειδίκευση μέτρων, χωρίς να υπάρχει διαπιστωμένη η αναγκαιότητα λήψης αυτών των μέτρων, παρά ... μόνον στις ασκήσεις επί χάρτου που εύκολα γίνονται και εύκολα ανατρέπονται, θα οδηγήσει για άλλη μία φορά (όπως συνέβη το 2011 και το 2012) στην καταστροφή του καλού κλίματος που επικρατεί σήμερα και που αποτελεί την βασική προϋπόθεση για να οδηγηθεί η οικονομία στην ανάκαμψη.
Σύμφωνα με την Alpha οι θετικές εξελίξεις συνεχίζουν να διαδέχονται η μία την άλλη, τονώνοντας τις προσδοκίες για την ανάκαμψη της οικονομίας.
Η Ελλάδα των πρωτογενών πλεονασμάτων αναδεικνύεται και πρωταθλητής στην εξασφάλιση κοινοτικών πόρων για περιφερειακή και αγροτική ανάπτυξη.
Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα συνεχίσει να έχει σημαντικές αναπτυξιακές επιχορηγήσεις από την ΕΕ-27 και στην περίοδο 2014-2020.
Συνολικά, η χώρα θα έχει στη διάθεσή της κοινοτικές επιχορηγήσεις χρηματοδότησης επενδύσεων και αναπτυξιακών προγραμμάτων συνολικού ύψους € 18,3 δισ. από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ 2014-2020, έναντι € 24,3 δισ. από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ 2007-2013.
Έτσι, ενισχύεται η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η πλήρης χρηματοδοτική κάλυψη των δανειακών της αναγκών και του προγράμματος προσαρμογής της έως το 2022. Το ζητούμενο, βεβαίως, παραμένει ο ικανοποιητικός ρυθμός απορρόφησης των πόρων αυτών. Σημειώνεται ότι από τα €24,3 δισ. του ΕΣΠΑ 2007-2013, είχαν απορροφηθεί μέχρι 31/12/12 μόνον €11,1 δισ. ή ποσοστό 46%.
Ταυτόχρονα, όχι μόνο ενισχύεται η αναπτυξιακή δυναμική της χώρας, αλλά και η δημοσιονομική προσαρμογή συνεχίζεται με ρυθμό καλύτερο του αναμενομένου.
Συνθήκες για μικρότερη ύφεση
Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά, με την πολύ ικανοποιητική πορεία εκτέλεσης των Προυπολογισμών 2012 (Π2012) και του 2013 έως σήμερα και με την αναμενόμενη και επιδιωκόμενη έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας από τα τέλη του 2013 δημιουργούνται συνθήκες για πολύ μικρότερη ύφεση από αυτήν που προβλέπει το ΔΝΤ (πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά -5,9% το 2013 και κατά -0,2% το 2014).
Αυτές οι καταθλιπτικές προβλέψεις του ΔΝΤ, αν και δεν δικαιολογούνται ούτε στο ελάχιστο με βάση τα δεδομένα της οικονομίας στις αρχές του 2013, μπορεί, όμως, και να επαληθευτούν, αν αρχίσουν και πάλι η Τρόικα με την κυβέρνηση να συζητούν και να σχεδιάζουν, από τα μέσα του 2013, τα προβλεπόμενα στο Μνημόνιο νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών, ύψους €2,8 δισ. για το 2015 και €3,9 δισ. για το 2016.
Μία τέτοια εξειδίκευση μέτρων, χωρίς να υπάρχει διαπιστωμένη η αναγκαιότητα λήψης αυτών των μέτρων, παρά μόνον στις ασκήσεις επί χάρτου που εύκολα γίνονται και εύκολα ανατρέπονται, θα οδηγήσει για άλλη μία φορά (όπως συνέβη το 2011 και το 2012) στην καταστροφή του καλού κλίματος που επικρατεί σήμερα και που αποτελεί την βασική προϋπόθεση για να οδηγηθεί η οικονομία στην ανάκαμψη.
Βεβαίως, εμπόδιο στην ανάκαμψη της οικονομίας παραμένει και η ασκούμενη μηδενιστική αντιπολίτευση των έτοιμων και μαγικών λύσεων, που συντηρεί την προοπτική πολιτικής αστάθειας και έτσι δρα αποτρεπτικά για την επιστροφή των καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα και την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών και την αύξηση της απασχόλησης.
Παραμένει το πρόβλημα της φορολογίας στα ακίνητα
Οι προσπάθειες για την ανάκαμψη της οικονομίας δυστυχώς υπονομεύονται περαιτέρω από την εφαρμοζόμενη πολιτική αλλοτριωτικής φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
Η είσπραξη των ΦΑΠ 2011 και 2012 και η φημολογούμενη θέσπιση, για το 2013 και μετά, φορολογικών συντελεστών κλιμακούμενων μέχρι και 1,5% ετησίως επί της σημαντικά υπερτιμημένης σημερινής αντικειμενικής αξίας της ακίνητης περιουσίας, σε συνδυασμό με την φορολόγηση και της υπεραξίας από την πώληση αυτής της περιουσίας από τον Ιούλιο του 2013, θα έχει ως συνέπεια την πλήρη διακοπή των οικοδομικών εργασιών και των συναλλαγών στην αγορά ακινήτων.
Ήδη, τον Νοέμβριο 2012 σημειώθηκε δραματική πτώση κατά -66,1% σε ετήσια βάση του όγκου των εκδοθεισών αδειών ιδιωτικών οικοδομών τον Νοέμ.’12, ο οποίος διαμορφώνεται πλέον στις 667 χιλ. m3, από 10.048 χιλ. m3 τον Νοέμ.’2005. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω εξελίξεων, η φορολόγηση της περιουσίας δεν πρόκειται να έχει το αναμενόμενο εισπρακτικό αποτέλεσμα ενώ ο φόρος επί της υπεραξίας από την πώληση ακινήτων, θα έχει μηδενική απόδοση, όχι μόνο λόγω της υπερφορολόγησης της κατοχής περιουσίας, αλλά και λόγω της αποθάρρυνσης πιθανών αγοραστών, καθώς οι χαμηλές τιμές τους σήμερα θα αντισταθμίζονται από την επίπτωση της φορολόγησης της υπεραξίας στο μέλλον.
Όλα αυτά γίνονται σε μία συγκυρία όπου είναι ευχής έργον, για την ανάκαμψη της οικονομίας, η σταδιακή επανεκκίνηση των συναλλαγών στην αγορά ακινήτων, και με το πρόγραμμα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου αλλά και λόγω της διαθεσιμότητας προς πώληση εκατοντάδων χιλιάδων οικιστικών ακινήτων σε μειωμένες τιμές, αναφέρει η Alpha
αν αρχίσουν και πάλι η Τρόικα με την κυβέρνηση να συζητούν και να σχεδιάζουν τα προβλεπόμενα στο Μνημόνιο νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών,
τονίζει η Alpha Bank το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.
Οπως εκτιμά μία τέτοια εξειδίκευση μέτρων, χωρίς να υπάρχει διαπιστωμένη η αναγκαιότητα λήψης αυτών των μέτρων, παρά ... μόνον στις ασκήσεις επί χάρτου που εύκολα γίνονται και εύκολα ανατρέπονται, θα οδηγήσει για άλλη μία φορά (όπως συνέβη το 2011 και το 2012) στην καταστροφή του καλού κλίματος που επικρατεί σήμερα και που αποτελεί την βασική προϋπόθεση για να οδηγηθεί η οικονομία στην ανάκαμψη.
Σύμφωνα με την Alpha οι θετικές εξελίξεις συνεχίζουν να διαδέχονται η μία την άλλη, τονώνοντας τις προσδοκίες για την ανάκαμψη της οικονομίας.
Η Ελλάδα των πρωτογενών πλεονασμάτων αναδεικνύεται και πρωταθλητής στην εξασφάλιση κοινοτικών πόρων για περιφερειακή και αγροτική ανάπτυξη.
Συγκεκριμένα, η Ελλάδα θα συνεχίσει να έχει σημαντικές αναπτυξιακές επιχορηγήσεις από την ΕΕ-27 και στην περίοδο 2014-2020.
Συνολικά, η χώρα θα έχει στη διάθεσή της κοινοτικές επιχορηγήσεις χρηματοδότησης επενδύσεων και αναπτυξιακών προγραμμάτων συνολικού ύψους € 18,3 δισ. από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ 2014-2020, έναντι € 24,3 δισ. από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ 2007-2013.
Έτσι, ενισχύεται η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και η πλήρης χρηματοδοτική κάλυψη των δανειακών της αναγκών και του προγράμματος προσαρμογής της έως το 2022. Το ζητούμενο, βεβαίως, παραμένει ο ικανοποιητικός ρυθμός απορρόφησης των πόρων αυτών. Σημειώνεται ότι από τα €24,3 δισ. του ΕΣΠΑ 2007-2013, είχαν απορροφηθεί μέχρι 31/12/12 μόνον €11,1 δισ. ή ποσοστό 46%.
Ταυτόχρονα, όχι μόνο ενισχύεται η αναπτυξιακή δυναμική της χώρας, αλλά και η δημοσιονομική προσαρμογή συνεχίζεται με ρυθμό καλύτερο του αναμενομένου.
Συνθήκες για μικρότερη ύφεση
Οπως σημειώνει χαρακτηριστικά, με την πολύ ικανοποιητική πορεία εκτέλεσης των Προυπολογισμών 2012 (Π2012) και του 2013 έως σήμερα και με την αναμενόμενη και επιδιωκόμενη έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας από τα τέλη του 2013 δημιουργούνται συνθήκες για πολύ μικρότερη ύφεση από αυτήν που προβλέπει το ΔΝΤ (πτώση του ονομαστικού ΑΕΠ κατά -5,9% το 2013 και κατά -0,2% το 2014).
Αυτές οι καταθλιπτικές προβλέψεις του ΔΝΤ, αν και δεν δικαιολογούνται ούτε στο ελάχιστο με βάση τα δεδομένα της οικονομίας στις αρχές του 2013, μπορεί, όμως, και να επαληθευτούν, αν αρχίσουν και πάλι η Τρόικα με την κυβέρνηση να συζητούν και να σχεδιάζουν, από τα μέσα του 2013, τα προβλεπόμενα στο Μνημόνιο νέα μέτρα αύξησης των εσόδων και μείωσης των δαπανών, ύψους €2,8 δισ. για το 2015 και €3,9 δισ. για το 2016.
Μία τέτοια εξειδίκευση μέτρων, χωρίς να υπάρχει διαπιστωμένη η αναγκαιότητα λήψης αυτών των μέτρων, παρά μόνον στις ασκήσεις επί χάρτου που εύκολα γίνονται και εύκολα ανατρέπονται, θα οδηγήσει για άλλη μία φορά (όπως συνέβη το 2011 και το 2012) στην καταστροφή του καλού κλίματος που επικρατεί σήμερα και που αποτελεί την βασική προϋπόθεση για να οδηγηθεί η οικονομία στην ανάκαμψη.
Βεβαίως, εμπόδιο στην ανάκαμψη της οικονομίας παραμένει και η ασκούμενη μηδενιστική αντιπολίτευση των έτοιμων και μαγικών λύσεων, που συντηρεί την προοπτική πολιτικής αστάθειας και έτσι δρα αποτρεπτικά για την επιστροφή των καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα και την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών και την αύξηση της απασχόλησης.
Παραμένει το πρόβλημα της φορολογίας στα ακίνητα
Οι προσπάθειες για την ανάκαμψη της οικονομίας δυστυχώς υπονομεύονται περαιτέρω από την εφαρμοζόμενη πολιτική αλλοτριωτικής φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας.
Η είσπραξη των ΦΑΠ 2011 και 2012 και η φημολογούμενη θέσπιση, για το 2013 και μετά, φορολογικών συντελεστών κλιμακούμενων μέχρι και 1,5% ετησίως επί της σημαντικά υπερτιμημένης σημερινής αντικειμενικής αξίας της ακίνητης περιουσίας, σε συνδυασμό με την φορολόγηση και της υπεραξίας από την πώληση αυτής της περιουσίας από τον Ιούλιο του 2013, θα έχει ως συνέπεια την πλήρη διακοπή των οικοδομικών εργασιών και των συναλλαγών στην αγορά ακινήτων.
Ήδη, τον Νοέμβριο 2012 σημειώθηκε δραματική πτώση κατά -66,1% σε ετήσια βάση του όγκου των εκδοθεισών αδειών ιδιωτικών οικοδομών τον Νοέμ.’12, ο οποίος διαμορφώνεται πλέον στις 667 χιλ. m3, από 10.048 χιλ. m3 τον Νοέμ.’2005. Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω εξελίξεων, η φορολόγηση της περιουσίας δεν πρόκειται να έχει το αναμενόμενο εισπρακτικό αποτέλεσμα ενώ ο φόρος επί της υπεραξίας από την πώληση ακινήτων, θα έχει μηδενική απόδοση, όχι μόνο λόγω της υπερφορολόγησης της κατοχής περιουσίας, αλλά και λόγω της αποθάρρυνσης πιθανών αγοραστών, καθώς οι χαμηλές τιμές τους σήμερα θα αντισταθμίζονται από την επίπτωση της φορολόγησης της υπεραξίας στο μέλλον.
Όλα αυτά γίνονται σε μία συγκυρία όπου είναι ευχής έργον, για την ανάκαμψη της οικονομίας, η σταδιακή επανεκκίνηση των συναλλαγών στην αγορά ακινήτων, και με το πρόγραμμα αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου αλλά και λόγω της διαθεσιμότητας προς πώληση εκατοντάδων χιλιάδων οικιστικών ακινήτων σε μειωμένες τιμές, αναφέρει η Alpha