Εκτός της ομάδας των αεροδρομίων στα οποία έχει βάλει πωλητήριο έθεσε τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η Hochtief, η οποία, φαίνεται να επιλέγει να προχωρήσει τις κινήσεις της για το ελληνικό αεροδρόμιο, αφού προηγουμένως διευθετηθεί η εκκρεμότητα που υπάρχει με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.
Η γερμανική εταιρεία, η οποία έχει... περάσει πλέον στο έλεγχο της ισπανικής ACS επανέφερε το σχεδιασμό της για πώληση των συμμετοχών της στα αεροδρόμια σε Ντύσελντορφ, Αμβούργο, Βουδαπέστη, Σίδνεϊ και Τίρανα αφήνοντας όμως εκτός το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο περιλαμβάνονταν στο αρχικό πλάνο.
Για τα αεροδρόμια τα οποία εκχωρεί η Hochtief προσφορές υπέβαλαν η Fraport o διαχειριστής του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, η Global Infrastructure Partners Ltd (GIP) που κατέχει τα αεροδρόμια London΄s City και Gatwick, η καναδική Brookfield Asset Management και η ασφαλιστική Allianz.
Στόχος της Deutsche Bank, που εκτελεί χρέη συμβούλου, είναι το τίμημα να φτάσει στα 1,2 δισ. ευρώ. Μάλιστα επισημαίνεται ότι κινήσεις που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στην παγκόσμια αεροπορική σκακιέρα (π.χ. πώληση αεροδρομίων Πορτογαλίας αντί ποσού 3 δισ. ευρώ) δείχνουν ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για επενδύσεις σε αεροδρόμια.
Απαλλακτική η δικαστική απόφαση για το ΦΠΑ
Εν τω μεταξύ απαλλακτική για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ήταν η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου του Λονδίνου, το οποίο σύμφωνα με την σύμβαση ανάπτυξης του αεροδρομίου είναι αρμόδιο για την επίλυση διαφορών που αφορούν στο ΔΑΑ. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι ο ΔΑΑ απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ ο οποίος του είχε καταλογιστεί από το ελληνικό Δημόσιο.
Το συγκεκριμένο Διαιτητικό Δικαστήριο εκδικάζοντας την εν λόγω διαφορά σύμφωνα με το Ελληνικό Δίκαιο εξέδωσε την απόφασή του με την οποία αποφάσισε ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δεν οφείλει στο Ελληνικό Δημόσιο τα ποσά του καταλογισθέντος ΦΠΑ μαζί με τα ποσά των επιβληθέντων προσθέτων φόρων, κηρύσσοντας κατά παράβαση εκδοθείσες και τις σχετικές Πράξεις Καταλογισμού.
Να σημειωθεί ότι ανάμεσα στις δύο πλευρές εκκρεμούσε νομική διαφορά, αναφορικά με καταλογισθέν ποσό ΦΠΑ ύψους 44 εκατ. ευρώ για την περίοδο 1998-2009, το οποίο λόγω των προσαυξήσεων, έφτασε στο συνολικό ποσό των 163 εκατ. ευρώ.
Όπως έχει διευκρινιστεί από τον Αερολιμένα Αθηνών από το ποσό των 44 εκατ. ευρώ του κυρίου φόρου που καταλογίστηκε, τα 37 εκατ. ευρώ, δηλ. το 84%, αφορούν σε ποσά ΦΠΑ επί του κόστους κατασκευής του αεροδρομίου της περιόδου 1996 - 2001. Οι σχετικοί καταλογισμοί, όμως, ολοκληρώθηκαν το 2010 με συνέπεια την επιβολή υψηλού ποσού προσαυξήσεων.
Η εταιρεία του αεροδρομίου έχει καταλογίσει μεγάλη καθυστέρηση, πέντε ετών, στις υπηρεσίες του Δημοσίου από την έγερση του θέματος το Δεκέμβριο του 2005 μέχρι εν τέλει τον καταλογισμό του ΦΠΑ.
Το αποτέλεσμα της καθυστέρησης αυτής ήταν να δημιουργηθεί ένα υπερβολικά υψηλό ποσό προσαυξήσεων επί του αρχικώς καταλογισθέντος ΦΠΑ, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Η γερμανική εταιρεία, η οποία έχει... περάσει πλέον στο έλεγχο της ισπανικής ACS επανέφερε το σχεδιασμό της για πώληση των συμμετοχών της στα αεροδρόμια σε Ντύσελντορφ, Αμβούργο, Βουδαπέστη, Σίδνεϊ και Τίρανα αφήνοντας όμως εκτός το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο περιλαμβάνονταν στο αρχικό πλάνο.
Για τα αεροδρόμια τα οποία εκχωρεί η Hochtief προσφορές υπέβαλαν η Fraport o διαχειριστής του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, η Global Infrastructure Partners Ltd (GIP) που κατέχει τα αεροδρόμια London΄s City και Gatwick, η καναδική Brookfield Asset Management και η ασφαλιστική Allianz.
Στόχος της Deutsche Bank, που εκτελεί χρέη συμβούλου, είναι το τίμημα να φτάσει στα 1,2 δισ. ευρώ. Μάλιστα επισημαίνεται ότι κινήσεις που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στην παγκόσμια αεροπορική σκακιέρα (π.χ. πώληση αεροδρομίων Πορτογαλίας αντί ποσού 3 δισ. ευρώ) δείχνουν ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για επενδύσεις σε αεροδρόμια.
Απαλλακτική η δικαστική απόφαση για το ΦΠΑ
Εν τω μεταξύ απαλλακτική για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ήταν η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου του Λονδίνου, το οποίο σύμφωνα με την σύμβαση ανάπτυξης του αεροδρομίου είναι αρμόδιο για την επίλυση διαφορών που αφορούν στο ΔΑΑ. Το δικαστήριο αποφάσισε ότι ο ΔΑΑ απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ ο οποίος του είχε καταλογιστεί από το ελληνικό Δημόσιο.
Το συγκεκριμένο Διαιτητικό Δικαστήριο εκδικάζοντας την εν λόγω διαφορά σύμφωνα με το Ελληνικό Δίκαιο εξέδωσε την απόφασή του με την οποία αποφάσισε ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δεν οφείλει στο Ελληνικό Δημόσιο τα ποσά του καταλογισθέντος ΦΠΑ μαζί με τα ποσά των επιβληθέντων προσθέτων φόρων, κηρύσσοντας κατά παράβαση εκδοθείσες και τις σχετικές Πράξεις Καταλογισμού.
Να σημειωθεί ότι ανάμεσα στις δύο πλευρές εκκρεμούσε νομική διαφορά, αναφορικά με καταλογισθέν ποσό ΦΠΑ ύψους 44 εκατ. ευρώ για την περίοδο 1998-2009, το οποίο λόγω των προσαυξήσεων, έφτασε στο συνολικό ποσό των 163 εκατ. ευρώ.
Όπως έχει διευκρινιστεί από τον Αερολιμένα Αθηνών από το ποσό των 44 εκατ. ευρώ του κυρίου φόρου που καταλογίστηκε, τα 37 εκατ. ευρώ, δηλ. το 84%, αφορούν σε ποσά ΦΠΑ επί του κόστους κατασκευής του αεροδρομίου της περιόδου 1996 - 2001. Οι σχετικοί καταλογισμοί, όμως, ολοκληρώθηκαν το 2010 με συνέπεια την επιβολή υψηλού ποσού προσαυξήσεων.
Η εταιρεία του αεροδρομίου έχει καταλογίσει μεγάλη καθυστέρηση, πέντε ετών, στις υπηρεσίες του Δημοσίου από την έγερση του θέματος το Δεκέμβριο του 2005 μέχρι εν τέλει τον καταλογισμό του ΦΠΑ.
Το αποτέλεσμα της καθυστέρησης αυτής ήταν να δημιουργηθεί ένα υπερβολικά υψηλό ποσό προσαυξήσεων επί του αρχικώς καταλογισθέντος ΦΠΑ, αναφέρεται χαρακτηριστικά.