Για όσους παρακολουθούν την Hochtief, η μεταβίβαση του ποσοστού της στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Α.Ε. δεν αποτέλεσε ιδιαίτερη έκπληξη.
Και αυτό επειδή ποσοστό 40% της θυγατρικής του γερμανικού κολοσσού Hochtief Airport Capital ελέγχει το fund “Caisse de dépôt et placement du Québec” που διαχειρίζεται κεφάλαια θεσμικών επενδυτών του Κεμπέκ, της γνωστής καναδικής επαρχίας.
Επομένως, οι δεσμοί με τέτοιου... είδους funds υπήρχαν και στο πλαίσιο αυτό η Hochtief AG πούλησε το σύνολο των συμμετοχών της στο κρατικό fund διαχείρισης συνταξιοδοτικών εισφορών (Public Sector Pension Investment Board ή PSP Investments).
Το PSP Investments, όντας από τα μεγαλύτερα funds του Καναδά, έχει υπό διαχείριση ενεργητικό αξίας 64,5 δισ. δολαρίων (στοιχεία γ’ τριμήνου ’12). Τα κεφάλαιά του προέρχονται από τις συνταξιοδοτικές εισφορές των εργαζομένων στα σώματα ασφαλείας του Καναδά, το Δημόσιο, τη βασιλική αστυνομία του Καναδά και τον καναδικό στρατό.
Ουσιαστικά, το PSP Investments είναι ένα από τα κυριότερα ασφαλιστικά ταμεία του Καναδά, παρέχοντας σύνταξη στα μέλη του. Και για το σκοπό αυτό προσανατολίζεται στην πραγματοποίηση επενδύσεων χαμηλού ρίσκου.
Στο πλαίσιο αυτό, η απόκτηση του 26,7% που κατείχε η Hochtief Airport στο αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλά και των υπόλοιπων συμμετοχών στους αερολιμένες της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου, του Σίδνεϋ και των Τιράνων θεωρείται τοποθέτηση χαμηλού ρίσκου.
Εξάλλου, το Καναδικό ταμείο συμφώνησε να καταβάλλει (η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του ’13) 1,1 δισ. ευρώ για την απόκτηση των έξι αεροδρομίων, με το τίμημα να χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές ως «δώρο» (για την PSP Investments).
Ψήφος εμπιστοσύνης
Η μεταβίβαση του 26,7% δεν αλλάζει τα σχέδια για την ιδιωτικοποίηση του 30% (από το 55% που κατέχει συνολικά το Δημόσιο) που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Και αυτό επειδή η Hochtief, την οποία ελέγχει -από το 2010- σε ποσοστό 50,16% η ισπανική ACS επεδίωκε τα τελευταία τρία χρόνια να απεμπλακεί από τον κλάδο διαχείρισης αεροδρομίων.
Η απόφαση αυτή, άλλωστε, είχε «υπαγορευθεί» από την ACS, η οποία αναζητά ρευστότητα, επιδιώκοντας να μειώσει όχι τόσο τις υποχρεώσεις της Hochtief που διαμορφώνονται στα 944 εκατ. ευρώ, αλλά κυρίως αυτές της ACS που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Αλλά και να επικεντρωθεί στον «σκληρό πυρήνα» των δραστηριοτήτων της, τις υποδομές.
Με άλλα λόγια, τα σχέδια της γερμανικής εταιρείας να αποεπενδύσει από το Ελ. Βενιζέλος ήταν γνωστά στην ελληνική κυβέρνηση.
Σε κάθε περίπτωση, η εύρεση αγοραστή ερμηνεύεται ως ψήφος εμπιστοσύνης για το «Ελ. Βενιζέλος», δεδομένου ότι στελέχη της Hochtief είχαν διαρρεύσει στα ξένα μέσα ενημέρωσης, μόλις στις 15 Απριλίου, ότι το αεροδρόμιο των Σπάτων εξαιρείται από την πώληση της ομάδας των έξι αεροδρομίων.
Όπως σχολίασε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, το καναδικό fund «δείχνει εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και βοηθά στην προσπάθεια για την προσέλκυση επενδυτών».
Την ίδια στιγμή, η Hochtief Airport Capital παραμένει στο Ελ. Βενιζέλος, ως διαχειρίστρια του 13,3% του ΔΑΑ, ποσοστό που ελέγχουν καναδικά και αυστραλιανά θεσμικά επενδυτικά σχήματα.
Από… το 2011 επεκτείνεται η σύμβαση
Μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι η πώληση του 30% στον ΔΑΑ, σε συνδυασμό με την επέκταση της 30ετούς σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026, με την διαδικασία να αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στις προσεχείς εβδομάδες. Πλέον, συνομιλητής της κυβέρνησης για την επέκταση της σύμβασης θα είναι η PSP Investments αντί της Hochtief.
Πάντως, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο ’12-’15, η πώληση του 21% του ΔΑΑ και η επέκταση της σύμβασης προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί το γ’ τρίμηνο του ’11. Το γεγονός επίσης, ότι το προς αποκρατικοποίηση ποσοστό του Δημοσίου αυξήθηκε από 21% σε 30% δεν αποκλείει νέα περαιτέρω αύξησή του.
Οι κινεζικών συμφερόντων εταιρείες Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management έχουν εκδηλώσει, στο πλαίσιο συναντήσεων με τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος». Φέρονταν επίσης, να ενδιαφέρονται και για το προς πώληση ποσοστό της Hochtief, χωρίς όμως, κάτι τέτοιο να απεδείχθη εμπράκτως με την πώληση του 26,7% του ΔΑΑ στους Καναδούς.
Για την ιστορία, σημειώνεται ότι τα συνταξιοδοτικά ταμεία ξένων χωρών διαχρονικά «έβλεπαν» Ελλάδα. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται το Stichting fund, το ταμείο των συνταξιούχων Ολλανδών δασκάλων που ήλεγχε άνω του 6% στα Ελληνικά Χρηματιστήρια.Πηγή Capital.
Toυ Δημήτρη Δελεβέγκου
Και αυτό επειδή ποσοστό 40% της θυγατρικής του γερμανικού κολοσσού Hochtief Airport Capital ελέγχει το fund “Caisse de dépôt et placement du Québec” που διαχειρίζεται κεφάλαια θεσμικών επενδυτών του Κεμπέκ, της γνωστής καναδικής επαρχίας.
Επομένως, οι δεσμοί με τέτοιου... είδους funds υπήρχαν και στο πλαίσιο αυτό η Hochtief AG πούλησε το σύνολο των συμμετοχών της στο κρατικό fund διαχείρισης συνταξιοδοτικών εισφορών (Public Sector Pension Investment Board ή PSP Investments).
Το PSP Investments, όντας από τα μεγαλύτερα funds του Καναδά, έχει υπό διαχείριση ενεργητικό αξίας 64,5 δισ. δολαρίων (στοιχεία γ’ τριμήνου ’12). Τα κεφάλαιά του προέρχονται από τις συνταξιοδοτικές εισφορές των εργαζομένων στα σώματα ασφαλείας του Καναδά, το Δημόσιο, τη βασιλική αστυνομία του Καναδά και τον καναδικό στρατό.
Ουσιαστικά, το PSP Investments είναι ένα από τα κυριότερα ασφαλιστικά ταμεία του Καναδά, παρέχοντας σύνταξη στα μέλη του. Και για το σκοπό αυτό προσανατολίζεται στην πραγματοποίηση επενδύσεων χαμηλού ρίσκου.
Στο πλαίσιο αυτό, η απόκτηση του 26,7% που κατείχε η Hochtief Airport στο αεροδρόμιο της Αθήνας, αλλά και των υπόλοιπων συμμετοχών στους αερολιμένες της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου, του Σίδνεϋ και των Τιράνων θεωρείται τοποθέτηση χαμηλού ρίσκου.
Εξάλλου, το Καναδικό ταμείο συμφώνησε να καταβάλλει (η συναλλαγή θα ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του ’13) 1,1 δισ. ευρώ για την απόκτηση των έξι αεροδρομίων, με το τίμημα να χαρακτηρίζεται από τους αναλυτές ως «δώρο» (για την PSP Investments).
Ψήφος εμπιστοσύνης
Η μεταβίβαση του 26,7% δεν αλλάζει τα σχέδια για την ιδιωτικοποίηση του 30% (από το 55% που κατέχει συνολικά το Δημόσιο) που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Και αυτό επειδή η Hochtief, την οποία ελέγχει -από το 2010- σε ποσοστό 50,16% η ισπανική ACS επεδίωκε τα τελευταία τρία χρόνια να απεμπλακεί από τον κλάδο διαχείρισης αεροδρομίων.
Η απόφαση αυτή, άλλωστε, είχε «υπαγορευθεί» από την ACS, η οποία αναζητά ρευστότητα, επιδιώκοντας να μειώσει όχι τόσο τις υποχρεώσεις της Hochtief που διαμορφώνονται στα 944 εκατ. ευρώ, αλλά κυρίως αυτές της ACS που ξεπερνούν τα 5 δισ. ευρώ. Αλλά και να επικεντρωθεί στον «σκληρό πυρήνα» των δραστηριοτήτων της, τις υποδομές.
Με άλλα λόγια, τα σχέδια της γερμανικής εταιρείας να αποεπενδύσει από το Ελ. Βενιζέλος ήταν γνωστά στην ελληνική κυβέρνηση.
Σε κάθε περίπτωση, η εύρεση αγοραστή ερμηνεύεται ως ψήφος εμπιστοσύνης για το «Ελ. Βενιζέλος», δεδομένου ότι στελέχη της Hochtief είχαν διαρρεύσει στα ξένα μέσα ενημέρωσης, μόλις στις 15 Απριλίου, ότι το αεροδρόμιο των Σπάτων εξαιρείται από την πώληση της ομάδας των έξι αεροδρομίων.
Όπως σχολίασε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, το καναδικό fund «δείχνει εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και βοηθά στην προσπάθεια για την προσέλκυση επενδυτών».
Την ίδια στιγμή, η Hochtief Airport Capital παραμένει στο Ελ. Βενιζέλος, ως διαχειρίστρια του 13,3% του ΔΑΑ, ποσοστό που ελέγχουν καναδικά και αυστραλιανά θεσμικά επενδυτικά σχήματα.
Από… το 2011 επεκτείνεται η σύμβαση
Μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης είναι η πώληση του 30% στον ΔΑΑ, σε συνδυασμό με την επέκταση της 30ετούς σύμβασης παραχώρησης που λήγει το 2026, με την διαδικασία να αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στις προσεχείς εβδομάδες. Πλέον, συνομιλητής της κυβέρνησης για την επέκταση της σύμβασης θα είναι η PSP Investments αντί της Hochtief.
Πάντως, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο ’12-’15, η πώληση του 21% του ΔΑΑ και η επέκταση της σύμβασης προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί το γ’ τρίμηνο του ’11. Το γεγονός επίσης, ότι το προς αποκρατικοποίηση ποσοστό του Δημοσίου αυξήθηκε από 21% σε 30% δεν αποκλείει νέα περαιτέρω αύξησή του.
Οι κινεζικών συμφερόντων εταιρείες Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management έχουν εκδηλώσει, στο πλαίσιο συναντήσεων με τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση του «Ελ. Βενιζέλος». Φέρονταν επίσης, να ενδιαφέρονται και για το προς πώληση ποσοστό της Hochtief, χωρίς όμως, κάτι τέτοιο να απεδείχθη εμπράκτως με την πώληση του 26,7% του ΔΑΑ στους Καναδούς.
Για την ιστορία, σημειώνεται ότι τα συνταξιοδοτικά ταμεία ξένων χωρών διαχρονικά «έβλεπαν» Ελλάδα. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται το Stichting fund, το ταμείο των συνταξιούχων Ολλανδών δασκάλων που ήλεγχε άνω του 6% στα Ελληνικά Χρηματιστήρια.Πηγή Capital.
Toυ Δημήτρη Δελεβέγκου