Με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης πρόκειται να ανοίξει η «αυλαία» των διεθνών διαγωνισμών για τις αποκρατικοποιήσεις στα λιμάνια της χώρας στις αρχές Ιουλίου σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης.
Την ίδια ώρα σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις με τους Κινέζους της Cosco για τον... Πειραιά, οι οποίοι -σύμφωνα με πληροφορίες- έβαλαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, ύψους 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35 ετών.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις με τους Κινέζους της Cosco για τον Πειραιά, οι οποίοι έβαλαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, ύψους 3,4 δισ. ευρώ σε βάθος 35 ετών
Μπορεί η κυβέρνηση να εμφανίζεται πλέον θετική στην πώληση μετοχών του Δημοσίου στο λιμάνι του Πειραιά, κάτι που έχουν καταστήσει σαφές οι Κινέζοι ότι επιθυμούν διακαώς, αντί της παραχώρησης των δραστηριοτήτων, ωστόσο, δεν αποδέχεται το ζήτημα που έθεσε η Cosco για κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος, ύψους 3,4 δισ. ευρώ, το οποίο προβλέπει η σημερινή 35ετής σύμβαση παραχώρησης του προβλήτα ΙΙ.
Το αίτημα αυτό προέκυψε με την ενεργοποίηση της οψιόν για πρόσθετες επενδύσεις στο δυτικό κομμάτι του προβλήτα ΙΙΙ ύψους 280 εκατ. ευρώ.
Νέες επενδύσεις
Οι Κινέζοι πρότειναν στην κυβέρνηση να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις με την ενεργοποίηση σχετικής οψιόν για επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, ζητώντας όμως παράλληλα την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος. Αυτό που λένε οι Κινέζοι είναι ότι η διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητάς τους και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την ευελιξία στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Το κινεζικό αίτημα μπορεί να συνδέεται άμεσα με τη προτεινόμενη επένδυση, ωστόσο θεωρείται βέβαιο ότι θα επηρεάσει την πορεία των συζητήσεων για τη διεύρυνση της παρουσίας της Cosco στον Πειραιά.
Η κυβέρνηση πάντως επέλεξε να ανοίξει ο κύκλος των ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια με τον ΟΛΘ, τοποθετώντας χρονικά την πρώτη φάση του διαγωνισμού στις αρχές Ιουλίου, ενώ ο αντίστοιχος διαγωνισμός για τον Πειραιά προβλέπεται να ξεκινήσει τέλη Σεπτεμβρίου αρχές Οκτωβρίου.
Επιδίωξη του κυβερνητικού επιτελείου είναι ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ, που θεωρείται βέβαιο ότι θα εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, να αποτελέσει οδηγό και για την αποκρατικοποίηση του Πειραιά.
Βασικός υποψήφιος για τον ΟΛΘ θεωρείται η κινεζική Hutchinson, η δε Cosco έχει αποκλείσει το ενδεχόμενο συμμετοχής της στον διαγωνισμό αυτόν. Τη λίστα των μνηστήρων για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης συμπληρώνουν ακόμα δύο κινεζικές εταιρείες, η China Merchant και η Shanghai International Port, καθώς και η ισραηλινή ZIM και η International Container Terminal Services Inc(ICTSI) από τις Φιλιππίνες.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ