Επισήμως δεν έχει εκδηλωθεί ρωσικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Οι συζητήσεις όμως ότι οσονούπω θα ανοίξει τέτοιο ζήτημα φουντώνουν και πυροδοτήθηκαν από πληροφορίες που... είδαν το φως της δημοσιότητας προσφάτως, σύμφωνα με τις οποίες το Κρεμλίνο άναψε το «πράσινο φως» για την αγορά του ΟΛΘ αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ρωσικά μέσα ενημέρωσης μάλιστα (εφημερίδες Komersant και Moscow Times) αποκάλυψαν επιστολή του προέδρου των σιδηροδρόμων (RZD) της χώρας, Βλαντιμίρ Γιακούνιν, προς τον Βλαντιμίρ Πούτιν, διά της οποίας ζητείται η συγκατάθεση του Ρώσου προέδρου για την εμπλοκή της πανίσχυρης αυτής εταιρείας στη διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ΟΛΘ.
Οι Ρώσοι, όπως προκύπτει και από το περιεχόμενο της επιστολής, θέλουν «πακέτο» τρένα και λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της πολιτικής των συνδυασμένων μεταφορών που ακολουθούν. Οπως ενδεικτικά σημείωνε ο κ. Γιακούνιν, στο γράμμα του προς τον κ. Πούτιν, στόχος της ρωσικής πλευράς είναι, μεταξύ άλλων, να συνδυάσει τις σιδηροδρομικές και λιμενικές υποδομές στην Ελλάδα με μεγάλα έργα υποδομών που εκτελούνται ήδη στη Σερβία και την καλύτερη εξυπηρέτηση των εκεί ρωσικών συμφερόντων.
Μπορεί όμως ο πρόεδρος της RZD να αναφέρει την υποστήριξη των ρωσικών συμφερόντων στη Σερβία ως τον βασικό λόγο για να αγοραστεί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ωστόσο υπάρχει κι ένας άλλος λόγος, πολύ πιο σοβαρός. Αποκτώντας το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το σημαντικότερο στο μαλακό υπογάστριο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, οι Ρώσοι παρακάμπτουν τον μεγάλο γι’ αυτούς «πονοκέφαλο» που λέγεται Βόσπορος.
Μέχρι τώρα τα δεξαμενόπλοιά τους, τα μεγάλα καράβια μεταφοράς χύδην φορτίων, για να περάσουν από τη Μαύρη Θάλασσα στη Μεσόγειο ή το αντίστροφο, πρέπει να διασχίσουν τα στενά του Βοσπόρου και αυτά των Δαρδανελίων. Η Συνθήκη του Μοντρέ, το 1936, κατοχυρώνει μεν το ελεύθερο της ναυσιπλοΐας -πλην στρατιωτικών πλοίων- όμως οι Ρώσοι χάνουν σε χρόνο και χρήμα, ενώ δεν λείπει και η γκρίνια των Τούρκων, όχι αβάσιμη πάντα, για ρύπανση του περιβάλλοντος σε περίπτωση ατυχήματος. Ενώ με τον ΟΛΘ...
Ρεπορτάζ του κ.Σταύρου Τζίμα,
Πηγή εφημερίδα "Καθημερινή"