Ανικανοποίητη εμφανίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την πορεία των αποκρατικοποιήσεων στη χώρα μας.
Η έκθεση για την τρίτη αναθεώρηση του δεύτερου προγράμματος προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας (δεύτερο Μνημόνιο), αναφέρει ότι...«η συνολική ταχύτητα της διαδικασίας των αποκρατικοποιήσεων παραμένει μη ικανοποιητική», παρά το γεγονός, όπως επισημαίνεται, ότι έχει συντελεστεί σημαντικό έργο προετοιμασίας των αποκρατικοποιήσεων.
Αποτέλεσμα των καθυστερήσεων είναι ότι οι ετήσιοι στόχοι αναθεωρούνται, ενώ έως το τέλος του 2016 ο πήχυς κατεβαίνει κατά 400 εκατ. ευρώ και ανέρχεται σε 10,7 δισ. ευρώ, αντί 11,1 δισ. που ήταν ο προηγούμενος στόχος. Επίσης στη δεκαετία (2012-22), τα έσοδα θα διαμορφωθούν σε 24,2 δισ. ευρώ, μακριά από τον στόχο των 50 δισ. ευρώ που είχε ορισθεί αρχικά. Κύριο δε χαρακτηριστικό της νέας αναθεώρησης του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, είναι ότι μια σειρά από αυτές, ενώ έπρεπε να είχαν ξεκινήσει στο δεύτερο τρίμηνο, τώρα ξεκινούν από Σεπτέμβριο (Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, ΟΛΠ/ΟΛΘ κ.ά.). Επίσης αποκρατικοποιήσεις που ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι, τώρα ωθούνται προς το τέλος του έτους (πώληση και επαναμίσθωση 28 κτιρίων, πώληση ακινήτου στο Παλιούρι κ.ά.).
Για φέτος η Ε.Ε. προεξοφλεί έσοδα ύψους 187 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΔΕΣΦΑ (31% του μετοχικού κεφαλαίου), 133 εκατ. ευρώ από την εκχώρηση της άδειας των λαχείων και 622 εκατ. ευρώ από την πώληση του ΟΠΑΠ (33%). Οι δύο τελευταίες συναλλαγές, σύμφωνα με την έκθεση της Ε.Ε. βρίσκονται «σε υψηλό επίπεδο ρυθμιστικών εγκρίσεων», εκτιμώντας ότι θα ολοκληρωθούν σύντομα. Παράλληλα σημειώνει ότι σύντομα θα ανοίξουν οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, της Τραινοσέ. Για τη ΔΕΠΑ, η οποία αποτέλεσε τη μεγάλη απογοήτευση στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, η έκθεση αναφέρει ότι θα ιδιωτικοποιηθεί στο άμεσο μέλλον, ενώ η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ (που σχετίζεται με τη ΔΕΠΑ) τοποθετείται τώρα στον Δεκέμβριο του 2013.
Εν γένει όλο το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων εμφανίζει μικρές διολισθήσεις προς τον Σεπτέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2013. Η έναρξη της διαδικασίας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού έχει οδηγηθεί για τον Σεπτέμβριο, ενώ το ίδιο ισχύει για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΔΑΑ. Σε ό,τι αφορά τον τελευταίο, τώρα κρίνεται ότι πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η συναλλαγή μεταξύ Hochtief και Καναδών επενδυτών, βάσει της οποίας το 27% των μετοχών του ΔΑΑ θ’ αλλάξει χέρια. Επίσης η κύρωση των νέων συμβάσεων παραχώρησης των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων η οποία αρχικά ήταν να γίνει τον Μάιο στην Ελληνική Βουλή, τώρα μετατίθεται για τον Ιούλιο. Με δεδομένο όμως ότι βρισκόμαστε στο τέλος Ιουλίου, σημαίνει ότι και η αναθεώρηση αυτή, πιθανώς να βρεθεί εκτός και των νέων στόχων του προγραμματισμού. Παράλληλα, σε εκκρεμότητα τίθενται πλέον μια σειρά άλλων ιδιωτικοποιήσεων, όπως των ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ και ΕΛΒΟ, καθώς η κυβέρνηση πλέον πρέπει ν’ αποφασίσει τον τρόπο αναδιάρθρωσης.