Στη σκιά του τραγικού δυστυχήματος, που μετέτρεψε τον σταθμό Μπρετινί Σιρ Ορζ, λίγο έξω από το Παρίσι, σε πεδίο μάχης με έξι νεκρούς και δεκάδες τραυματίες, πραγματοποιήθηκαν χθες οι εορτασμοί στη Γαλλία για την Ημέρα της Βαστίλλης.
Στο επίκεντρο μιας χρόνιας διαμάχης για την ανάγκη συντήρησης του... γερασμένου κρατικού σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία αναζωπυρώθηκε μετά τον εκτροχιασμό του τρένου 3657 την Παρασκευή, ο γάλλος Πρόεδρος μίλησε στη γαλλική τηλεόραση αμέσως μετά το τέλος της παρέλασης.
Η Γαλλία, τόνισε ο Φρανσουά Ολάντ, «πρέπει να κάνει πολύ περισσότερα για να συντηρήσει το κλασικό σιδηροδρομικό δίκτυο», αντί να δίνει προβάδισμα στους συρμούς μεγάλης ταχύτητας.
Οι γαλλικές Αρχές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο του σαμποτάζ.
Ο ίδιος ο Ολάντ ωστόσο απέφυγε να σχολιάσει υποθετικά σενάρια, δίνοντας έμφαση στο πόρισμα των ερευνών της κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας SNCF, που κάνει λόγο για αποκόλληση κάποιου τμήματος μεταγωγής των γραμμών. «Δεν πρέπει να αποκλείουμε τίποτα. Ωστόσο, δεν μπορώ να προτάξω τα υποθετικά σενάρια.
Νομίζω ότι βρισκόμαστε ενώπιον μιας αστοχίας υλικού». Σύμφωνα με το πόρισμα της SNCF, το οποίο έγινε γνωστό το Σάββατο, το πρόβλημα εντοπίσθηκε στο σημείο μεταγωγής για την αλλαγή κατεύθυνσης των γραμμών, περίπου 200 μέτρα πριν από τον σταθμό. Συγκεκριμένα, υποστηρίζουν οι υπεύθυνοι της SNCF, το τρένο κόπηκε στα δύο όταν ένα μεταλλικό άγκιστρο, βάρους περίπου 10 κιλών, το οποίο ενώνει δύο σιδηροτροχιές, αποδεσμεύθηκε και σφηνώθηκε στο κέντρο του συστήματος μεταγωγής.
Ενα από τα πιο κρίσιμα ερωτήματα που τίθενται - και από τον γάλλο υπουργό - είναι εάν αυτή η «χαλάρωση» οφείλεται στην παλαιότητα του κλασικού σιδηροδρομικού δικτύου που ενώνει τη γαλλική πρωτεύουσα με την υπόλοιπη χώρα ή σε κακή συντήρηση.
ΕΛΕΓΧΟΣ.
Αξιωματούχοι του κρατικού σιδηροδρομικού δικτύου επιμένουν ότι όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι στις σιδηροτροχιές είχαν πραγματοποιηθεί στις αρχές του μήνα. Καθώς πρόκειται για σιδηροδρομική γραμμή που χρησιμοποιείται ευρέως - υπολογίζεται πως καθημερινά εξυπηρετεί 540.000 ανθρώπους -, οι υπεύθυνοι τονίζουν ότι ακριβώς μισή ώρα πριν από το δυστύχημα ένα άλλο τρένο είχε περάσει από το ίδιο ακριβώς σημείο με απόλυτη ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση, ένας ενδελεχής έλεγχος σε περίπου 5.000 αντίστοιχες μεταγωγές κρίθηκε αναγκαίος και άρχισε χθες.
Το τρένο, με 385 επιβαίνοντες, είχε περίπου 20 λεπτά που είχε αναχωρήσει από το Παρίσι με κατεύθυνση τη Λιμόζ. Μερικά μέτρα όμως πριν φθάσει στον σταθμό Μπρετινί Σιρ Ορζ, στον οποίο δεν επρόκειτο να σταματήσει, άρχισε η ξέφρενη πορεία του: τα πρώτα βαγόνια συνέχισαν κανονικά την πορεία τους ενώ τα τέσσερα τελευταία εκτροχιάστηκαν και «προσγειώθηκαν» στην αποβάθρα του σταθμού. Την πεποίθησή του ότι πρόκειται για μηχανικό και όχι για ανθρώπινο λάθος εξέφρασε και ο υπουργός Μεταφορών Φρεντερίκ Κιουβιλιέ.
Αφού επαίνεσε τα γρήγορα αντανακλαστικά του οδηγού, ο οποίος έδωσε αμέσως σήμα κινδύνου αποφεύγοντας μια μοιραία σύγκρουση με άλλη αμαξοστοιχία, ο Κιουβιλιέ απάντησε στις καταγγελίες για αυξημένη ταχύτητα. Το τρένο, επισήμανε, κινούνταν με 137 χλμ./ώρα, κάτω από το όριο ταχύτητας (150 χλμ./ώρα). Σχολιάζοντας την ανάγκη επενδύσεων για τη συντήρηση των γραμμών, ο γάλλος υπουργός επέκρινε την SNCF και την εμμονή της τα τελευταία χρόνια στο «καμάρι της Γαλλίας», τα τρένα μεγάλης ταχύτητας TGV.
Στις αρχές του μήνα, η γαλλική κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να περιορίσει τις επενδύσεις στα TGV, προκειμένου να δοθεί ώθηση σε άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς.