- Λίγα 24ωρα μένουν για την επίτευξη συμφωνίας με τον ΟΛΠ.
Σε αγώνα δρόμου για την επίτευξη συμφωνίας εντός των επομένων 24ωρων βρίσκονται από τη μια πλευρά η Cosco και από την άλλη ο ΟΛΠ, συνεπικουρούμενος από το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Ναυτιλίας, σε δύσκολα θέματα που περιλαμβάνουν...νομικά ζητήματα και αφορούν την νέα μεγάλη κινεζική επένδυση που εξήγγειλε στα τέλη Ιουνίου ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, καθώς λήγει αυτή την εβδομάδα και η μηνιαία παράταση που είχε δοθεί για το σκοπό αυτό.
Πληροφορίες αναφέρουν πως οι δυο πλευρές βρίσκονται κοντά στην τελική συνεννόηση αλλά δεν αποκλείουν κανένα ενδεχόμενο. Εφόσον η συμφωνία επιτευχθεί μένει να πάρει το "πράσινο φως" και από τις Βρυξέλλες.
Ενδεχόμενη αδυναμία επίτευξης συμφωνίας ανοίγει το δρόμο για προσφυγή της κινεζικής εταιρείας στη διαιτησία, αναφέρουν κύκλοι από το Ικόνιο. Διαδικασία που εκτιμάται ότι δεν θα βοηθήσει την συντελούμενη προσπάθεια επιτάχυνσης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και της προσέλκυσης άμεσων ξένων επενδύσεων. Διότι δύσκολα θα εκδηλωνόταν ενδιαφέρον από ξένο επενδυτή εάν ο βασικός παραχωρησιούχος της ΟΛΠ ΑΕ βρισκόταν σε αντιπαράθεση με την εισηγμένη. Πόσο μάλλον οι ίδιοι οι Κινέζοι. Αυτά αναφέρουν, με εμφατικό τρόπο, παράγοντες της αγοράς που βρίσκονται σε στενή επαφή με τον κλάδο.
Συμμετέχοντες στις διαπραγματεύσεις επιβεβαιώνουν στο Capital.gr την ύπαρξη ισχυρής πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης να επιτευχθεί συμφωνία, κάτι που αναγνωρίζεται και από την κινεζική πλευρά, πλην όμως διαπιστώνουν και ορισμένα εκκρεμή ακόμα προβλήματα. Το θέμα, βέβαια, έχει προσλάβει μεγάλη σημασία και λόγω της επίπτωσης που μπορεί να έχει η μία ή η άλλη κατάληξη στη διαμόρφωση θετικού επενδυτικού κλίματος για τη χώρα. Αποτελεί δε ξεκάθαρα Λυδία λίθο για την εξέλιξη του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων όσον αφορά τον ΟΛΠ.
Η διαπραγμάτευση η οποία αρχικά και σύμφωνα με το μνημόνιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές έπρεπε να έχει ήδη λήξει από τα τέλη Ιουλίου, αφορά τον λεγόμενο και φιλικό διακανονισμό μεταξύ ΟΛΠ και της θυγατρικής της Cosco Pacific, Piraeus Container Terminal (PCT) για το πώς θα συνεχίσει η μεταξύ τους συνεργασία από εδώ και στο εξής. Οι Κινέζοι προτείνουν να αναπτύξουν έναν ακόμα τέταρτο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων (εκμεταλλεύονται τον ΙΙ και τον ΙΙΙ και ο ΟΛΠ τον Ι) δημιουργώντας εκ του μηδενός ένα τέταρτο προβλήτα στο δυτικό τμήμα του Ικόνιου όπου σήμερα υπάρχει μόνον θάλασσα. Η επένδυση αυτή είναι αξίας 223 εκατομμυρίων ευρώ. Δεσμεύονται επίσης να μεταφέρουν τον προβλήτα πετρελαιοειδών, παλαιά υποχρέωση του ΟΛΠ, και να αναπτύξουν ακόμα μαρίνα και αλιευτικό καταφύγιο εκεί.
Για να προχωρήσουν σε αυτό όμως ζητούν να σταματήσουν να καταβάλουν το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα που προβλέπεται από τη σύμβαση του 2009 και το οποίο είναι της τάξης των 70 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Εγείρουν, δε, ζήτημα μακροοικονομικού περιβάλλοντος υποστηρίζοντας ότι η σύμβαση του 2009 στηρίχθηκε σε μακροοικονομικές παραδοχές που όμως έχουν ανατραπεί ριζικά από την κρίση στην χώρα.
Εφόσον οι δυο πλευρές καταφέρουν και λύσουν όλες τις εκκρεμότητες θα πρέπει να εξασφαλιστεί και το ΟΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου που έλαβαν μέρος σε σχετικές επαφές για το θέμα στις Βρυξέλλες πριν την επίσημη εξαγγελία του πρωθυπουργού στα τέλη Ιουνίου αναφέρουν στo Capital.gr πως «η επιφυλακτικότητα των Βρυξελλών ήταν έκδηλη». Για δυο κυρίως λόγους: πρώτον διότι τροποποίηση εκ των υστέρων των όρων της σύμβασης ενδέχεται να γεννά ζήτημα προνομιακής μεταχείρισης της Cosco σε σχέση με τους επενδυτές που ήθελαν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό του 2009 και δεύτερον διότι όπως επισημαίνουν η Piraeus Container Terminal εμφανίζει υγιή και προσοδοφόρα λειτουργία. Άλλες νεότερες πληροφορίες θέλουν πάντως να έχουν απαντηθεί επαρκώς από την ελληνική πλευρά τα περισσότερα από τα ερωτήματα που έχουν εγερθεί από την Commission.
Η όλη υπόθεση όμως γεννά και άλλα ερωτήματα και συγκεκριμένα αναφορικά με το δεδηλωμένο ενδιαφέρον των Κινέζων να συμμετάσχουν σε ενδεχόμενο διαγωνισμό για την πώληση του ΟΛΠ. Κάτι που δεν επιθυμεί η σημερινή διοίκηση Γ. Ανωμερίτη της εισηγμένης που τάσσεται υπέρ του μοντέλου παραχωρήσεων. Ο προβληματισμός είναι πως εάν οι Κινέζοι αποκομίσουν αυτό που θέλουν στα πλαίσια του φιλικού διακανονισμού γιατί να ενδιαφερθούν για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού σε ενδεχόμενο τέτοιο διαγωνισμό και ποιοι ενδιαφερόμενοι απομένουν για να το κάνουν;
Του Ηλία Γ. Μπέλλου