Και έσονται εις σάρκαν μίαν, οι δύο αερομεταφορείς στην Ελλάδα, καθώς οι ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού έδωσαν τελικά το «ΟΚ» για την εξαγορά της Olympic από την Aegean με το σκεπτικό ότι ελλόχευε ο κίνδυνος χρεοκοπίας της πρώτης.
Η δήλωση του αντιπροέδρου της.. Κομισιόν για θέματα Ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, ότι «ρωτήσαμε τoν Ιούλιο εγγράφως τη Marfin Investment Group, εάν είναι διατεθειμένη να συνεχίσει τη χρηματοδότηση της εταιρείας και η απάντηση που μας έδωσε τον Αύγουστο ήταν αρνητική», αποτυπώνει το σκεπτικό πάνω στο οποίο βασίστηκε η απόφαση των Βρυξελλών, αφού εάν έλεγα «όχι» η Aegean Airlines θα παρέμενε μοναδικός παίκτης, δεδομένης και της αποδυνάμωσης της Cyprus Airways.
Το επιχειρηματικό πλάνο
Η Κομισιόν είχε απαγορεύσει, το 2011, την προτεινόμενη εξαγορά, γιατί οι δύο εταιρείες εκτελούσαν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε 17 διαδρομές, εκ των οποίων εννέα δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού.
Σήμερα, η Aegean και η Olympic εκτελούν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε επτά διαδρομές, εκ των οποίων οι ακόλουθες πέντε εξυπηρετούνται μόνον από αυτές: Αθήνα - Χανιά, Αθήνα - Μυτιλήνη, Αθήνα - Σαντορίνη, Αθήνα - Κέρκυρα (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο το καλοκαίρι), Αθήνα - Κως (η Aegean εκτελεί δρομολόγια μόνο το καλοκαίρι). Τα πέντε αυτά δρομολόγια θα βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» της Κομισιόν.
Σύμφωνα με το επιχειρησιακό πλάνο της εταιρείας, μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς θα γίνει σταδιακή ενοποίηση όλων των διοικητικών και εμπορικών υπηρεσιών για εξοικονόμηση πόρων, αλλά και ενίσχυση δυνατοτήτων τμημάτων.
Τα οφέλη από τις οικονομίες κλίμακας μόνο στο κομμάτι της εξοικονόμησης πόρων στο διοικητικό τομέα, στα κτίρια και στην αγοραστική δύναμη του fueling, του catering και του handling, θα ανέλθουν σε ορίζοντα 18 μηνών σε 35 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, θα συντελεστεί κι ένα δεύτερο επίπεδο συνεργειών, το οποίο έχει να κάνει με την αυξημένη συνδεσιμότητα και την καλύτερη αξιοποίηση του δικτύου εσωτερικού.
Το ποσό αυτό θα επενδυθεί για τη διεύρυνση του στόλου και του δικτύου της εταιρείας, αλλά και τη διατήρηση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ναύλων της.
Πάντως, η είδηση ότι η Κομισιόν ενέκρινε τελικά την εξαγορά της Olympic από την Aegean μπορεί να συνοδεύτηκε από τυμπανοκρουσίες των μετόχων των δύο εταιρειών, ωστόσο στις τάξεις των εργαζομένων η ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι είναι μεγάλη. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν απομακρυνθεί εκατοντάδες άτομα από το προσωπικό των δύο εταιρειών και η εκτίμηση είναι πως οι περικοπές θα συνεχισθούν.
Οι εργαζόμενοι
Ωστόσο, στην Aegean υποστηρίζουν ότι η επίτευξη των συνεργειών από τη συμφωνία προσφέρει ασφάλεια στους εργαζόμενους των δυο εταιρειών διότι ενισχύει τα μεγέθη και τις προοπτικές. Η προσπάθεια και η στόχευση της διοίκησης της Aegean είναι μέχρι το καλοκαίρι του 2014 η συνολική απασχόληση να μην είναι μικρότερη από ό,τι σήμερα και από το 2015 να έχει καθαρή ανάπτυξη.
Δέσμευση για μείωση
Στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών οι τιμές
Ενα ζήτημα που προκύπτει μετά την απορρόφηση της Olympic Air από την Aegean είναι αν θα υπάρξει κάποιος εξορθολογισμός με τις τιμές των εισιτηρίων, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τα εισιτήρια εσωτερικού εμφανίζονται να είναι πιο ακριβά από αυτά του εξωτερικού.
Από την Aegean προτάσσουν το γεγονός ότι ο αερομεταφορέας έχει μειώσει τη μέση τιμή των εισιτηρίων εσωτερικού κατά 30% σε μια προσπάθεια της εταιρείας να ανταποκριθεί στις ανάγκες του Ελληνα πολίτη που προκύπτουν από την κρίση, παρά τη μείωση της επιβατικής κίνησης στην αγορά εσωτερικού κατά 30%, τη μείωση τζίρου στην ίδια αγορά σχεδόν κατά 50% σε αξία και την ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των καυσίμων κατά 70%.
Παράλληλα, αυτό που υπογραμμίζεται από την εταιρεία είναι ότι οι συνέργειες που θα αναπτυχθούν θα κατεβάσουν σημαντικά το κόστος μονάδας και θα επιτρέψουν την προσφορά ακόμα πιο ανταγωνιστικών τιμών σε πολλές περιπτώσεις όπως στις άγονες γραμμές.
Αλλά και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ανταγωνισμού σημείωσε ότι η Κομισιόν θα παρακολουθεί στενά την ελληνική αγορά με στόχο να εντοπίσει φαινόμενα κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης.
Νέα δρομολόγια
Εγγυημένα έσοδα και φιλόδοξα σχέδια
Το deal θα ανέλθει στα 72 εκατ. ευρώ και οι δύο εταιρείες θα διατηρήσουν το σήμα και το διακριτό πτητικό έργο. Η Olympic μπορεί να μην έχει ιδιόκτητα αεροσκάφη, αλλά έχει τις περισσότερες επιδοτούμενες άγονες γραμμές ως το 2016. Συγκεκριμένα, η εταιρεία έχει εγγυημένα έσοδα έως τον Μάρτιο του 2016, της τάξεως των 116 εκ. ευρώ συνολικά από την εξυπηρέτηση 15 άγονων γραμμών. Στόχος της διοίκησης της Aegean είναι να περάσει, ως όμιλος με την Olympic, σε κερδοφορία σε 1,5 - 2 χρόνια, να διασφαλισθεί καθολική κάλυψη εσωτερικού και να ενταθεί περαιτέρω η επένδυση στην εξωστρέφεια, επιδιώκοντας διπλασιασμό των προορισμών σε βάθος 7ετίας.
Από τον Απρίλιο
Ηδη, σύμφωνα με τον νέο σχεδιασμό της Aegean Airlines, πρόκειται να προστεθούν νέοι προορισμοί και δρομολόγια για το 2014, από τον Απρίλιο και έπειτα.
Οι νέοι προορισμοί θα είναι: Μπορντό, Αμβούργο, Λυών, Μασσαλία και Ναντ, ενώ από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα προστεθούν πτήσεις προς Βερολίνο, Μασσαλία, Μπορντό, Λάρνακα, Κίεβο, Βιέννη, Πράγα, Αμβούργο και Λυών. Από το αεροδρόμιο της Ρόδου θα ξεκινήσουν πτήσεις προς Παρίσι, Κίεβο, Λάρνακα, Πράγα, Ντίσελντορφ, Μόναχο και Φρανκφούρτη, ενώ από την Κέρκυρα η εταιρεία θα πετά προς Μόναχο, Φρανκφούρτη και Ντίσελντορφ.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ