- Η γεύση των ποτών «υποτάσσεται» στο τηλεοπτικό πρόγραμμα που παρακολουθούμε κάθε φορά τονίζοντας στους γευστικούς μας κάλυκες στοιχεία τα οποία χαρακτηρίζουντην εκπομπή που παρακολουθούμε!
Πέρα από το ιδανικό κρασί για το γεύμα μας, ίσως θα πρέπει να αναζητήσουμε το ιδανικό κρασί και για… το τηλεοπτικό πρόγραμμα που πρόκειται να παρακολουθήσουμε. Σύμφωνα με νέα μελέτη, το πρόγραμμα που... παρακολουθούμε κάθε φορά μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη γεύση.
Στη μελέτη των ειδικών του βρετανικού εργαστηρίου Mindlab, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από παραγγελία της γερμανικής αλυσίδας σουπερμάρκετ Aldi, έλαβαν μέρος 50 εθελοντές. Συγκεκριμένα οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν τα κρασιά, την μπίρα και το μπράντι που έπιναν ενόσω παρακολουθούσαν τέσσερα βρετανικά τηλεοπτικά προγράμματα και σειρές.
Δείξε μου τη σειρά σου, να σου πω τη γεύση σου…
Διαπίστωσαν λοιπόν, ότι η περιγραφή των εθελοντών γύρω από τη γεύση και τα χαρακτηριστικά των ποτών που κατανάλωναν, άλλαζε ανάλογα με το τι παρακολουθούσαν κάθε φορά.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της βραβευμένης σειράς του BBC «Ο πύργος του Ντάουντον», η οποία φάνηκε να χαρίζει στους τηλεθεατές έναν εξευγενισμένο αέρα εποχής, με αποτέλεσμα εκείνοι να τείνουν να χαρακτηρίζουν τη γεύση των ποτών ως εκλεπτυσμένη. Ηταν ακόμη σε θέση να διακρίνουν για παράδειγμα στο κόκκινο κρασί παραδοσιακές βρετανικές γεύσεις, π.χ. βανίλια, μέντα και κεράσι, οι οποίες χαρακτήριζαν τη χρονική περίοδο στην οποία διαδραματίζεται η γνωστή σειρά.
Βάσει των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων, φάνηκε ότι ένα κρασί Cabernet Sauvignon με νότες μαύρων φρούτων, βανίλιας και μέντας θα αποτελούσε τον τέλειο «σύντροφο» για την απολαυστική παρακολούθηση της ιστορίας της οικογένειας Κρόλι.
«Ολοι γνωρίζουμε ότι η γεύση αποτελεί μια σύνθετη αισθητηριακή εμπειρία, με την όραση και την όσφρηση να παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο με τη γεύση. Η συγκεκριμένη μελέτη ωστόσο αποδεικνύει ότι η επίδραση της εικόνας και του ήχου που λαμβάνουμε από τον τηλεοπτικό μας δέκτη "δραπετεύουν" από τα όρια της μικρής οθόνης» εξηγεί ο ερευνητής Ντάνκαν Σμιθ. «Αυτό που είδαμε στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι το ερέθισμα - δηλαδή το τηλεοπτικό πρόγραμμα - "προγραμματίζει" εγκέφαλο και γευστικούς κάλυκες ώστε να αντιδρούν με συγκεκριμένο τρόπο» προσθέτει ο ειδικός.
Περιβάλλον και γεύση πάνε «πακέτο»
Προηγούμενη μελέτη του καθηγητή Πειραματικής Ψυχολογίας Τσαρλς Σπενς, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είχε δείξει ότι ο χώρος μέσα στον οποίο καταναλώνουμε κάποιο γεύμα παίζει πολύ σημαντικό ρόλο ως προς την αντίληψη της γεύσης.
Βάσει των ευρημάτων του, το περιβάλλον μπορεί να επηρεάσει τη γεύση του ουίσκι έως και κατά 20%. Το πρωτότυπο πείραμα του ειδικού είχε διεξαχθεί στο ειδικά διαμορφωμένο μπαρ Singleton Sensorium, στην περιοχή του Σόχο, στο Λονδίνο, όπου 300 παρευρισκόμενοι δοκίμασαν το ίδιο malt ουίσκι σε τρεις διαφορετικούς χώρους εντός του μαγαζιού και στη συνέχεια κλήθηκαν να το αξιολογήσουν.
Φάνηκε λοιπόν ότι το περιβάλλον του κάθε χώρου είχε διαφορετική επίδραση στους γευστικούς κάλυκες των συμμετεχόντων. Το πρώτο δωμάτιο είχε πράσινο φωτισμό, διακόσμηση με πραγματικό γρασίδι, φυτά, ήχο μηχανών του γκαζόν και προβάτων και το «άρωμα» της εξοχής. Το δεύτερο δωμάτιο είχε ως θέμα τα φρούτα, διέθετε κόκκινο φωτισμό, διακόσμηση από κόκκινα φρούτα και καμπανάκια τα οποία κρέμονταν από το ταβάνι. Τέλος, το τρίτο δωμάτιο είχε ως βασικό στοιχείο το ξύλο και ηχητικά εφέ από ξύλο που σιγοκαιγόταν στη φωτιά.
«Οι εθελοντές που βρίσκονταν στο πράσινο δωμάτιο είχαν 15%-20% περισσότερες πιθανότητες να χαρακτηρίσουν τη γεύση του malt ως "φρέσκια" συγκριτικά με όσους βρίσκονταν στα υπόλοιπα δωμάτια» είχε αναφέρει ο δρ Σπένς. «Οσοι πάλι βρίσκονταν στο κόκκινο, φρουτένιο δωμάτιο έτειναν να αναφέρουν τον γλυκό χαρακτήρα του ουίσκι 10% περισσότερο από ό,τι οι υπόλοιποι. Με λίγα λόγια, από τη μελέτη φάνηκε ότι ένας χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενισχύσει συγκεκριμένες γεύσεις και να "ζωντανέψει" αρώματα ποτών» καταλήγει ο ίδιος.
Της Ειρήνης Βενιού.