- Aegean με όπλο το brand name
- Ryanair με πυκνές πτήσεις
- Easy Jet με hub σε μεγάλα αεροδρόμια
- Turkish με πακτωλό διαφήμισης
Πόλεμος ανακοινώσεων είναι σε εξέλιξη τα τελευταία εικοσιτετράωρα, εν όψει της τουριστικής σεζόν, μεταξύ των αεροπορικών εταιριών, που προσπαθούν με πύκνωση των δρομολογίων να επωφεληθούν από την επικείμενη αύξηση... τουριστικού ρεύματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι βασικό κίνητρο για όλη αυτή την αύξηση των δρομολογίων, που ειρήσθω εν παρόδω έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες από τον εθνικό πλέον αερομεταφορέα την Aegean, είναι η δυναμική του ελληνικού τουρισμού, ειδικά από νέες αγορές.
Γι΄ αυτό, πρώτη, η Aegean, εκτιμώντας το μπάσιμο των low cost εταιριών, ανακοίνωσε την υπηρεσία «go light», αναμένεται να προωθήσει αλλαγές στο εσωτερικό των αεροπλάνων για μείωση βάρους (βλέπε Lufthansa) αλλά και την προσθήκη, το 2014, 15 νέων προορισμών από την Αθήνα προς το εξωτερικό, αυξάνοντας το σύνολό τους σε 47.
Όλως ... τυχαίως οι προορισμοί αυτοί είναι αντίστοιχοι με αυτούς που ανακοινώνουν και οι εταιρίες Ryanair, Easy jet κτλ.
Για παράδειγμα, στους νέους προορισμούς περιλαμβάνονται: το Μπέρμινχαμ στην Αγγλία, η Μασσαλία και η Νάντη στην Γαλλία, η Ζυρίχη στην Ελβετία, το Αμβούργο, το Ανόβερο και η Νυρεμβέργη στη Γερμανία, η Κοπεγχάγη στη Δανία, η Κατάνια στην Ιταλία, το Άμπου Ντάμπι στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Βυρηττός στο Λίβανο και η Πάφος στην Κύπρο.
Εξετάζονται, επίσης, ως υποψήφιες πόλεις η Στοκχόλμη στη Σουηδία ή το Όσλο στη Νορβηγία, η Λουμπλιάνα στη Σλοβενία και το Ντουμπρόβνικ στην Κροατία.
Συνολικά, το 2014 προστίθενται 45 - 50 νέα δρομολόγια από τις οκτώ πλέον βάσεις της εταιρείας στην Αθήνα και την περιφέρεια -με νέα βάση τα Χανιά.
Ως αποτέλεσμα, η Aegean και η Οlympic Αir από κοινού θα καλύπτουν συνολικά το 2014 ένα δίκτυο άνω των 250 δρομολογίων, εκ των οποίων 205 και πλέον δρομολόγια εξωτερικού και 47 - 50 δρομολόγια εσωτερικού.
Οι Τούρκοι καλοβλέπουν Ελλάδα
Με στόχο όχι μόνο το μερίδιο στην τουριστική κίνηση, αλλά με ορίζοντα επενδυτικό η Turkish Airlines προσπαθεί να πλασαριστεί στην Ελλάδα, είτε με διάθεση διαφημιστικών κονδυλίων (ακόμα και project στυλ Euroleague ακούγονται...), είτε με πίεση για είσοδο στην εσωτερική αγορά, αλά Ryanair...
Βασικό της όπλο πέρα από τα.... «γρόσια» είναι το γεγονός ότι η ζήτηση για θέσεις από και προς Ελλάδα έχει αυξηθεί, ενώ έχει πίσω ένα δυνατό αεροδρόμιο- κόμβο στην περιοχή. Ενδεικτικά η αύξηση της επιβατικής κίνησης προς την Κων/πολη είναι συνεχής.
Οι πτήσεις προς την Πόλη αυξήθηκαν 14,57%, οι διαθέσιμες θέσεις 7,62% και οι επιβάτες κατά 28,76% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
Οι επιβάτες αυξήθηκαν σχεδόν κατά εκατό χιλιάδες σε σύγκριση με πέρυσι φθάνοντας τους 490.477.
Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη γραμμή να αυξήσουν τη μέση πληρότητα των δρομολογίων τους από το 65,7% το 2012 στο 75,6% φέτος.
Κι όλα αυτά σε μια περίοδο (εντεκάμηνο 2013) κατά την οποία καταγράφεται μείωση 3% της επιβατικής κίνησης εξωτερικού από το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (εξαιτίας κυρίως των λιγότερων Ελλήνων ταξιδιωτών).
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δεθνής αερολιμένας της Κωνσταντινούπολης αναρριχήθηκε στην παγκόσμια κατάταξη και από την 57η θέση, που καταλάμβανε την προηγούμενη χρονιά, το 2012 κατετάγη στην 32η.
Οι low cost αερομαχούν
Στο φόντο της βαλκανικής αυτής αερομαχίας, έρχονται σφήνα η Easy Jet του κ. Χατζηιώναννου αλλά και η Ιρλανδέζικη Ryanair του ιδιόρρυθμου Michael O'Leary .
Έτσι δυο νέα δρομολόγια ξεκινά από τον Απρίλιο η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία σε παραδοσιακές αγορές της Ελλάδας που ανακάμπτουν τελευταία (ειδικά η Αγγλία).
Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, από την 1η Απριλίου, κάθε Τρίτη θα συνδέει τα Χανιά με το Μπορνμουθ της Αγγλίας και, από τις 28 Απριλίου, κάθε Δευτέρα και Πέμπτη, τη Ρόδο με το Όσλο.
H αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους πρόσφατα ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο της επένδυσης της ύψους 280 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, θα ανοίξει την δεύτερη και την τρίτη βάση της σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αντίστοιχα (η εταιρεία έχει συνολικά 64 βάσεις).
Η κίνηση αυτή θα γίνει από Απρίλιο και η εταιρεία θα διαθέσει τρία αεροσκάφη (2 αεροπλάνα με βάση την Αθήνα και ένα με βάση την Θεσσαλονίκη).
Από Αθήνα τα δρομολόγια είναι για 6 νέους προορισμούς προς: Χανιά, Λονδίνο (Στανστεντ), Μιλάνο (Μπέργκαμο), Πάφο, Ρόδο και Θεσσαλονίκη.
Οι έξι νέοι προορισμοί θα ισχύσουν από τον Απρίλιο, ενώ οι κρατήσεις ξεκινούν από αύριο στην ryanair.com.
Συνολικά η νέα βάση μόνο στην Αθήνα θα εξυπηρετεί 1,2 εκατ. επιβάτες ετησίως και θα δημιουργήσει 1.200 νέες θέσεις εργασίας, με πάνω από 150 πτήσεις εβδομαδιαίως.
Επιπλέον, δύο νέες απευθείας πτήσεις από ένα από τα βασικά αεροδρόμια της Ιταλικής πρωτεύουσας, του Φιουμιτσίνο της Ρώμης προς τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης και της Ρόδου, εγκαινιάζει η αεροπορική εταιρία easyJet.
Συγκεκριμένα, από τις 2 Απριλίου, η Θεσσαλονίκη θα συνδέεται με το αεροδρόμιο του Φιουμιτσίνο, με τρεις απευθείας πτήσεις την εβδομάδα, με αεροσκάφος Α319, σε αρχική τιμή μονής μετάβασης 34.99 ευρώ.
Επίσης, από τις 17 Ιουνίου 2014, θα υπάρχει σύνδεση του Φιουμιτσίνο με τη Ρόδο, με τέσσερις απευθείας πτήσεις την εβδομάδα, σε τιμή που ξεκινά από 57.49 ευρώ.
Κίνητρα στο «Ελ. Βενιζέλος»
Αναμφισβήτητα κίνητρο, ειδικά για την αύξηση δρομολογίων από και προς την Αθήνα, σε αυτήν τη διαδικασία αποτελεί το γεγονός ότι ήδη από το 2012 στο φόντο της τότε ασθμαίνουσας πορείας επιβατικής κίνησης του Δ.Α.Α δόθηκαν από τη διοίκησή του τέσσερα οικονομικά κίνητρα για την χειμερινή περίοδο 2012 - 2013 προς τις αερογραμμές που δραστηριοποιούνται στο «Ελ. Βενιζέλος», τα οποία όμως επεκτάθηκαν.
Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση (Αύγουστος 2012) από τον διεθνή αερολιμένα, με τα νέα κίνητρα «η συνολική οικονομική υποστήριξη του αεροδρομίου προς τις αεροπορικές εταιρείες θα αντιστοιχεί περίπου στο 30% των αεροναυτιλιακών χρεώσεων του ΔΑΑ για τη χειμερινή περίοδο».
Μάλιστα, στο 11μηνο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2013 η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 11,7 εκατομμύρια και είναι μειωμένη κατά 3,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Η υποχώρηση της κίνησης εσωτερικού ήταν 10,1%, όμως η κίνηση εξωτερικού αυξήθηκε 2,4% σε σχέση με το 2012.
Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πτήσεων, τον Νοέμβριο ανήλθαν σε 9,2 χιλιάδες παρουσιάζοντας μείωση 5,9% σε σχέση με πέρυσι. Όμως θα πρέπει να αναφερθεί ότι το Νοέμβριο είναι η πρώτη φορά στο 11μηνο του 2013 που υπήρξε αύξηση στις πτήσεις εξωτερικού. Δεν είναι τυχαίο ότι το Νοέμβριο του 2013 εκτελέστηκαν 5246 πτήσεις ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2012 5.097 πτήσεις.
Ας σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο η μείωση στις πτήσεις εξωτερικού είχαν ξεπεράσει το 19%!!
Τούτων δοθέντων και σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση για ... Ελλάδα, ειδικά από αναδυόμενες αγορές, αλλά και το δυναμικό come back των βορείων πελατών μας (Γερμανοί, Σκανδιναβοί, Άγγλοι) υπήρξε αυτή η «έκρηξη» δρομολογίων...
Του κ.Γιώργου Αλεξάκη