Η ρύπανση από την Ασία «πνίγει» το Σιάτλ και την Καλιφόρνια..
Η ανεξέλεγκτη ατμοσφαιρική ρύπανση της Ασίας επηρεάζει τα μοτίβα του κλίματος και του καιρού σε όλο τον πλανήτη ενισχύοντας τις καταιγίδες και τους κυκλώνες σύμφωνα με μελέτη ερευνητών από αμερικανικά... πανεπιστήμια. Παράλληλα μια άλλη ερευνητική δουλειά κινέζων, αμερικανών και βρετανών επιστημόνων διαπιστώνει ότι το νέφος «made in China» φθάνει στη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών και ευθύνεται για το ένα τέταρτο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από το Σιάτλ ως την Καλιφόρνια.
Αιθαλομίχλη στην ανώτερη ατμόσφαιρα
Η πρώτη μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature Communications». Ο Γιουάν Γουάνγκ, πρώην διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Texas A&M ο οποίος σήμερα εργάζεται στο Εργαστήριο Αεριώθησης της NASA, και οι Ρενίλ Ζανγκ και Ρ. Σαραβανάν, καθηγητές ατμοσφαιρικών επιστημών στο Texas A&M, εξέτασαν την επίδραση που έχει στον καιρό και το κλίμα του πλανήτη η έντονη ατμοσφαιρική ρύπανση που υπάρχει πλέον σε μόνιμη βάση επάνω από την Ασία – και η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της προέρχεται από την Κίνα. Χρησιμοποιώντας κλιματικά μοντέλα και δεδομένα 30 χρόνων σχετικά με τα αερολύματα και τη μετεωρολογία, οι επιστήμονες είδαν ότι οι επιπτώσεις του ασιατικού νέφους στον καιρό είναι εμφανείς
«Τα μοντέλα δείχνουν καθαρά ότι η ρύπανση που προέρχεται από την Ασία επιδρά στην ανώτερη ατμόσφαιρα και φαίνεται να κάνει ακόμη ισχυρότερες τις ισχυρές καταιγίδες όπως οι κυκλώνες» εξήγησε ο δρ Ζανγκ σε δελτίο Τύπου. «Η ρύπανση επηρεάζει τον σχηματισμό των νεφών, τις βροχοπτώσεις, την ένταση των καταιγίδων και άλλους παράγοντες και τελικά επιδρά και στο κλίμα. Πιθανότατα η ρύπανση της Ασίας έχει σημαντικές συνέπειες στα μοτίβα του καιρού εδώ, στη Βόρειο Αμερική».
Ρύπανση 100 φορές μεγαλύτερη από τα επιτρεπά όρια
Τα τελευταία 30 χρόνια, με την ταχεία οικονομική ανάπτυξη, στην Κίνα έχουν κατασκευαστεί τεράστια εργοστάσια, βιομηχανικές μονάδες, σταθμοί παραγωγής ενέργειας και άλλες εγκαταστάσεις οι οποίες διοχετεύουν ρύπους στην ατμόσφαιρα. Παράλληλα, όχι μόνο στην Κίνα αλλά και σε άλλες ασιατικές χώρες, τα ορυκτά καύσιμα και οι εκπομπές των αυτοκινήτων αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Στο Πεκίνο και σε άλλες κινεζικές μεγαλουπόλεις, όπως τόνισε ο δρ Ζανγκ, οι ρύποι συχνά φθάνουν τιμές 100 φορές μεγαλύτερες από τα προτεινόμενα επιτρεπτά όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Η κατάσταση σύμφωνα με τους ερευνητές είναι χειρότερη κατά τους χειμερινούς μήνες: η αυξημένη χρήση καυσίμων εντείνει το νέφος και τα στάσιμα μοτίβα του καιρού δεν ευνοούν τη διάλυσή του με αποτέλεσμα αυτό να παραμένει για εβδομάδες. Η παρουσία αυτή, όπως ανακάλυψαν, δεν περιορίζεται μόνο στο έδαφος και τα χαμηλότερα ατμοσφαιρικά στρώματα. «Τεράστιες ποσότητες αερολυμάτων από την Ασία ανεβαίνουν σε ύψος έως και περίπου 10 χιλιομέτρων στην ατμόσφαιρα και έχουν αδιαμφισβήτητη επίδραση στον σχηματισμό των νεφών και στον καιρό» τόνισε ο δρ Ζανγκ προσθέτοντας ότι περαιτέρω έρευνες θα διαφωτίσουν περισσότερο πώς τα αερολύματα αυτά μεταφέρονται σε όλο τον πλανήτη και ποιες είναι οι επιπτώσεις τους στο κλίμα.
Ασιατική «επίθεση» στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ
Στη δεύτερη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences», διεθνής ομάδα ερευνητών διαπιστώνει ότι το νέφος που δημιουργείται στην Ασία, και κυρίως στην Κίνα, ταξιδεύει στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού Ωκεανού και ευθύνεται για το ένα τέταρτο της ρύπανσης στη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, από το βόρειο Σιάτλ ως τη νότια Καλιφόρνια. Οι επιστήμονες μάλιστα μελέτησαν και την οικονομική διάσταση του θέματος, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι κάθε ενέργεια έχει τελικά το αντίτιμό της: «Εδώ και δεκαετίες οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να μεταφέρουν τη βιομηχανική τους παραγωγή στην Κίνα και τώρα, εξαιτίας των ανέμων, εκτός από τα προϊόντα “made in China” η Κίνα εξάγει και το νέφος της στις Ηνωμένες Πολιτείες» σχολιάζουν χαρακτηριστικά.
Ο Τζιντάι Λιν από το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου και οι συνεργάτες του χώρισαν τις εκπομπές ρύπων της Κίνας σε διάφορες κατηγορίες χρησιμοποιώντας οικονομικά στοιχεία καθώς και δεδομένα σχετικά με τη ρύπανση. Λαμβάνοντας κυρίως υπόψη τους ρύπους που είναι πιο επιβαρυντικοί για την υγεία όπως οι θειούχες ενώσεις και η αιθάλη, μέτρησαν τις εκπομπές που προκύπτουν στην Κίνα από την παραγωγή προϊόντων που προορίζονται για την εγχώρια αγορά και τις εκπομπές που προκύπτουν από την παραγωγή προϊόντων που προορίζονται για την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι ερευνητές είδαν ότι το 17-36% του νέφους που δημιουργήθηκε στην Κίνα το 2006 προήλθε από την παραγωγή προϊόντων προς εξαγωγή, εκ των οποίων το ένα πέμπτο προοριζόταν για την αμερικανική αγορά. Συνδυάζοντας τα δεδομένα αυτά με ατμοσφαιρικά μοντέλα που προβλέπουν πώς τα σωματίδια μεταφέρονται από τους ανέμους, είδαν ότι οι άνεμοι μεταφέρουν την κινεζική ρύπανση κατ’ ευθείαν… στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Τα αποτελέσματα έδειξαν μάλιστα ότι για οποιαδήποτε ημέρα του 2006 τα προϊόντα που παράγονταν στην Κίνα για την αμερικανική αγορά ευθύνονταν για το 25% των ρύπων του θείου στην ατμόσφαιρα των δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών.
Της Λαλίνα Φαφούτη
- Φωτογρ.: Η ρύπανση της Ασίας «ενώνεται» με τα συστήματα των νεφών επάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό όπως φαίνεται σε αυτή την εικόνα από δορυφόρο
Η ανεξέλεγκτη ατμοσφαιρική ρύπανση της Ασίας επηρεάζει τα μοτίβα του κλίματος και του καιρού σε όλο τον πλανήτη ενισχύοντας τις καταιγίδες και τους κυκλώνες σύμφωνα με μελέτη ερευνητών από αμερικανικά... πανεπιστήμια. Παράλληλα μια άλλη ερευνητική δουλειά κινέζων, αμερικανών και βρετανών επιστημόνων διαπιστώνει ότι το νέφος «made in China» φθάνει στη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών και ευθύνεται για το ένα τέταρτο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης από το Σιάτλ ως την Καλιφόρνια.
Αιθαλομίχλη στην ανώτερη ατμόσφαιρα
Η πρώτη μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Nature Communications». Ο Γιουάν Γουάνγκ, πρώην διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Texas A&M ο οποίος σήμερα εργάζεται στο Εργαστήριο Αεριώθησης της NASA, και οι Ρενίλ Ζανγκ και Ρ. Σαραβανάν, καθηγητές ατμοσφαιρικών επιστημών στο Texas A&M, εξέτασαν την επίδραση που έχει στον καιρό και το κλίμα του πλανήτη η έντονη ατμοσφαιρική ρύπανση που υπάρχει πλέον σε μόνιμη βάση επάνω από την Ασία – και η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της προέρχεται από την Κίνα. Χρησιμοποιώντας κλιματικά μοντέλα και δεδομένα 30 χρόνων σχετικά με τα αερολύματα και τη μετεωρολογία, οι επιστήμονες είδαν ότι οι επιπτώσεις του ασιατικού νέφους στον καιρό είναι εμφανείς
«Τα μοντέλα δείχνουν καθαρά ότι η ρύπανση που προέρχεται από την Ασία επιδρά στην ανώτερη ατμόσφαιρα και φαίνεται να κάνει ακόμη ισχυρότερες τις ισχυρές καταιγίδες όπως οι κυκλώνες» εξήγησε ο δρ Ζανγκ σε δελτίο Τύπου. «Η ρύπανση επηρεάζει τον σχηματισμό των νεφών, τις βροχοπτώσεις, την ένταση των καταιγίδων και άλλους παράγοντες και τελικά επιδρά και στο κλίμα. Πιθανότατα η ρύπανση της Ασίας έχει σημαντικές συνέπειες στα μοτίβα του καιρού εδώ, στη Βόρειο Αμερική».
Ρύπανση 100 φορές μεγαλύτερη από τα επιτρεπά όρια
Τα τελευταία 30 χρόνια, με την ταχεία οικονομική ανάπτυξη, στην Κίνα έχουν κατασκευαστεί τεράστια εργοστάσια, βιομηχανικές μονάδες, σταθμοί παραγωγής ενέργειας και άλλες εγκαταστάσεις οι οποίες διοχετεύουν ρύπους στην ατμόσφαιρα. Παράλληλα, όχι μόνο στην Κίνα αλλά και σε άλλες ασιατικές χώρες, τα ορυκτά καύσιμα και οι εκπομπές των αυτοκινήτων αποτελούν σημαντική πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Στο Πεκίνο και σε άλλες κινεζικές μεγαλουπόλεις, όπως τόνισε ο δρ Ζανγκ, οι ρύποι συχνά φθάνουν τιμές 100 φορές μεγαλύτερες από τα προτεινόμενα επιτρεπτά όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.
Η κατάσταση σύμφωνα με τους ερευνητές είναι χειρότερη κατά τους χειμερινούς μήνες: η αυξημένη χρήση καυσίμων εντείνει το νέφος και τα στάσιμα μοτίβα του καιρού δεν ευνοούν τη διάλυσή του με αποτέλεσμα αυτό να παραμένει για εβδομάδες. Η παρουσία αυτή, όπως ανακάλυψαν, δεν περιορίζεται μόνο στο έδαφος και τα χαμηλότερα ατμοσφαιρικά στρώματα. «Τεράστιες ποσότητες αερολυμάτων από την Ασία ανεβαίνουν σε ύψος έως και περίπου 10 χιλιομέτρων στην ατμόσφαιρα και έχουν αδιαμφισβήτητη επίδραση στον σχηματισμό των νεφών και στον καιρό» τόνισε ο δρ Ζανγκ προσθέτοντας ότι περαιτέρω έρευνες θα διαφωτίσουν περισσότερο πώς τα αερολύματα αυτά μεταφέρονται σε όλο τον πλανήτη και ποιες είναι οι επιπτώσεις τους στο κλίμα.
Ασιατική «επίθεση» στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ
Στη δεύτερη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences», διεθνής ομάδα ερευνητών διαπιστώνει ότι το νέφος που δημιουργείται στην Ασία, και κυρίως στην Κίνα, ταξιδεύει στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού Ωκεανού και ευθύνεται για το ένα τέταρτο της ρύπανσης στη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, από το βόρειο Σιάτλ ως τη νότια Καλιφόρνια. Οι επιστήμονες μάλιστα μελέτησαν και την οικονομική διάσταση του θέματος, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι κάθε ενέργεια έχει τελικά το αντίτιμό της: «Εδώ και δεκαετίες οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν να μεταφέρουν τη βιομηχανική τους παραγωγή στην Κίνα και τώρα, εξαιτίας των ανέμων, εκτός από τα προϊόντα “made in China” η Κίνα εξάγει και το νέφος της στις Ηνωμένες Πολιτείες» σχολιάζουν χαρακτηριστικά.
Ο Τζιντάι Λιν από το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου και οι συνεργάτες του χώρισαν τις εκπομπές ρύπων της Κίνας σε διάφορες κατηγορίες χρησιμοποιώντας οικονομικά στοιχεία καθώς και δεδομένα σχετικά με τη ρύπανση. Λαμβάνοντας κυρίως υπόψη τους ρύπους που είναι πιο επιβαρυντικοί για την υγεία όπως οι θειούχες ενώσεις και η αιθάλη, μέτρησαν τις εκπομπές που προκύπτουν στην Κίνα από την παραγωγή προϊόντων που προορίζονται για την εγχώρια αγορά και τις εκπομπές που προκύπτουν από την παραγωγή προϊόντων που προορίζονται για την αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι ερευνητές είδαν ότι το 17-36% του νέφους που δημιουργήθηκε στην Κίνα το 2006 προήλθε από την παραγωγή προϊόντων προς εξαγωγή, εκ των οποίων το ένα πέμπτο προοριζόταν για την αμερικανική αγορά. Συνδυάζοντας τα δεδομένα αυτά με ατμοσφαιρικά μοντέλα που προβλέπουν πώς τα σωματίδια μεταφέρονται από τους ανέμους, είδαν ότι οι άνεμοι μεταφέρουν την κινεζική ρύπανση κατ’ ευθείαν… στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ. Τα αποτελέσματα έδειξαν μάλιστα ότι για οποιαδήποτε ημέρα του 2006 τα προϊόντα που παράγονταν στην Κίνα για την αμερικανική αγορά ευθύνονταν για το 25% των ρύπων του θείου στην ατμόσφαιρα των δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών.
Της Λαλίνα Φαφούτη