- Ασυμφωνία 25 εκ. ευρώ μεταξύ της εταιρείας και πιστωτή για την μετακύλιση του δανείου σε ιδιώτη
- Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ
Το ύψος του δανείου που θα περάσει στον ιδιώτη, ο οποίος θα αναλάβει με μακροχρόνια σύμβαση την.. διαχείριση της Εγνατίας αποτελεί το κυριότερο εμπόδιο για την ιδιωτικοποίηση του αυτοκινητοδρόμου εξαιτίας της αγεφύρωτης –επί του παρόντος- διαφοράς που χωρίζει την εταιρεία και τους πιστωτές της. Η διαφωνία μεταφράζεται σε 25 εκ. ευρώ και αφορά τις διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ της Εγνατίας και της Τράπεζας Πειραιώς σχετικά με την αποπληρωμή ομολογιακού δανείου ύψους 250 εκ. ευρώ που είχε συναφθεί το 2008 προκειμένου το δημόσιο να εξασφαλίσει την συμμετοχή του στα έργα του αυτοκινητοδρόμου.
Το δάνειο είχε υπογραφεί με την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία κατόπιν πολύμηνων διαπραγματεύσεων και δικαστικών προστριβών, φέρεται να έχει συμφωνήσει με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να αποπληρώνεται από τον ιδιώτη που θα αναλάβει μέσω διαγωνισμού την λειτουργία και συντήρηση της Εγνατίας. Όμως η υπόθεση παραμένει ανοικτή εξαιτίας των διαφωνιών.
Σήμερα το ποσό της επίμαχης οφειλής κατά την Εγνατία υπολογίζεται σε 190 εκ. ευρώ ενώ για την Τράπεζα στα 214,5 εκ. ευρώ διαφορά που συνδέεται με τον χειρισμό του ομολογιακού δανείου, το οποίο η Πειραιώς είχε καταγγείλει από το 2010 υπολογίζοντας μεγαλύτερο επιτόκιο από το 1% με το οποίο είχε συναφθεί. Το δάνειο εκείνο θεωρείται ληξιπρόθεσμο με αποτέλεσμα να υπολογίζονται και τόκοι υπερημερίας που ανεβάζουν το επιτόκιο στο 3,5%.
Η Τράπεζα Πειραιώς είχε καταγγείλει την σύμβαση, καθώς το δάνειο χορηγήθηκε με εγγύηση τα διόδια, αλλά η Εγνατία καθυστέρησε για χρόνια να τα εγκαταστήσει. Έκτοτε η εταιρεία πλήρωνε στην Τράπεζα μόνο τους τόκους ενώ από το 2011 και μετά που άρχισαν σταδιακά να τοποθετούνται σταθμοί διοδίων λαμβάνει ετησίως το σύνολο των εσόδων του αυτοκινητοδρόμου με εξαίρεση τα έξοδα πληρωμής του αναδόχου για την είσπραξη των διοδίων (Αττικές Διαδρομές).
Από την πλευρά της και η Εγνατία με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης έχει στραφεί με αγωγή της κατά της καταγγελίας της σύμβασης από την Πειραιώς, η εκδίκαση της οποίας έχει οριστεί για το Νοέμβριο του 2015.
Είναι σαφές ότι ενόψει της ιδιωτικοποίησης υπάρχει μεγάλη πίεση χρόνου σχετικά με το ποιο θα είναι το ποσό που θα βαρύνει τον νέο ανάδοχο της Εγνατίας. Πληροφορίες από την Εγνατία αναφέρουν ότι έχουν εξεταστεί μέχρι στιγμής διάφορα σενάρια όπως η επίλυση της διαφοράς από διαιτησία, ακόμη και ο απευθείας συμβιβασμός. Με την διαφορά όμως ότι όποια και αν είναι η απόφαση θα πρέπει να επικυρωθεί από την Γενική Συνέλευση των μετόχων όπου βασικός μέτοχος για να αποφασίσει είναι το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο έχει περιέλθει η Εγνατία. Όμως το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων δεν φαίνεται να επιθυμεί αυτή την λύση και μένει να διεθετεθεί η εκκρεμότητα με κάποιο θεσμικό τρόπο.
Τις επόμενες μέρες σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία θα καθορίζονται με ακρίβεια οι σταθμοί των διοδίων και επίκεινται και δεύτερη ΚΥΑ με την οποία θα εξειδικεύεται το ύψος των διοδίων. Ο σχεδιασμός προβλέπει την λειτουργία 15 μετωπικών σταθμών συνοδεία και πλευρικών και έξι επιπλέον σταθμών στους κάθετους άξονες (ανά δύο σε κάθε κάθετο άξονα).
Tης κ.Μ.Τζανέ