Ο κ.Ερικ Τσενγκ |
Ο εν λόγω όμιλος κάνει ευθεία πρόταση στην κυβέρνηση για την... εξαγορά του ποσοστού του ελληνικού δημοσίου στο Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Η διοίκηση του ομίλου έχει ήδη παρουσιάσει τα επενδυτικά της σχέδια στους Ελληνες δημοσιογράφους, έχει συναντηθεί για το θέμα με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα, ενώ έχει συζητήσει το θέμα και με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ πριν από έναν χρόνο.
Η Shenzhen Airport διαχειρίζεται το ομώνυμο αεροδρόμιο, που είναι το 5ο μεγαλύτερο στην Κίνα και 24ο παγκοσμίως από πλευράς επισκεψιμότητας.
H Friedmann Pacific Asset Management είναι θυγατρική του ομίλου Friedmann Pacific Investment Holdings Limited, έχει έδρα το Χονγκ Κονγκ και δραστηριοποιείται κυρίως σε επενδύσεις στην αγορά ακινήτων, αλλά διαχειρίζεται και έναν από τους μεγαλύτερος στόλους αεροσκαφών.
Τα αεροδρόμια και τα λιμάνια για την Κίνα αποτελούν την κεντρική πύλη του εμπορίου για την περαιτέρω διείσδυσή τους στις χώρες της Γηραιάς Ηπείρου. «Θέλουμε να επεκταθούμε στην Ευρώπη και η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μία πρώτης τάξεως πύλη εισόδου για τους Kινέζους τουρίστες και επενδυτές καθώς και για τα εμπορεύματα», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Friedman Pacific Asset Management Limited, Ερικ Τσενγκ, στο «Εθνος της Κυριακής».
Ο Ερικ Τσενγκ προσθέτει ότι γύρω από ένα αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο, που στόχο έχει να φθάσει να διακινεί 50 εκατ. επιβάτες, δημιουργούνται νέοι πόλοι ανάπτυξης στο εμπόριο, στη διαμετακόμιση και στην αγορά ακινήτων, και ανακοινώνει ότι σε αυτούς τους τομείς επικεντρώνεται το ενδιαφέρον τους σε αυτή τη φάση.
Ο κινεζικός όμιλος δηλώνει έτοιμος να ξεκινήσει την επόμενη μέρα που θα εγκατασταθεί στη χώρα μας, καθώς έχουν επενδύσει σημαντικά στη μελέτη και την κατανόηση του ελληνικού οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Ο κ. Τσενγκ μας εξηγεί αναλυτικά τις ευκαιρίες που εντόπισε για την επένδυση στον Διεθνή Aερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ): «Αξιολογήσαμε το δυναμικό αρκετών αεροδρομίων της Ευρώπης προτού αποφασίσουμε να επικεντρωθούμε στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών. Μελετήσαμε προσεκτικά τις διάφορες πτυχές της λειτουργίας και της υφιστάμενης υποδομής του και πιστεύουμε ότι μπορούμε να προσθέσουμε αξία στην επιχείρηση. Από τους βασικούς προσανατολισμούς των δραστηριοτήτων μας είναι οι υποδομές και η μίσθωση αεροσκαφών. Θέλουμε να επεκταθούμε στην Ευρώπη και η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μια πρώτης τάξεως πύλη εισόδου για τους Κινέζους τουρίστες και επενδυτές καθώς και για εμπορεύματα».
Στην ερώτησή μας, δε, για τη στρατηγική που θα προωθήσει σε περίπτωση που συμμετάσχει στον Αερολιμένα της Αθήνας δηλώνει:
«Η Κίνα είναι μια δυναμική οικονομία η οποία ''εξάγει'' ανάπτυξη. Από αυτό θα μπορούσε να επωφεληθεί και η Ελλάδα. Θεωρούμε ότι, αντί να περιμένουμε την ανάκαμψη της οικονομίας έτσι ώστε το αεροδρόμιο να ανακάμψει σε κίνηση, μπορούμε να στραφούμε σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές για την προσέλκυση νέας κίνησης.
Πρώτον, σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες του συνόλου της αγοράς της Νοτιοανατολικής Ασίας. Θα αξιοποιήσουμε τα κίνητρα που δόθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση σχετικά με τη ''χρυσή βίζα'' για τους επενδυτές. Επιπλέον, στόχος μας είναι να αυξήσουμε την κίνηση των εμπορευμάτων που διακινούνται μέσω του ΔΑΑ».
Τουριστικός προορισμός
Μάλιστα ο Ερικ Τσενγκ δικαιολογεί ως εξής τη θέση του ότι παρατηρείται μια σταθερή κίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη και την Ελλάδα: «Ηδη το 2010 3,8 εκατ. Κινέζοι τουρίστες επισκέφθηκαν την Ευρώπη. Καθώς τα εισοδήματα στην Κίνα αυξάνονται, οι πολίτες ταξιδεύουν πολύ περισσότερο στο εξωτερικό και το 2020 εκτιμάται ότι περίπου 15 εκατ. θα επισκεφθούν την Ευρώπη.
Το θέμα εδώ είναι το πώς θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε μέρος αυτής της κίνησης προς την Αθήνα, έτσι ώστε να επωφεληθεί τόσο το αεροδρόμιο όσο και η οικονομία.
Αυτό θα επιτευχθεί μόνο εφόσον ο ΔΑΑ μετατραπεί σε έναν ελκυστικό και λειτουργικό κόμβο (hub) που θα προσελκύει επιβάτες οι οποίοι θα είναι διατεθειμένοι να επιμηκύνουν το ταξίδι αναψυχής τους για μερικές μέρες μένοντας στην Ελλάδα, προτού πετάξουν προς τον τελικό προορισμό τους. Παράλληλα, θα ενισχυθεί και η συνολική ελκυστικότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού». Μετά την εδραίωση της παρουσίας της κοινοπραξίας στην Ελλάδα, ενδιαφέρον έχει να απαντηθεί το ερώτημα ποιες άλλες επενδύσεις θα μπορούσαν να προχωρήσουν μετά: «Γύρω από ένα αναπτυσσόμενο αεροδρόμιο δημιουργούνται νέοι πόλοι ανάπτυξης στο εμπόριο, στη διαμετακόμιση και στην αγορά ακινήτων. Σε αυτούς τους τομείς επικεντρώνεται το ενδιαφέρον μας σε αυτή τη φάση.
Επισημαίνω ότι υπάρχει μία ολοένα αυξανόμενη διεθνής τάση για δημιουργία ''Airport Cities'' που συνδυάζουν πληθώρα δραστηριοτήτων, από τον εφοδιασμό και διαχείριση εμπορευμάτων μέχρι τη λειτουργία εμπορικών κέντρων και συμπλεγμάτων αναψυχής.
Είναι μια εξέλιξη που παρακολουθούμε στενά καθώς και στο Shenzhen σχεδιάζεται και υλοποιείται μια παρόμοια αναπτυξιακή παρέμβαση. Στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο έχει δημιουργηθεί ήδη ένας σημαντικός πόλος νέας τεχνολογίας με εταιρείες-κολοσσούς που θα τους ενδιέφερε μια παρουσία και στην Ευρώπη».
Για τη χρηματοδότηση των αναπτυξιακών μας πλάνων
Θέλουμε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών
Ρωτήσαμε τον κ. Τσενγκ εάν έχει έρθει σε επαφή με άλλες κινεζικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται ήδη στην Ελλάδα, προτού λάβει τη συγκεκριμένη απόφαση, και μας απάντησε: «Εχουμε συνομιλήσει με αρκετούς διεθνείς επενδυτές που έχουν συγκεκριμένη εμπειρία στη χώρα έτσι ώστε να διαμορφώσουμε μια συνολική εικόνα για την οικονομία της.
Παράλληλα, έχουμε επενδύσει σημαντικά στη μελέτη και κατανόηση του ελληνικού οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Επίσης έχουμε πραγματοποιήσει πολλές επισκέψεις στη χώρας σας και ενημερωνόμαστε για τις οικονομικές εξελίξεις, τις μεταρρυθμίσεις και τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί τα τελευταία χρόνια».
Ενεργητικό 1,2 δισ. Ο Ερικ Τσενγκ ρωτήθηκε στη συνέχεια για τους κύριους εταίρους της κοινοπραξίας και τι είδους εμπειρία έχουν στη διαχείριση ενός αεροδρομίου. Υποστήριξε λοιπόν τα εξής:
«Η εταιρεία που ηγείται αυτής της κοινοπραξίας για την αγορά και διοίκηση του ΔΑΑ είναι η κινεζική εταιρεία Shenzhen Airport (Group) Co. Ltd., η οποία διαχειρίζεται το διεθνές αεροδρόμιο του Shenzhen. Πρόκειται για έναν από τους πλέον επιτυχημένους φορείς ανάπτυξης και εκμετάλλευσης αερολιμένων, ενώ είναι το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Κίνα. Το σύνολο του ενεργητικού της εταιρείας για το 2012 ανήλθε στα 1,2 δισ. ευρώ. Εγώ εκπροσωπώ τον δεύτερο εταίρο της κοινοπραξίας, τον όμιλο Friedmann Pacific Αsset Management Ltd., που ιδρύθηκε το 1988 από τον δρα Μάικ Πουν. Η εταιρεία του ομίλου μας China Aircraft Leasing Company Limited (CALC) είναι ο πρώτος εκμισθωτής αεροσκαφών στην Κίνα, η εταιρεία μας Sino Asset Financial Leasing Limited (SAFL) είναι η πρώτη εταιρεία στην Κίνα που παρέχει και πραγματοποιεί πωλήσεις και χρηματοδότηση επαναμίσθωσης σε εταιρείες διοδίων».
Τον ρωτήσαμε τι περιμένει από την ελληνική κυβέρνηση σχετικά με τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης: «Πρώτα από όλα, χρειαζόμαστε μία άμεση απόφασή της όσον αφορά τη δομή της ιδιωτικοποίησης. Μας ενδιαφέρει η απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών έτσι ώστε να μπορέσουμε να δεσμεύσουμε πόρους για την περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου στο μέλλον.
Τα ζητήματα αυτά τέθηκαν σε επιστολή που απευθύναμε προς τον πρωθυπουργό, τον περασμένο Νοέμβριο και αναμένουμε πλέον τις τελικές αποφάσεις της κυβέρνησης».
Πηγή Έθνος