- Κυρίαρχη θέση στη διεθνή ενεργειακή σκακιέρα διεκδικεί η Ελλάδα, σύμφωνα με εκτενές άρθρο που «φιλοξενεί» στη διαδικτυακή του έκδοση το αμερικανικό περιοδικό Forbes.
Kάνει μάλιστα ιδιαίτερη αναφορά στην προκήρυξη από το ΥΠΕΚΑ διεθνούς διαγωνισμού για...
την κατασκευή αγωγού που θα μεταφέρει στις ευρωπαϊκές αγορές περίπου 8 δισ. κυβικά μέτρα αερίου από θαλάσσιες περιοχές, που ελέγχονται από την Κύπρο και το Ισραήλ
«Οσο καιρό η Ευρώπη ασχολείτο με το τι πρόκειται να συμβεί αν η Ρωσία αποφάσιζε να κλείσει τη βαλβίδα παροχής φυσικού αερίου, η Αθήνα φαίνεται ότι αποφάσισε πως είναι η κατάλληλη στιγμή για να προωθήσει έναν νέο ενεργειακό ρόλο», αναφέρει χαρακτηριστικά το Forbes.
Πιο αναλυτικά, στο άρθρο σημειώνεται ότι «τα τελευταία τρία χρόνια η Αθήνα επικέντρωσε τις προσπάθειές της στη συμμετοχή της στον πρόσφατο ενεργειακό... πυρετό που έχει καταλάβει την Ανατολική Μεσόγειο. Θέλει να γίνει κόμβος για τα κυπριακά και τα ισραηλινά κοιτάσματα φυσικού αερίου, αλλά και παραγωγός η ίδια.
Στην Κρήτη
Ο δεύτερος ρόλος, που περιλαμβάνει έρευνες με ενδείξεις για κοιτάσματα κοντά στην Κρήτη, δεν έχει αποφέρει ιδιαίτερα αποτελέσματα, πέραν της πολιτικής ρητορικής. Ομως οι φιλοδοξίες της χώρας ως διαμετακομιστή ίσως έχουν δυνατότητες να πραγματοποιηθούν».
Αν και υποστηρίζει ότι ένας επιτυχημένος αγωγός θα βοηθούσε την Ελλάδα «να χαράξει έναν ενεργειακό ρόλο στην περιοχή, που τον επιδιώκει καιρό», ο αρθρογράφος εκτιμά ότι «το έργο αντιμετωπίζει προκλήσεις για δύο λόγους: πρώτον, ο αγωγός θα διέρχεται από διαμφισβητούμενα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας ύδατα.
Η Αγκυρα, που ήδη ανησυχεί από την πρόοδο της Κύπρου στην έρευνα και εκμετάλλευση του φυσικού αερίου στην περιοχή, ενδεχομένως θα είναι δύσκολο να πειστεί να συμμετάσχει, ιδίως αν ο αγωγός παρακάμπτει άλλους που έχουν προτείνει οι Τούρκοι».
Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο, κατά τον κειμενογράφο, το έργο δείχνει δύσκολο στην υλοποίησή του είναι οικονομικός, καθώς τόσο η Ελλάδα όσο και η Κύπρος λυγίζουν ακόμη κάτω από το βάρος της οικονομικής κρίσης. Σημειώνεται πως ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline σχεδιάζεται από τη ΔΕΠΑ με σκοπό να μεταφέρει αρχικά 8 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως ισραηλινό και κυπριακό αέριο.
Αφετηρία του αγωγού αποτελούν τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης, ενώ ο τελικός προορισμός του τοποθετείται στις ακτές τις Θεσπρωτίας, όπου και υπάρχει δυνατότητα διασύνδεσης με τον αγωγό IGI-Poseidon, με τελικό προορισμό τις αγορές της Ευρώπης